Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto som värmer upp batteriet vintertid?

Startet av engolf, lørdag 30. juni 2018, klokken 23:23

« forrige - neste »

engolf

Hej,
har en iOn som jag har tänkt att eftermontera webasto i, och tänkte då att eftersom den kommer användas mest om vintern kunde man dra en slangslinga under plastkåpan (precis under huduvbatteriet) för att hålla det varmt. Då kommer webaston fungera som både batteri- och kupevärmare. Jag har sökt på nätet, och har per idag inte sett en liknande lösning. Vad tror ni om idén?
Vid många minusgrader är det nog inte realistiskt att hålla batteriet driftsvarmt, men med hjälp av en timer kan man ju förvärma både bilen och batteriet innan avresa och behålla en del av räckvidden som annars försvinner på grund av låg batteritemperatur...

TB

Det er en luft kanal frå kupé vifta til batteriet. Spjeld som styrer luft med til varme og kjøling. Spesielt ved hurtiglading.
En diesel varmer vil dermed varme batteriet automatisk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Ikke noe godt valg av `` Vinterbil``.  (Sier jeg etter seks vintre i I-MiEV ) Tips: Ikke lag noe eget opplegg inn i batterikasse. Som det sies er det en egen kanal inn i batteriet fra bilens v.app.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Tack för era svar:)
Jag visste att batteriet har en så kallad aktiv kylning vid hurtiglading, men visste inte att det samma gäller också för uppvärmning. Tanken var att kunna starta redan i en varm bil och någorlunda varmt batteri.

TB

Se egne tråder ang. tema, der ligg også detaljert fremgangsmåte og koblingskjema.

Prinsippet / kortversjon:
Montere vannvarmer Webasto eller Eberspächer.
Det bør bli montert egen pumpe som sirkulerer vannkretsen igjennom varmeregisteret uavhengig av bilens egen pumpe.
Settes et rele inn på kupevifta.
Før bilen slås av settes varmeapparat til varme / maks rødt merke, og varme mot ruta.

Når bilen står parkert:
Dieselvarmer startes. Den varme vatnet i kretsen, som sirkulerer igjennom varmeregisteret.
Lufta som blir sirkulert inn i bilen via den ordinære kupevifta via eget rele.
Om batteriet blir varma vil avhenge av posisjonen til spjeld for kanal til batteriet, men det har nok ikkje så stor betydning i praksis. Den store fordelen er når bilen startes vil elektrisk varmer se at vatnet i kretsen er varmt nok, og dermed trekkes ikkje strøm til varme.

Som Erik E skriv, trilling er ikkje beste vinterbil - har 5 vintre selv. (Uten dieselvarmer)
Det er kaldt ja...  8)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Ja, webaston har egen cirkulationspump.
TB, vet du vid vilken temperatur bilens originala värmare stängs av?
En sak till: placering av webaston. Hittills har jag sett på youtube två platser folk monterar den på, antingen under den främre stötfångaren (finns plats mellan krockbalken och radiotorn), eller intill bilens originala elektriska värmare (som då måste flyttas till sidan några cm). Båda platserna är säkert ägnade till eftermontering, men krångliga att komma åt både för montering, och i tillfälle service/reparationer av webaston. Jag såg dock att det är gott om plats där bak vid motorn, under locket i bagagerummet (på höger sida av elmotorn i färdriktingen) och lätt att komma åt. Några tankar om det?

TB

Kjenner ikkje nøyaktig temperaturen elvarmar slår seg av, men det er nok rundt 70-80 grader.

Ang plassering, se Mitsubishi / Eber sin manual for forslag.

Ved motoren, vil ikkje det være fare for skade på varmer der ved at hjulene beveger seg opp og ned?

Er ingen god plassering på disse bilene ved at bilen er liten, og tilgangen for service på varmer liten ved montering under bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

#7
Det såg ut som om det är nog plats till en värmare där bak, ska undersöka närmare så fort jag får tid till att skruva. Det enda opraktiska är att man måste dra ström/slangar under bilen. Men det ser ut att vara plats under kanaler intill batterikåpan.

Framme under stötfångaren vill jag inte montera på grund av värmen webaston producerar (kommer då ligga tätt intill plasten på insidan). Och självklart den uppenbara risken för en kollision+aktiv brännare=brand:(

Under bilen är ju egentligen inte dumt, men jag har fortfarande fabriksgaranti, och vill helst inte interferera med bilens komponenter (som att bygga om braketterna på elvärmaren och flytta den).

Men som sagt kommer jag tllbaka med en uppdatering så fort jag sätter igång, lägger då också ut bilder på arbetet.

elekTrond

Några frågor:  :police:

       
  • Har ni hittad en lagom bränsletank?
  • Har ni funnit någonstans att gömma tanken?
    Hulrommet rundt elmotorn ble av Eber/Mitsu brukt til en 5L ståltank, inntil denne ble tilbaketrukket pga. manglende godkjenning/krasjtest. Trillinger med Amazon-tanklokk har slik tank.
  • Gjør som TB og MitsuEber-manualen sier og sett varmern innafor venstre hjulhus.
    Jeg (og manualen) bruker kun bilens egen vannpumpe, og parkeringsvarmern i serie - mellom pumpe og elkolbe. Dette har fungert fint for meg i to vintre, med bruk av el.varme.
  • To pumper i parallell er mest for parallelle varmere, og fordrer et dobbelt-H-ledd med en enveisventil i midten. Det følger med i kitet med Eberspächer-piratkopien, slik du har sett disse Kina-varmerne montert bak støtfangern. Merk at Ben Nelson (han med videoene) har en USDM i-Miev (større XL-utgave). Jeg har dog fundert på å bruke hulrommet bak skiltet til en dieseltank. Bare jeg finner en ...
  • Se bilder på myimiev.com for hvordan manuelt sende varme/kjøling ned i batteripakka. Se i koblingsskjemaet om du vil gjøre det elektr(on)isk.
  • Du kan alltids legge retursløyfen innom/under batteripakka for å utnytte restvarmen. Fortell gjerne hvordan du vil løse dette.
PS! Husk å montere ferdig før kulda setter inn!  8) :+1:
'13 Mjau

Karl-Wilhelm

Min Miev har dieselvarmer, denne er montert profesjonelt, men vet ikke hva firmaet heter. Dieselpåfyllings luke befinner seg på høyre bakskjerm og de jeg har sett på finn med dette tilbehøret er mistenkelig like. Bilen ble kjøpt med denne montert, og i ustand ifølge tidligere eier.

Jeg overhalte dieselvarmeren ifjor vinter. Bortsett fra at den var litt "skitten"/gjørmete hadde den en liten sprekk i keramikkhuset hvor venturi sitter og var overhodet ikke nedsotet. Den ville ikke starte på grunn av sprekk i dieselslange like over tanken hvor den sugde luft. Dette er noe en enkelt bør sjekke først ved å holde et lys bak dieselslangen like før den går inn i dieselvarmer.

Til poenget, dieselvarmeren er montert på sjåfør siden av bilen, bak innerskjermen til forhjulet. Tanken er montert på samme side bak. Plasseringen gir tilstrekkelig plass til alt og er rett og slett ikke noe problem å jobbe med, ville anbefalt dette. Den eneste negative konsekvensen med å ha den montert i front er at dieseleksos ikke like effektivt unngår ventilasjonssystemet når det er lite vind og bilen står stille.

Kan ellers påpeke at bilen blir svært fort varm med dette tilbehøret, og at den gir betraktelig mer varme enn elkolben i bilen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

engolf

Tack för tipset, i främre vänster hjulhus är säkert en bra lösning.
Angående tank: biltema har två tankar som jag tror kan passa till ändamålet: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/vindusspyler/vindusspyler-2000017961
2: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/vindusspyler/vindusspyler-2000032805

Det mest plraktiska tror jag är att ha tanken monterad under huven (panseret), enklast att komma åt vid tankning. Vid bateriet (intill värmetanken) är det plats till en liten dieseltank om man lagar egen brakett.

elekTrond

Takk for fine bilder, K-W! :+1:

@engolf: 2,5L begynner å hjelpe på. Du blir fort lei av å grise med daglig fylling på en liten dagtank. Tenk på at 1-2 spylevæskepumper er 1-2 lekkasjesteder. Tåler pakningsmaterialet drivstoff?

Varmern har en egen fuelpumpe som skal suge fra toppen. I bunnen bør du heller ha en dreneringsplugg for vatn. Jeg har prøvd en håndfull ekspansjonsdunker/tanker/kar uten å finne noe med litt størrelse, som også passer under huven.

Nestsiste forsøk i fjor var Biltema's røde 5L metalltank. Eneste sted den kan passe er evt hylla til 12V batteriet, eller kanskje under en av relé-lokasjonene. Siste forsøk var å gjemme et par 1L mjølkekartonger i hulrommet bak bilskiltet, over åpningen til radiatoren. Der kan du kanskje få til noen liter volum.

Innafor høgre framhjul og rundt AC-kompressoren er det hulrom, men det går ledninger, rør og stag på kryss og tvers. En '07 'ish Mondeo har spylerdunk med en slags flexislange på påfyllingen. Jeg har ørlite trua på noe lignende, nest etter en ekstratank til ATV-styre, nest etter "orginal" 5L tank under bagasjen, med utvendig fylling. Hvis du er villig til å sage i plåt, kan du i prinsipp løfte CHAdeMO/type1 kontaktene opp ørlite og gjemme tankpåfyllingen der ... :angel:

PS! Sjekk ut trådene i e-Golf og Leaf forumene. Flere fine patenter der.
Her er Grand Luxe utgaven (til ni tusen (!) oljedollars, fra elbilhjelpen.no):

Bilde #1/4: Komplett kit


Bilde #4/4: Proff "OEM" installering av bränslepåfyllninig. Kilde: yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/tank-kit-nissan-leaf?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler

PPS! Jeg er fruktansvärt trött på å stadig etterfylle spylervæske på den knøttlille 1-1,5L tanken. Her burde det vært en 5L, slik at du kan helle på en hel 4L kanne hver gang. Det står kvar mange 4L med 0,5L slumper på norska mackor. Kom gjerne med forslag her også! :+1:
'13 Mjau

engolf

#12
2.5 iter är ju inte mycket, men det räcker ju till minst 5 timmars drift med värmaren på max. Då behöver man kanske fylla tanken bara en gång i veckan. Biltemas spolartankar tål både bensin och diesel, jag hade en sån liten tank till diverse brännbara vätskor, och inte upplevt några problem. Det negativa med dessa är avsaknaden av avluftning:(( Jag ska inom en MC verkstad och se om det finns passande små tankar att köpa där, återkommer i så fall med modell/art.nr. Första prioritet blir nog att montera brännaren, resten kommer ordnas fortlöpande.

engolf

Jag vill gärna lufta en tanke här:
idag testade jag webaston, och märkte att den värmer upp vattnet väldigt fort. Till ändamålet hade jag en 20 liters dunk med kallt vatten, och det blev 70C varmt på bara ett pat-tre minuters drift. Självklart tar det ca ett par minuter för webaston att starta upp, så det är väl ca 5 minuter för vattnet blir varmt.
Jag vet inte vad kapaciteten är i iOn, men det är väl knappast 20 liter. Utifrån behållaren att döma tror jag det är runt 4-6 liter totalt. Tror ni det är för lite vätska? Jag vet att vintertid då vattnet har en temperatur på några minusgrade (plus diverse värmeförluster i både slangar och värmepaketet i kupen) kommer det ta längre tid att värma upp det, plus kräva mer energi för att hålla det varmt. Jag blev bara verkligen överraskad hur effektivt och snabbt den värmde upp ganska stora mängder vatten...

engolf

Och angående dieseltanken:
jag tänkte starta med en liten (ca 1.2 liter) tank från en gräsklippare, för det har jag liggande, och sen köpa en mer lämplig tank, kanske i denna stil: https://www.ebay.com/itm/Universal-2L-Aluminium-Alloy-Water-Coolant-Header-Overflow-Expansion-Tank-can/183250819005?rt=nc&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D52885%26meid%3D0e7c4809142f4db9be82627664c2f1f5%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D12%26sd%3D113026616169%26itm%3D183250819005&_trksid=p2047675.c100005.m1851
Det är egentligen en expantionstank, men kan säkert användas till diesel om man pluggar det nedersta hålet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA