Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ZOE,s skjulte hemmeligheter vindusspyler dyser.

Startet av ZZooee, søndag 24. mai 2015, klokken 00:26

« forrige - neste »

ZZooee

Jeg sendte ZOE tilbake til verkstedet og sa det måtte være noe galt med spylerdysene eller vindusspylermotoren.
Fikk henne tilbake med uforettet sak. Jeg gikk til innkjøp av ny motor og hadde tenkt å ta saken i egne hender.

Helt til en smart mann kom med en skrutrekker og pekte på enden av dysen.
Den er justerbar bare man vet hvordan. Og nå fyller den frontruten men spylerveskee på et sekund.
Sett en liten trekker inn i enden på siden av dysen. Juster... ;)


ZZooee

Sitat fra: emil på søndag 24. mai 2015, klokken 19:15
Ikke veldig nytt at spylerdyser kan justeres. Denne kan kanskje være til hjelp:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Justeringsverktoy-for-spylerdyse-2000017963/

Denne virker nok ikke på ZOE.
Det er spesielle dyser på den, derfor la jeg ut tråden.

elektrolux

Sikkert mulig å finne ut selv også, men et bildet hadde vært supert. Sliter selv med lavt innstilte dyser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ZZooee

Relativt enkelt å finne ut av når man først vet det.
Om du ser på siden av dysen er det er spor der til skrutrekker. Veldig tydelig når man vet om det.
Men man ser jo ikke etter slikt når man stiller dyser vanligvis.

Måkemannen

Prøvde å sette inn ett skrujern i sida på den spylerdysa og vri, men jeg er redd for å ødelegge noe. Hvor hardt må jeg vri?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


boxer72

To stk sånne  http://www.ebay.co.uk/itm/221919037777
Og du har to dyser på hver side istedet for tre = høyere trykk. Og strålene kan justeres med nål på skikkelig vis
Byttet de på 5min

Sent fra min SGP511 via Tapatalk

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

KjellG

Sier trådstarter her at et merkeverksted ikke kan å justere spylerdyser?

ZZooee

Trådstater sier vel at oppdraget ikke ble utført og at han derfor gjorde det selv?
Men jeg må tilføye ay jeg også hadde en samtale med mekaniker som fortalte meg at "de bare er sånn".
Hva som ligger i det vet jeg ikke.

Svein_H

Sitat fra: Måkemannen på søndag 11. desember 2016, klokken 13:30
Prøvde å sette inn ett skrujern i sida på den spylerdysa og vri, men jeg er redd for å ødelegge noe. Hvor hardt må jeg vri? (...)

Vet at jeg bumper en gammel tråd her, men til mitt forsvar fikk aldri Måkemannen noe svar, og jeg lurer på det samme. Ny Zoe (2018-modell) med samme type dyse, og siden den sitter veldig hardt tør jeg ikke ta i.

Ironisk nok sier manualen at jeg kan "brug en nål eller lignende for at justere højden af forrudens sprinklerdyser." Seriøst..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Måkemannen

#10
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 10. april 2018, klokken 17:54
Sitat fra: Måkemannen på søndag 11. desember 2016, klokken 13:30
Prøvde å sette inn ett skrujern i sida på den spylerdysa og vri, men jeg er redd for å ødelegge noe. Hvor hardt må jeg vri? (...)

Vet at jeg bumper en gammel tråd her, men til mitt forsvar fikk aldri Måkemannen noe svar, og jeg lurer på det samme. Ny Zoe (2018-modell) med samme type dyse, og siden den sitter veldig hardt tør jeg ikke ta i.

Ironisk nok sier manualen at jeg kan "brug en nål eller lignende for at justere højden af forrudens sprinklerdyser." Seriøst..?
Endte opp med å bytte dysene i Megane dyser fra eBay.

De er helt normale dyser man faktisk kan justere med nål! :)

Edit: Du bør vel kunne få forhandler til å justere de, eller bytte de kostnadsfritt i normale dyser. Jeg brydde meg aldri om å mase på de, byttet for egen kostnad. De er ikke akkurat dyre.

HCO

Bytt til Megane2-dyser først som sist. De originale dysene blir aldri bra.

Dysene får du for et par tiere på eBay, eller gratis hos forhandleren om du heller vil krangle med de.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Svein_H

Takk for svar. Jeg krangler gjerne med forhandleren om gratis dyser, har allerede en krangel gående! :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)


erinaes

Ser bra ut. Ser min ebay-bestilling fra i fjor fra nonstop_stop auto, UK, slår til på disse nøkkelordene: "Renault Megane MK2 Scenic MK2 Washer Jet Wiper". Det skulle være det samme du har sett på. Jeg betalte 3.19 pund inkl frakt.

Disse dysene gjør en vesentlig bedre jobb enn de fabrikkmonterte, men bra blir det aldri fordi trykket på pumpa ikke er hva vi er vant til fra andre biler. Så kjører du i god hastighet, f.eks 110 km, får du kraftig avbøying av strålen og må stille dysene deretter. Men når du så kommer ned i 70-80 km farer strålen langt over taket. Så en fullgod spylerløsning for Zoe får man ikke før pumpa byttes. Noen som har gjort det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA