Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjølevæskelekkasje - men hvorfra? (Think Zebra 2010)

Startet av Vidar_S, torsdag 28. juni 2018, klokken 17:14

« forrige - neste »

Vidar_S

For å begynne med forhistorien:
Under varmeperioden i mai i år, etter at min Think zebra (2010) hadde stått i solsteiken hele dagen, fikk jeg temperaturvarsel i dashbordet like etter oppstart. Etter å ha konferert "brukermanualen" lærte jeg at det betød høy temperatur (ikke så overraskende) men at det ikke var så kritisk at verksted skulle være nødvendig parkerte jeg bilen i skyggen og mens jeg ventet tok jeg en titt under panseret og oppdaget at beholderen/ekspansjonstanken for kjølevæske var tom.

Jeg kan ikke erindre å ha sjekket nivået på kjølevæske tidligere ettersom jeg har antatt at kritiske ting ville føre til varsellys i dashbordet, men det kan da bety at jeg i lang tid har kjørt med en bil som knapt har hatt kjølevæske innabords. Etter hva jeg har plukket opp skal kjølevæsken i Thinken sirkulere i to systemer, ett som kjøler ned batteriet og et annet til varmeapparatet.

Varmeapparatet på min Think har ikke fungert i de tre årene den har vært i husstanden, men det er jo en relativt vanlig feil på disse bilene, så det er vanskelig å tilskrive dette kun til kjølevæsken. Når det gjelder zebra-batteriet ble det byttet nå i vinter (etter at det gikk tomt for strøm og nektet ta imot lading) og før dette registrerte jeg at viftene på batteriet tidvis var meget aktive, både under lading og da den ble kjørt på litt lengre turer enn til/fra jobb, men dette har ikke vært tilfellet etter bytte av batteri, så det er vanskelig å konkludere noe også der.

Nå som jeg har begynt å overvåke kjølevæskenivået og etterfylle (primært med vann pga mengde som forbrukes) ser det ut til at det forsvinner rundt halvannen liter i løpet av 3-4 dager, men jeg merker lite og ingen forskjell på hvordan bilen oppfører seg ved normal kjøring.

Det store spørsmålet er da om det er noen som har erfaring med lekkasje av kjølevæske på Think og om det er noen vanlige syndere og/eller noe jeg forholdsvis enkelt jeg kan sjekke selv ut over å se om det renner/drypper ut et sted (det er sjekket uten hell). Mistanken min går mot at det lekker ut under kjøring og det er vel også mest naturlig med tanke på sirkulasjon, trykk++.

Har fått booket meg en verkstedstime i løpet av neste uke, men om det er noe jeg kan få sjekket og potensielt fikset selv i forkant er jo det enda bedre :)

Oppdatering: Tok meg en prøvetur her nå og lot bilen stå og gå etter noen minutters kjøring mens jeg myste under og da kunne jeg definitivt se at det drypper kjølevæske fra området like bak 12V-batteriet (sett forfra). Var verre å se nøyaktig hvor det kom fra, men får se om jeg får jekket opp bilen og tatt en nærmere titt i løpet av helgen.

Vidar S.

Vidar_S

En nærmere titt under bilen avslørte at det hadde gått hull på en av slangene som fører kjølevæsken rundt omkring. Ser ut til at det er drivakslingen (venstre side) som har slitt hull på slangen, så en ikke helt optimal patent på opphenget. Men etter 125000 km må man vel forvente litt slitasje på ting og tang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA