Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla X gjeldsbomber

Startet av elektrolux, mandag 02. juli 2018, klokken 08:00

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/07/Gjeldsbombe-av-Tesla-Model-x-eiere

Tipper vi kan forvente oss gode priser på slike med nedslitte dekk og noen småskrammer i lakken når bompengene kommer også på elbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Horsenose

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:00

Tipper vi kan forvente oss gode priser på slike med nedslitte dekk og noen småskrammer i lakken når bompengene kommer også på elbil.

Kan du forklare hva du mener med dette? Har du ikke satt deg inn i rabatten Tesla her har gitt på bilene sine? Hvordan mener du en tusenlapp i bommen i måneden skal medføre neglisjert vedlikehold og dumping av bil?
Model X reservasjon

Amoss

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:00
https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/07/Gjeldsbombe-av-Tesla-Model-x-eiere

Siterer like godt meg selv i fra en annen tråd der denne linken er debatert....
Sitat fra: Amoss på søndag 01. juli 2018, klokken 21:51
Sitat fra: Geirr på søndag 01. juli 2018, klokken 18:06
Gjeldsbombe:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/07/Gjeldsbombe-av-Tesla-Model-x-eiere

Nja, det KAN se slik ut utifra denne litt uhøytidlige testen de kjørte på biler som ligger ute til salgs. Årsaken kan så klart være som andre er inne på at noen kjøper en dyrere bil enn de burde...

Men selv tror jeg de er inne på årsaken litt lengre ned i artikkelen:
Sitat
Finansavisen vet derimot at Tesla Norge tidligere har kjørt kampanjer med en svært lav lånerente på 0,25 prosent. Tilbyder av lånet var DNB. Kampanjen skal etter sigende ha vært suksessfull for den norske fløyen av elbilprodusenten.

Det har vært nevnt av flere her på forumet at nettopp pga denne lave renten så har man fullfinansiert bilen med lån, og heller plassert sparepengene ett sted med mer enn 0,25% rente. Det samme har sikkert også skjedd med andre mindre gunstige lånekampanjer, så lenge folk mener seg på å kunne få mer utbytte av pengene plassert annet sted enn de selv betaler i renter på billånet.

Så kanskje ikke denne bomben smeller så høyt?  :p
Model S 85D

elektrolux

Har med bileiers økonomi å gjøre. Med gjeld som overstiger bilens verdi, og uforutsette utgifter til dekk, og fix til Tesla priser kommer nok en del av disse ut på finn.no etterhvert.

Er glad for at min neste elbil er betalt med sparepenger, og grunnet 3 hjul forblir bomfri. For langturene har jeg beholdt den gamle og likevel verdiløse dieselen. Kan betale mye bom for mellomlegget mellom å selge den og kjøpe X
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Nå har jeg ikke en full oversikt over hvem som har kjøpt X og S på kampanjen, men mitt intrykk er at de fleste har god nok råd.

Det er uansett et beskjedent lån med fantastisk rente og med verdi i bilen. Tror det er lettere å finne gjeldsbomber i boligmarkedet i Oslo. DER vet jeg om folk som har gapt over for mye..

Og at man skulle få disse billig brukt fordi folk ikke har råd til å bruke de er jo fullstendig usannsynlig.  ::)


Mippen

#5
Jeg ser hva artikkel forfatter mener. Det er dessverre mange som har kjøpt bil med 100 prosent lån og maksimal nedbetalingstid for å ha råd til å betjene lånet. For å ha råd til å eie bilen må de for det første håpe at renten ikke endrer seg. Vet det var en del usikkerhet i forhold til dette i fjor. Vet ikke hva ståa er der nå... De må også håpe at behovet for en ny bil ikke melder seg før den "gamle" er nedbetalt. Prisen på bilen vil signifikant synke mer enn rest verdien på lånet. Hvis markedsprisen på bilen etter noen år er 350.000 og rest gjelden på bilen er 4-500.000 sier det seg selv at det blir problematisk. Da håper jeg folk har råd til å sitte med bilen til den er nedbetalt eller å betale ut lånet.

Det kan være flere grunner til at folk må selge. For eksempel hvis man må flytte, refinansiere boliglånet pga. uforutsette utgifter, skilsmisse/brudd, bil utgifter blir for høye og/eller man har behov for en annen type bil.

Har selv eid en. Model S i 3 år og vet hva vedlikehold kostet. Jeg vil ikke ha en bil som er utenfor garanti for å si det slik. Deler på bilen er ekstremt dyrt og dessverre er det en del ting som ryker ofte.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:43
Har med bileiers økonomi å gjøre. Med gjeld som overstiger bilens verdi, og uforutsette utgifter til dekk, og fix til Tesla priser kommer nok en del av disse ut på finn.no etterhvert.

Er glad for at min neste elbil er betalt med sparepenger, og grunnet 3 hjul forblir bomfri. For langturene har jeg beholdt den gamle og likevel verdiløse dieselen. Kan betale mye bom for mellomlegget mellom å selge den og kjøpe X

Gjeldsgraden sier ikke noe om eiers økonomi. Jeg kunne spart en liten stund og kjøpt en X kontant om jeg ville, men min er kjøpt for nesten 100% lånte penger. På hus og hytte har vi svært lav belåningsgrad, og cashflow er god ;) Å lånefinansiere den var rett og slett det som ga mest mening i dette tilfellet.

Bompenger? Sparer jo mer nå enn før selv når bompenger for elbil kommer i i Oslo. Før var det 20-25 kroner å spare pr. tur gjennom Oslo, nå er det snart det dobbelte. Over Svinesund har vi uansett alltid måttet betale. Det gir mer og mer mening med elbil på østlandet. Og ca. 90% av kjørelengden på vår X er vel lengre turer, hadde blitt mye dieselkjøring da...

Dekk i 20" til X får man svært billig, helt ok dekk til fra en drøy tusenlapp pr. stk og oppover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Horsenose

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:43
Er glad for at min neste elbil er betalt med sparepenger

Når du skal kjøp en bil til 800.000,- og banken tilbyr deg å låne pengene til 0,5% rente og du har 2% rente på sparekontoen din, så velger du fortsatt å tømme sparekontoen din og betale bilen kontant?

For ordens skyld - har man ikke råd til å betjene lånet får du heller ikke lån. For å kunne finansiere bilen gjennom DNB må du gjennomgå en ordinær søknadsprosess.

Tror du en tusenlapp i bompenger hver måned velter budsjettet til de som får finansiering av disse bilene?
Model X reservasjon

arthur

Sitat fra: 1000kwh på mandag 02. juli 2018, klokken 08:50
Nå har jeg ikke en full oversikt over hvem som har kjøpt X og S på kampanjen, men mitt intrykk er at de fleste har god nok råd.

Det er uansett et beskjedent lån med fantastisk rente og med verdi i bilen. Tror det er lettere å finne gjeldsbomber i boligmarkedet i Oslo. DER vet jeg om folk som har gapt over for mye..

Og at man skulle få disse billig brukt fordi folk ikke har råd til å bruke de er jo fullstendig usannsynlig.  ::)

Biler faller i verdi også Tesla (?) mens boliger i Oslo vel ikke har hatt et så veldig stort fall de senere årene?

At en så stor andel av et tilfeldig utvalg har 100% gjeld på bilen kan trolig indikere at noen av disse vil kunne få et stærre problem den dagen gjelden er en del hundretusen høyere enn verdien for lånet løper vel ikke evig uten avdrag?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. juli 2018, klokken 10:07
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. juli 2018, klokken 08:43
Har med bileiers økonomi å gjøre. Med gjeld som overstiger bilens verdi, og uforutsette utgifter til dekk, og fix til Tesla priser kommer nok en del av disse ut på finn.no etterhvert.

Er glad for at min neste elbil er betalt med sparepenger, og grunnet 3 hjul forblir bomfri. For langturene har jeg beholdt den gamle og likevel verdiløse dieselen. Kan betale mye bom for mellomlegget mellom å selge den og kjøpe X

Gjeldsgraden sier ikke noe om eiers økonomi. Jeg kunne spart en liten stund og kjøpt en X kontant om jeg ville, men min er kjøpt for nesten 100% lånte penger. På hus og hytte har vi svært lav belåningsgrad, og cashflow er god ;) Å lånefinansiere den var rett og slett det som ga mest mening i dette tilfellet.

Bompenger? Sparer jo mer nå enn før selv når bompenger for elbil kommer i i Oslo. Før var det 20-25 kroner å spare pr. tur gjennom Oslo, nå er det snart det dobbelte. Over Svinesund har vi uansett alltid måttet betale. Det gir mer og mer mening med elbil på østlandet. Og ca. 90% av kjørelengden på vår X er vel lengre turer, hadde blitt mye dieselkjøring da...

Dekk i 20" til X får man svært billig, helt ok dekk til fra en drøy tusenlapp pr. stk og oppover.

Hvis man kunne "spart en liten stund og kjøpt en X kontant" så er man trolig ikke en vanlig lønnsmotager. Bilen koster en million (?), skatten utgjør 50% (lavt anslag) så man må ha tjent 2 millioner utenom det som trengs forøvrig i hverdagn til mat og drikke samt andre lån så ja, du har det i alle flal greit økonomisk, men tviler på at dette er "normalen" selv blant de som har kjøpt en Tesla.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Hodetelefoner

Bilen koster langt ifra en million.
Men poenget her er jo at du ikke skjønner at det lønner seg å låne, til denne renten.
Du får ikke kjøpt kroneis til 1kr lengre.
Konsumprisindeksen går opp.

Mippen

#11
De fleste som kjøper Tesla er folk med normal inntekt. På grunn av de lave utgiftene med en ny el bil, og at elbiler er fritatt moms og avgifter gjør at den på kort sikt er like billig å eie som en vanlig fossil stasjonsvogn. På lang sikt vil vedlikeholds kostnader være høyere pga. høyere dele priser da det i utgangspunktet er en dyrere bil, og verditap I kroner og øre vil også være høyere. Kjøper du en ny bil til 300.000 vil ikke salgsprisen synke mer enn 300.000 når den er gammel. Kjøper du der i mot en bil til 700.000 og mer vil fallhøyden være større, og det tar lengre tid å betale ned en bil til over 700.000 kroner enn en til 300.000 for en vanlig lønnsmottaker.

Greit nok at med lav rente og lang løpetid på lånet vil utgiftene være som la oss si en ny VW Passat. Problemet kommer når bolig renten stiger, fordelene til elbiler krymper, og man mer trenger de ekstra kronene den dyrere elbilen koster å eie i form av utgifter til lån og vedlikehold. Skal man da selge en bil etter noen år med høyere rest gjeld enn verdi bør man virkelig ha penger på bok for å ikke gå på en smell. Selv om kanskje folk har det også er det dessverre ikke slik for alle. Mange har dessverre benyttet seg av muligheten til å kjøpe en dyrere bil på kreditt enn de har råd til på lang sikt.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 10:57
At en så stor andel av et tilfeldig utvalg har 100% gjeld på bilen kan trolig indikere at noen av disse vil kunne få et stærre problem den dagen gjelden er en del hundretusen høyere enn verdien for lånet løper vel ikke evig uten avdrag?

I en normal situasjon har du så klart helt rett. At vi her ikke snakker om noen "normal situasjon" informerte jeg i mitt forrige innlegg, noe som ble eksempelvis bekreftet av jkirkebo's innlegg.

Model S 85D

Horsenose

#13
Statistisk sett har Tesla-eiere inntekt godt over snittet.
Det eieren må ha råd til er ikke 800.000,- med dekke verditap og driftskost.
Man må således ikke ha 800.000,- i overskudd hvert år, eller 1,6 millioner i bruttolønn ut over andre livskostnader.
Det holder med ca 11-13.000,- disponibelt hver måned. Med diverse fradrag ++ kan du regne skatteprosent på ca 45.

Tjener du 500.000,- i dag og lever et fint liv holder det altså å dra inntekten opp i ca 750.000,-, så har du dekket både verditap og løpende driftskost på bilen.

Tesla-eiernes snittinntekt ligger i praksis ca 500.000,- over snittinntekten i Norge.

De som stresser og bekymrer seg fælt over Tesla-eieres valg av finansiering kan nok senke skuldrene et hakk eller to.
Model X reservasjon

Mippen

Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 12:01
Statistisk sett har Tesla-eiere inntekt godt over snittet.
Det eieren må ha råd til er ikke 800.000,- med dekke verditap og driftskost.
Man må således ikke ha 800.000,- i overskudd hvert år, eller 1,6 millioner i bruttolønn ut over andre livskostnader.
Det holder med ca 11-13.000,- disponibelt hver måned. Med diverse fradrag ++ kan du regne skatteprosent på ca 45.

Tjener du 500.000,- i dag og lever et fint liv holder det altså å dra inntekten opp i ca 750.000,-, så har du dekket både verditap og løpende driftskost på bilen.

Hva med alle andre nødvendige utgifter utenom bil?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA