Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto som värmer upp batteriet vintertid?

Startet av engolf, lørdag 30. juni 2018, klokken 23:23

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: engolf på søndag 01. juli 2018, klokken 09:11
Tack för era svar:)
Jag visste att batteriet har en så kallad aktiv kylning vid hurtiglading, men visste inte att det samma gäller också för uppvärmning. Tanken var att kunna starta redan i en varm bil och någorlunda varmt batteri.

Er vel ikke noen oppvarming av batteriet, kun kjøling ved hurtiglading.

engolf

Det tror jag stämmer bra, bara kylning av batteriet vid laddning om batteritemperaturen är hög.
Jag tänkte koppla in mig på kupeviften och på spjället som sänder luften ner till batteriet. Webaston har en funktion som sänder signal (12volvt) när temperaturen på vattnet överstiger 48C, och då kan man koppla både viften och spjället så att batteriet förvärms vintertid. Nu har jag också ordnat ett 12 volts relä med fjärrkontroll för aktivering av webaston istället för timer. Nu återstår det bara själva monteringen i bilen. Jag värderar också montera en större expantionstank istället för den som sitter i bilen, kanske 1.6, eller 2 liter, får se vad det är plats till.

elekTrond

#17

Skisse #1: mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/55/html/M255100010170700ENG.HTM

Hele varmesløyfa er knappe to liter, mens parkeringsvarmerne har som minstekrav ~4-5L. Dette skal i teorien føre til at brennern skrur seg av og på i utide. En fordel med min Binar 5S er at den har tilnærmet trinnløs, automatisk justering av effekten, der eldre Eber/Weber har to faste effekt-trinn.

Her har du spjället ditt:

Skisse #2: Se tråd på myimiev.com for fotobilder av hack.

Du kan jo vurdere å legge opp "vannbåren gulvvarme", for å utnytte restvarmen i tappevatnet bedre. Det var en her som la en 20L dunk med kokvarmt vatn i bagasjen på nyttårsaften. Den holdt fin temperatur dagen etter.

En annen, hypotetisk løsning jeg har sett, er å lede varmluften ned i batteriet, for så å lede den tilbake inn i kupéen under baksetet. Hvis du ser på skisser og video av batterivifta, peker dens utkast rett i metallveggen. Der kan du ta opp et hull og tre på en gummimuffe av samme størrelse som brukes foran på batteriet etc. Da får du resirkulert noe av varmen og brukt den to ganger. *Pseudo-varmeveksler* Husk det er 180-200kg med batterimasse som skal endre kjernetemperatur, så det vil ta tid å varme kun med varmluft, kun på oversiden av cellene.

'13 Mjau

TB

Kan være uheldig å ta lufta inn igjen om det oppstår varmgang eller røykutvikling i batteri pakka? Risiko mulig liten, men er det verdt å ta sjansen?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Tack för infon! Jag förstår att värma upp hela batteriet på några minuter är inte realistiskt.
Jag håller nu på och letar efter en större expansionstank som jag kan montera i bilen, så jag får 5-6 liters vattenkapacitet. Webaston/slangarna ger ju redan ca en halvliter extra, plus en tank på 2 liter uppe, och eventuellt en tank till nede vid webaston (om platsen tillåter).

elekTrond

#20
[TL;DR warning]
Jeg utmanar deg fortsatt til å lage et slags vannreservoar/varmeakkumulator inne i kupéen. :D :+1: I stedet for isolasjonmatter med alufolie og elektriske setevarmere under gulvteppet, kan du legge opp ei sløyfe med vannbåren gulvvarme. Du kobler deg/den inn der slange #2 kommer ut fra varmeregisteret i paketet på skissen under.

OEM ekspansjonstanken (#1) er av typen selvluftende "free waterfall" eller hva det nå heter. Hvordan skal du designe deg bort fra luftlommer og damplåser i vannkretsen? Noen fossilbiler er beryktet for å være vanskelige å lufte ut. I tillegg finnes det dårlige installasjoner av fossilvarmere hvor en vannslange er lagt opp som høyeste punkt, slik at det samler seg luft der - og vatnet koker.

Her har du en skisse av kretsen i LHD trilling:

Skisse #1: Installasjonsmanualen til Eber/Mitsu anbefaler å kutte slange #4 noen (5?) cm etter vannpumpa og spleise fossilvarmern inn i serie før el.varmekolben.

Kolla också:



Och till slut l
ite inspiration från Mr. kWsaki:

Bilde #1: kWsaki monterte en eldre Binar 5B i sin trilling. Jeg har en nyere 5S fra 2016 i min.



Bilde #2: 4 kW Webasto Thermo Top E-B i kWsara.



Bilde #3: Ekspansjonsdunk-etanoltank i kWsara.



Bilde #4: Ekspansjonsdunk-etanoltank i kWsara.



Bilde #5: 2,5L i el-Xsara.




Fin!  :police:

[/TL;DR warning]
'13 Mjau

engolf

Tack för skissen, den blir nyttigt när jag ska in under bilen:)
Webaston har ju en integrerad vattenpump, och själva brännaren kommer sitta på den lägsta punkten i systemet (planen är att montera den i främre vänster hjulhus), så eventuell luft kommer ju stiga mot en högre punkt i systemet. Vattenburen värme i kupen är ju inte så dumt, men å andra sidan kommer det vara iskallt på golvet till webaston får upp temperaturen. Allt detta är fortfarande i planeringsfasen, och kommer mest sannolikt ändras så fort jag börjar montera sakerna. Jag värderar laga egen expantionstank som rymmer 4-5 liter, får se hur långt jag kommer med det (är inte väldigt duktig på att svetsa aluminium:(

elekTrond

Har du sett 5L alu/rostfritt-tanken som fulgte med i Eber/Mitsu kitet? Den utnytter plassen baki godt. Hvis du kan/får til å sveise kan du jo lage custom tanker til spyl/ekspansjon/fuel til trilling og selge til meg og flere andre her inne.
'13 Mjau

engolf

Har inte sett den lösningen, men kan googla, det är ju aldrig fel med inspiration:)
Att svetsa i alu har jag gjort ett par gånger, och det var inte vackert att se på:( har för det mesta svetsat i bara magnetiska metaller. Tänkte om jag inte hittar en annan lösning får jag bara krypa till korset och försöka laga en tank själv.
Idag fick jag två små plasttankar, en på 1.5 liter (gräsklippare), och den andra är på ca 3L som satt på snöfreser. Den stora på 3 liter menar jag kan användas som dieseltank, bara jag lyckas klämma in den där...

engolf

Gjorde små framsteg idag och onterade dieseltanken i "motorrummet" där framme.Lagade ett färste i vinkeljärn, och anpassade efter existerande bulthål, så nu sitter tanken lättilgänglig, kapaciteten är på ca 1.8 liter.
Lossade också inneskärmen vä,fram) för att se hur mycket plats det fanns där, inte mycket:(( Webaston får nog plats, men då måste cirkulationspumpen och slangarna flyttas på.
Där bak (under bakre stötfångare) är det betydligt mer plats, men då måste slangarna dras ända helt fram=mer jobb...

engolf


engolf


engolf


engolf

Inne i hjulhuset.Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Fixade också ett par aluplattor för att fräscha upp vid pedalerna.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA