Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bråkete kjølesystem

Startet av Ampéreson, søndag 01. juli 2018, klokken 22:06

« forrige - neste »

Ampéreson

Har en P85+ fra April 2014, kjøpte den i September 2015. Siden jeg overtok har alltid viftene bråket noe voldsomt. Den bråker når den varmer, kjøler og spesielt når den superlader. Sjelden jeg superlader, men dette skjer hver gang foruten det er vinter og kaldt batteri.

Jeg kjørte 20 km til Arna fra Bergen sentrum, om morgenen, bilen var ikke særlig varm. Bråket noe voldsomt når den superladet, fikk rare blikk fra andre som ladet. Vennligst se video med lyd https://youtu.be/1yLTmVVb8aI. Hørte den godt også på avstand.

Her er en video med lyd når bilen er veldig varm, stått i solsteiken, 46 grader inni bilen, satt på kaldluft og da bråkte det noe voldsomt.https://youtu.be/-Oq84ZBSCvc

Det skal også nevnes at bilen min har vært inne på garanti reperasjon vdr. kjølesystemet til batteriet. De ringte meg og ba meg komme opp med bilen så fort som mulig, dette var i 2015.

Andre som har erfart dette, er det normalt? Ringe Tesla og få time om 6 måneder?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Thor2014

Høres normalt ut. De går som uvær når det er varmt

Ampéreson

#2
Det stod syv, åtte andre Teslaer der og superladet samtidig, ingen bråkte nevneverdig, min hørtes ut som verdens største hårføner. Og den andre videoen har en ekstra distinkt lyd, høyfrekvent metallisk.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Høres normalt ut dette, bortsett fra at kompressoren lager litt skarpere lyd enn jeg er vant til. Vanskelig å bedømme ut fra et opptak. Du skulle hørt 8 fulle stalls i 38 plussgrader ;)

BMW850

Min P85 bråker tilsvarende når det er varmt. Av og til sjekker jeg spjelda når den bråker på det verste. Det jeg synes er merkelig er at spjelda ALLTID er lukket når viftene går?! Ser på videoen her at de er klart åpne. Må være noe feil? Av og til begynner viftene å gå når bilen står i garasjen, gjerne timer etter at jeg har kjørt. 
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Lufta trekkes inn i front gjennom senterradiatoren som inneholder kjølevæske, og kanaliseres til siden til kondenserne. Spjeldene kan åpne for å gi direkte luftstrøm utenfra til kondenserne. Antar at det er tempfølere rundt om i systemet som gir info til systemet om når lufttempen er slik at det ikke lenger er tilstrekkelig å få inn luft via fronten.

Kondenserne får altså lufttilførsel selv om spjeldene er lukket :)

Ampéreson

Et lite spørsmål, jeg skal etterfylle AC gass, da det ikke er særlig effekt lenger. Har avtalt tid på onsdag. Kjøling/varming av batteriet, henger det sammen med f.eks. klimaanlegget i bilen eller er det separate systemer.

Tenkte at det kanskje var derfor det bråkte så inn hampen, lite AC kjøling, lite batterikjøling.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Ampéreson

Normalt problem visst med de voldsomme lydene, bedre for biler produsert etter September 2014. Det er flere som har fått garantireperasjoner med Acoustic shield og ny festeanretning.

Referense:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/its-that-time-again-embarrassing-loud-ac-compressor.31877/page-9#post-695315
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

#8
Sitat fra: Amperson på fredag 06. juli 2018, klokken 12:45
Kjøling/varming av batteriet, henger det sammen med f.eks. klimaanlegget i bilen eller er det separate systemer.
Det er samme system, dvs samme kompressor, kondensere osv. Hvis den totale kapasiteten er for liten til å kjøle både kupe og batteri/inverter prioriteres systemene foran kupeen. Du vil da få melding om det på skjermen.

Et typisk scenario med en fungerende bil er frisk kjøring i høy temperatur hvorpå man kobler på supercharger ved svært lav soc. Så sitter man i bilen med AC på fullt mens bilen lader og sola steiker i 35 pluss. Da skjer det nok ting.

Så ja, dårlig ac=dårligere batterikjøling men det skal en del til for at du merker noe til det. En normal tur med 1 superlading vil sannsynligvis gå helt greit. Gjentatte superladinger vil nok medføre at bilen reduserer ladeeffekten til krypefart for å beskytte batteriet etterhvert som det blir for varmt. Men det vil jo få en del kjøling via radiatoren i midten og kjølevæsken som sirkulerer under kjøling, så det blir sjelden problematisk med mindre det er ganske varmt i lufta.

Ampéreson

Takk for svar, konkluderer med at dette er helt normalt for eldre biler.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Thor2014

Jeg fikk denne meldingen etter å ha kjørt rolig fra Bergen til Gol. Redusert effekt på AC, men det ble ikke varmt i bilen for det. Viftene hadde det dog ganske travelt  :D

BMW850

Sitat fra: Muffinman på fredag 06. juli 2018, klokken 12:06
Lufta trekkes inn i front gjennom senterradiatoren som inneholder kjølevæske, og kanaliseres til siden til kondenserne. Spjeldene kan åpne for å gi direkte luftstrøm utenfra til kondenserne. Antar at det er tempfølere rundt om i systemet som gir info til systemet om når lufttempen er slik at det ikke lenger er tilstrekkelig å få inn luft via fronten.

Kondenserne får altså lufttilførsel selv om spjeldene er lukket :)

Ja, men i forhold til trådstarter som hadde kjørt 20 mil og spjelda er åpne hadde jeg kjørt 40 mil i 27 varmegrader. Litt merkelig at jeg aldri har sett dem åpne. Bør kanskje nevne det for Tesla ved anledning.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Ampéreson

Fikk fyllt 175 gram gass på min P85+ for noen uker siden, resultatet er mye kaldere luft og ingen ulyder fra kompressor eller overdreven viftelyd. Har superladet flere ganger i varmen, kjølt ned bilen og gjort alle de tingene som førte til ulyder. Alt er nå stille og problem løst. Det eneste de gjorde på servicen var å fylle på med gass, og da 175 gram som han sa var mye å etterfylle.

For å være helt ærlig så kan jeg ikke huske å hatt noe særlig kjøling fra ACen og lydene har alltid vært der, viste seg nå mer tydelig med det fantastiske sommerværet vi har hatt. Anbefaler alle som har dårlig effekt fra AC og overdreven støy fra vifter og kompressor om å etterfylle med gass, og få sjekket om systemet lekker. Pr. nå river den kalde luften fra AC godt i slimhinnene i nesen :)
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

krl

Lyden på det nederste klippet er rimelig lik vår bil. Jeg har tidligere fått sjekket dette hos Tesla (to-tre år siden), og det ble konkludert med at det er normalt med et slikt støynivå. Det er i alle fall ikke mer støy enn fra en ordinær dieselmotor, og den oppstår sjelden, så den plager neppe mange  :)

Kjølingen fungerer tilsynelatende bra, da jeg stort sett alltid har fått gode hastigheter på superlader.

Muffinman

Litt greit å ta med seg at om klimaanlegget er avslått styres pådraget til kompressoren av batteri/kjølevæsketemperatur, mens pådraget til viftene styres av temperaturen til kjølemediet (gassen). Kompressoren kan gå på full pupp og viftene på medium om det er moderat lufttemperatur i omgivelsene (16-18 grader) - så lenge det er tilstrekkelig til å holde mediet under en viss temperatur.  Når gassen havner et sted nord for 95 grader går også viftene på full spiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA