Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms på elbiler (var: Model 3 - bilder og smånytt.)

Startet av georglu, fredag 29. juni 2018, klokken 12:22

« forrige - neste »

georglu

På oppfordring er denne diskusjonen blitt flyttet hit fra https://elbilforum.no/forum/index.php?board=71.0.

Sitat fra: Mao på fredag 29. juni 2018, klokken 10:20
Fritak er teknisk sett det samme som nullsats, dvs. at omsetningen omfattes av merverdiavgiftsloven slik at forhandler oppnår fradragsrett for inngående mva selv om han ikke skal betale mva av salget. Salg av elbiler med tilbehør faller inn under denne kategorien, sammen med bl.a. eksportsalg, salg av aviser, begravelsestjenester mv. (følger av mva-loven kap. 6: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58#KAPITTEL_6)

Betyr det at Norge står fritt til å innføre et delvis fritak på moms for elbiler slik at man kan oppnå den moms-satsen man ønsker seg for en gradvis innføring av moms?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Rav4_EV

Det er fullt mulig å ha en lav sats.
Vi har ikke lenger noen nasjonal produksjon av elbiler og det er dermed vanskelig å se at EØS avtalen står i veien for å bruke dette som virkemiddel. Her blir andre EU/EØS stater behandlet likt. Uansett hvilket land bilen er produsert så får den null mva.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

zener

Hva skjer når ny MVA sats blir innført. Er det bestilling, kontraktdato, avtalt levering, faktisk levering, første delbetaling (depositum), full betaling, eller annet som vil være utslagsgivende om man får ny MVA sats eller ikke?

arthur

Eller når bilen blir registrert på kjøper for det er vel først da en omsetning har funnet sted?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

#4
Sitat fra: zener på torsdag 26. juli 2018, klokken 11:39
Hva skjer når ny MVA sats blir innført. Er det bestilling, kontraktdato, avtalt levering, faktisk levering, første delbetaling (depositum), full betaling, eller annet som vil være utslagsgivende om man får ny MVA sats eller ikke?
Ved privat bruktimport skal moms på et kjøretøy betales innen tre dager etter fortolling, så kan gjette på at det tidspunkt for fortolling som blir avgjørende også for nye biler, med mindre importørene har andre avtaler. I så fall er det nok salgstidspunktet?

Her er eksempel fra kontrakt på Kona:

Sitat3. Pris Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer
• toll og avgiftssatser
• engangsavgift/omregistreringsavgift
• importørens/fabrikkens bilpris som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende. Merverdiavgift påløper med den til enhver tid gjeldende avgiftssats. Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6 måneder fra kontraktsdato.

Det vil si at å kjøpe en Kona nå, med levering om 1,5-2 år, kan få både moms, avgifter, og så må en selv vurdere hva som ikke gjelder om leveringstid er mer enn 6 måneder... kan gå begge veier den der, om det er pristaket eller prisøkningen som ikke gjelder.

zener

Forfall behøver jo ikke være det samme som effektiv dato når man får ny sats. Videre så ville ikke tollbehandling være definert for elbil produsert i Norge.


Kan se for meg at noen bestiller bil først men får den kanskje senere enn andre pga fargevalg e.l. og får plutselig 100.000 dyrere bil...

Mao

Sitat fra: gr på torsdag 26. juli 2018, klokken 12:24
Sitat fra: zener på torsdag 26. juli 2018, klokken 11:39
Hva skjer når ny MVA sats blir innført. Er det bestilling, kontraktdato, avtalt levering, faktisk levering, første delbetaling (depositum), full betaling, eller annet som vil være utslagsgivende om man får ny MVA sats eller ikke?
Ved privat bruktimport skal moms på et kjøretøy betales innen tre dager etter fortolling, så kan gjette på at det tidspunkt for fortolling som blir avgjørende også for nye biler, med mindre importørene har andre avtaler. I så fall er det nok salgstidspunktet?

Her er eksempel fra kontrakt på Kona:

Sitat3. Pris Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer
• toll og avgiftssatser
• engangsavgift/omregistreringsavgift
• importørens/fabrikkens bilpris som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende. Merverdiavgift påløper med den til enhver tid gjeldende avgiftssats. Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6 måneder fra kontraktsdato.

Det vil si at å kjøpe en Kona nå, med levering om 1,5-2 år, kan få både moms, avgifter, og så må en selv vurdere hva som ikke gjelder om leveringstid er mer enn 6 måneder... kan gå begge veier den der, om det er pristaket eller prisøkningen som ikke gjelder.

Juridisk må man skille mellom importør og forhandler. Importøren skal forholde seg til momsreglene på tidspunktet for innførsel mht betaling av innførselsmoms. Men for salg fra importør til forhandler, og videre salg fra forhandler til sluttkunden, er det det faktiske leveringstidspunktet som gjelder. Dvs. at bilforhandler må beregne mva med den sats som gjelder på leveringstidspunktet.
Det er altså teoretisk mulig i forbindelse med innføring av mva på elbiler en gang i fremtiden at biler er momsfrie ved import og likevel skal faktureres med mva fra forhandler til sluttkunde.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Amoss

Sitat fra: Mao på fredag 27. juli 2018, klokken 14:28
Juridisk må man skille mellom importør og forhandler. Importøren skal forholde seg til momsreglene på tidspunktet for innførsel mht betaling av innførselsmoms. Men for salg fra importør til forhandler, og videre salg fra forhandler til sluttkunden, er det det faktiske leveringstidspunktet som gjelder. Dvs. at bilforhandler må beregne mva med den sats som gjelder på leveringstidspunktet.
Det er altså teoretisk mulig i forbindelse med innføring av mva på elbiler en gang i fremtiden at biler er momsfrie ved import og likevel skal faktureres med mva fra forhandler til sluttkunde.

Men her er det også verd å merke seg hvordan de gjorde dette i Danmark da de innførte avgifter på elbiler der. Dersom bilen var kjøpt og betalt før nyttår, og levert innen 6 mnd. etter, så fikk man fortsatt glede av avgiftsfritakene der (fritt etter hullkommelsen - forbehold om detaljefeil). Ved innføring av en slik avgift under behandlingen av statsbudsjettet i Norge i f.eks. November eller Desember så er det slett ikke utenkelig at man vil kunne få en tilsvarende overgangsordning også her.

Men sånn teknisk sett har du så vidt jeg vet helt rett.
Model S 85D

emmern

Tror dere ikke at bilforhandlerne kutter rundt 12,5% av prisen hvis det blir 12,5% moms over natten, i verste fall?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Amatøren

Håper, men tviler.

De vil jo tjene penger. Mest mulig penger....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sylwester

Hvis jeg var bilselger ville jeg prøvd å selge bilen så dyrt som mulig og kun reel konkurranse på sluttpris tvinger prisene ned.

Siden alle biler blir solgt i dag så ser jeg ikke noe grunn til at ikke de vil forsøke å legeg på avgiften. Det er lovlig prisavtale siden det er staten som øker prisen. Seinere når det er litt konkurranse mellom leverandørene vil vi se at de går ned igjen, men ikke til å begynne med.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elmo

Sitat fra: emmern på fredag 27. juli 2018, klokken 17:44
Tror dere ikke at bilforhandlerne kutter rundt 12,5% av prisen hvis det blir 12,5% moms over natten, i verste fall?

NEI
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gardin

Bilforhandlerne kan ikke kutte prisen med 12,5% på et vesentlig antall biler. Det vil ødelegge lønnsomheten.

Det er galskap å innføre halv moms over natta. Det må nødvendigvis slå urimelig ut for mange, og det skaper enorme markedsforstyrrelser som ingen er tjent med. Halv norsk moms gir en prisøkning på omtrent samme nivå som å plutselig innføre 20% dansk registreringsavgift, og vi vet jo hvordan det gikk da danskene innførte dette. Det ble bråstopp i salget, og staten fikk ikke inn pengene de hadde håpet på likevel.

Det eneste fornuftige er å innføre momsen i mange små steg. Gjerne ett prosentpoeng om gangen. Da blir det bare noen få tusenlapper i forskjell om man kommer før eller etter fristen. Klart sure penger det også, men ingen katastrofe.

arthur

Er vel ingen grunn til å tro at innføring av moms skjer sånn "over natten", men heller i forhandlinger om nytt statsbudsjett eller i revidert budsjett og da med innføring noe frem i tid?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

creal

#14
Det er relativt sannsynlig at det skjer noe i år. Systemet for bilavgifter skal omlegges til WLTP - det er allerede på det rene at denne omleggingen medfører en økning i avgifter på de fleste populære bilene i markedet.

"Nye forbrukstester legges til grunn i bilavgiftene fra nyttår. Dette fordi den utgående NEDC-testen viser et urealistisk lavt forbruk og utslipp. De nye testene, WLTP, skal tilnærme seg et mer faktisk forbruk og utslipp, noe som vil gi et hopp i forbruks- og utslippstall." https://www.dinside.no/motor/stor-uenighet-om-nye-bilavgifter/69746911

Det fine - hvis man ønsker en miljøvennlig bilpark - er at denne omleggingen er verre for FrP å sette ned foten for, siden det bare er tale om en teknisk, byråkratisk endring.

En videre konsekvens av en slik økning, er imidlertid at avstanden mellom fossil- og el blir enda større. Da blir det lett å argumentere for at også elbilene må få mer avgifter. Argumentet til elbilforkjemperne har tross alt vært at elbilene må beholde sin komparative fordel enda en stund - ingen (eller svært få) har tatt til orde for at den komparative fordelen må økes.

Så årsskiftet 2018/2019 representerer et politisk mulighetsrom, både for økte avgifter på fossile biler, og for å starte avgiftsbeleggingen av elbiler. Statens inntekter fra bilavgifter har gått gradvis ned, og jeg tipper nok at mange nok ser behovet for å svinge pendelen tilbake, og at man derfor griper denne muligheten.

Hvilken form avgiftsbeleggingen av elbiler tar, er mer spennende. Det er kanskje mest sannsynlig at man starter med vektavgiften fra ifjor, slik at kjøpere av Model S, X, I-Pace, E-Tron og EQ får noe avgifter. Det er vel neppe så sannsynlig at man begynner å heve momsen opp fra 0% for alle biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA