Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3S hjul med bruk av 10 mm spacere ok på "ordinær" i3 ?

Startet av Disqusor, lørdag 30. juni 2018, klokken 20:06

« forrige - neste »

Disqusor

Cons: Større forbruk ...
Pros: Bedre traction & handling ...
Kjør debatt ...

Toalmar

Spennende å høre om hva som skjer med forbruket hvis man har på spacere på en i3 eller i3S.
Mener å ha lest på ett i3 forum i UK at en bruker der hadde montert spacere på en i3 og han sa forbruket gikk ned.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Hrklev

Beklager at jeg ikke har noe svar til TS, men funker det i det hele tatt uten i3s skjermbredderne, uten å subbe? Link? Begynner jo å nærme seg en normal bredde på et dekk på en småbil da.

Disqusor

Kombinert med 19" hjul...20" blir for hardt...10 mm spacer, med i3S hjul...

DieselVegard

Sitat fra: Toalmar på lørdag 30. juni 2018, klokken 22:35
Spennende å høre om hva som skjer med forbruket hvis man har på spacere på en i3 eller i3S.
Mener å ha lest på ett i3 forum i UK at en bruker der hadde montert spacere på en i3 og han sa forbruket gikk ned.

Det må jo være bullshit...... Gi meg én fysisk grunn til at dette er mulig.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Disqusor

Diesel, jeg bare spør fordi en på forumet hadde forsøkt med ok resultat :o

DieselVegard

Sitat fra: Disqusor på torsdag 05. juli 2018, klokken 21:00
Diesel, jeg bare spør fordi en på forumet hadde forsøkt med ok resultat :o

Ok. Er jo helt ulogisk....Med mindre turbulensen i hjulbuene blir radikalt forandret, men det tviler jeg sterkt på :)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

elekTrond

Jeg kjenner ikke specs på i3/i3s hjulene, men +1 fra meg på kjøreegenskaper. Ellers vil spacere på samme hjul føre det lengre ut i hjulhuset, mere "flush" om du vil. Derfor høres det sannsynlig ut at det skal kunne gi lavere forbruk, spesielt med et av de tettere felgdesignene. :+1:
'13 Mjau


Ingeniøren

Bytter man standard 155/175 og setter de brede foran så subber det mot fjærben, så spacer må nok til. Om det er klaring nok utover er det vel bare en prøvetur som gir svar på, neppe forhandler eller vegvesen - kjør forsiktig  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Blodstrupmoen

Sitat fra: Hrklev på lørdag 30. juni 2018, klokken 23:23
Beklager at jeg ikke har noe svar til TS, men funker det i det hele tatt uten i3s skjermbredderne, uten å subbe? Link? Begynner jo å nærme seg en normal bredde på et dekk på en småbil da.

Det blir ikke større plass i hjulhusa av skjermbredderene til i3s, disse er bare lister som er limt utenpå de vanlige skjermene.
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV

elekTrond

Sitat fra: Disqusor på mandag 09. juli 2018, klokken 17:38
elekTrond, kan du utdype ?
Første kvelden leste jeg meg bort på motorsport og aerodynamikk. I kveld "skulle jeg bare" finne igjen noe "mirror delete" eller "DIY mirror cam" jeg hadde sett på ecomodder.com. Da fant jeg dette:


Ett bilde utdyper mer enn tre elekTronder kan svare.  :D Tre mods på ett bilde: Mirror delete, wheel arches and moon discs.  :blank:   ecomodder.com/forum/showthread.php/scion-xa-aero-mods-2969-17.html#post106080



Såe, her er en bil jeg også tenkte på første kvelden:
   vs 

Audi gjorde mye riktig med sin A2 "3L" A2 TDi for tjue år siden. "Trange" hjulbuer/hus, tette felger smale dekk, tett/falsk grill, Kamm-back. Høres noe av dette kjent ut?
Sitat fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A2Both versions had thinner glass, lighter seats,[23] and 14" Magnesium alloy wheels. The standard tyre fitment was 145/80 R14 T76 Bridgestone Ecopias or Continental Winter Tyres using very flat wheel covers to minimize turbulence. The engine block was also made from a light alloy, so even though it was a diesel, it weighed just 100 kg (220 lb).
Jeg ser jo nå at i3 allerede har hjulene godt ut i hjulbuene, men jo "flushere", jo bedre. Gjerne med litt dekkstrekk, så kun felgene stikker ut.  :angel:

PS! Det ble laget en privatsponset "600km el-A2" for åtte år siden. I tillegg drev Audi sjøl og fjaset med en mark II el-A2 året etter, med 24 kWh netto batteri. I kjent melodi var dette nok en vaporware. Men nå sporer jeg av igjen.  :police:
'13 Mjau

Gordon Retriever

@elekTrond:

Audi A2 TDi 1.2 med korrekte hjul. :)
For å spare vekt i forhold til ordinære A2er hadde denne versjonen også bakseterygg som ikke var delt.  Jeg mener også å huske at den hadde ytterligere bruk av lettmetall i hjulopphenget.

Orbit

Mindre luft i hjulbuene har nok noe for seg. Sist påske var det mye smeltevann på veiene i fjellet, trass mange minusgrader i lufta. Etter en uke med kjøring i "underkjølt" vann, hadde det bygget seg opp 5-10 cm is inni hjulhusene. Og siden innsiden er belagt med filt, hadde dette frosset så fast at det ikke gikk å få det løs. Så da ble hjemveien (ca 200 km, 1000m fall i høyde) med ca 50 kg ekstra is under bilen. Det var igjen nok plass til avfjæring og styring. Hjulbuene så omtrent ut som den blå bilen over, bare med is i stedet for papp.

Resultatet ble et forbruk på 10.6 kWh/100km, inklusive vanlig varme! Dette er en tur jeg kjører ofte, og ligger på vinteren på et forbruk på 16-18, og kan liste meg ned på 11 på sommeren. Så tettere hjulbuer utlignet varmebehovet! Statistikk med én måling  8)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Disqusor

Blodstrupmoen: "Det blir ikke større plass i hjulhusa av skjermbredderene til i3s, disse er bare lister som er limt utenpå de vanlige skjermene."

I flg BMW service så har hjulbuene for i3 vs i3S forskjellig "fasong", altså Ø. Dermed vil ikke hjulbuene til i3S passe til "ordinær" i3. Hjulbuene kommer forøvrig i 2 deler, dvs 2 på hver side. Nå avventer jeg i stdet bestilling av i3S 120 Ap, som ut fra det jeg er fortalt, flere ganger, kan bestilles en gang i September 2018, levering rundt Nov 2018.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA