Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Sportsbil: RIMAC

Startet av Catalyzator, lørdag 10. september 2011, klokken 21:31

« forrige - neste »

Catalyzator

Dette ser jo spennende ut   ;D  60 MIL (600km) rekkevidde på en lading !   
Sjekk nettsia her:  http://www.rimac-automobili.com/prelaunch/    
jeg fant desverre ikke noe bilde å legge inn men hos Aftenposten
har de et lite tyvtitt på denne sida:   http://www.aftenposten.no/bil/article4220166.ece   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Catalyzator

Enda mere nytt om RIMAC'n og masse bilder:    http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=38278     

;D   drømmebil for den daglige shoppingturen til lokalbutikken   ::) 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

HHF

Så denne på FBI på TV i opptak nettopp. Rå bil ! Tesla blir nesten litt kjedelig i forhold plutselig ... :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elmo

Sitat fra: HHF på fredag 30. september 2011, klokken 00:00
Så denne på FBI på TV i opptak nettopp. Rå bil ! Tesla blir nesten litt kjedelig i forhold plutselig ... :-)
Se helt på slutten (26:50) her  http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/789405/

Annet elektrisk i dette FBI innslaget (for dem som ikke tar seg tid til hele):

02:40 BMW i8 elektrisk
03:15 Opel Ampera plugin hybrid
04:10 ny Toyota Prius - 7 seter - fremdeles bensin hybrid
05:10 Peugeot 508 RXH diesel hybrid

11:20  et innslag med Zero om lav-/null-utslippssoner

15:40 elektrisk Audi A2 - Induksjonslading
17:25 Ford Evos plugin hybrid
17:45 Audi Urban elektrisk
18:37 VW Nils,enmanns, elektrisk
19:00 Peugeot HX1 diesel hybrid
19:25 Mia elektrisk

og 20:15 - ikke elektrisk bil men parkere vha Iphone app
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Nugatti

HVA I.... TRE-TUSEN-ÅTTE-HUNDRE NEWTONMETER????
Og 1000 hestekrefter??

OG firehjulstrekk? Og alt dette med 600 km rekkevidde?
Tesla Roadster kan ta seg en bolle.

HHF

Jepp - ikke noe å kimse av nei    8)

Ikke så dårlig den BMWn de har bygd som Evaluation Car heller ;
http://www.rimac-automobili.com/evaluation-vehicles/e-m3-evaluation-vehicle-11

Faktisk hadde det vært usannsynlig stilig å ha nettopp en slik en - ville vært den råeste BMW'n i byen ihvertfall ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

#6
Her er litt mer detaljer fra Standen i Frankfurt.

Artig løsning med dobbelmotor

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


Go-carter

snasent! lekkert design... :) hadde vært noe det der!  ;D

Noen som vet om den kommer i salg?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil


arnejorg1

har en følelse av at denne kommer til og bli dyr
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

hens

Neida, den blir ikke dyr.
Det dreier seg om en konseptbil, og da spiller ikke prisen noen som helst rolle, for den skal ikke selges!

Og så litt tørre tall:
3800Nm blir grovt regnet 380 kilogrammeter. Hvis bilen skal gå 300 km/t med et turtall på 12000o/min skal reduksjonsgearet være ca 5:1 ved 2meter rulleomkrets på hjulene.
Det gir 5x 380 kgm moment på akselen, eller 1900 kgm på et hjul som har en radius på ca 0,33m =5700 kilo skyv på 1600 kilo bil.!

Hva skal en med det?

Nok en bekreftelse på det som er nevnt tidligere i denne tråden om knivene i skuffen!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

gbzdoc

Motoren i BMW'en: 600 hk, og på størrelse med en liten melon... Sykt! :)

Griffel

#13
Sitat fra: hens på tirsdag 03. januar 2012, klokken 15:24
Hvis bilen skal gå 300 km/t med et turtall på 12000o/min skal reduksjonsgearet være ca 5:1 ved 2meter rulleomkrets på hjulene.
Det gir 5x 380 kgm moment på akselen, eller 1900 kgm på et hjul som har en radius på ca 0,33m =5700 kilo skyv på 1600 kilo bil.!

Hva skal en med det?

Med et dreimoment på 3800Nm og ca. 2000 omdr/min har en motorens maksimaleffekt 800 kW, og bilen trenger nok maksimaleffekten ved toppfart.
Så enten bruker de en mangepolete motorer med høyt moment eller så er momentet oppgitt ut fra et redukasjonsgear. Eller trolig, de har rett og slett oppgitt det samlete momentet på alle fire hjul (fornuftigere det egentlig enn å angi moment på motoren). Såpass skyv må en nok ha for å klare 0-100 på 2,8 sek, uten at jeg har regnet på dette.

Redigering 5.01.kl 11.
Her var jeg nok alt for rask og tok bare hva jeg leste i tråden istedet for å gå til kilden, hvor det ganske riktig står motor står motor torque 3800Nm 4 stk motorer hver 250kW og 12000 rpm, dette henger ikke veldig godt sammen.

Her er det nok ikke bare jeg og hens som leker med tall, 0-100 km/h på 2,8 sek (ikke 0-100kph som det står på hjemmesiden) er temlig nøyaktig 1g. Den akselerasjon som en har ved fritt fall uten luftmotstand.
Skyv må altså være minst lik vekten av bilen altså må skyv i kp være lik massen av bilen i kg, bilen er jo strømlinjeformet men noe luftmotstand er det jo også.
2 dobbeltmotorer med 3800 Nm ut fra hvert reduksjonsgear gir med hjulradius 0,33m gir et skyv på tilsammen 2300 kp, så stadig; det er nok ikke motor torque som menes. Dobbeltmotorens moment ut fra reduksjonsgir er mer sansynlig.

(På hjemmesiden er også toppfart oppgitt til 305 kph noe som ikke tyder på store krav til nøyaktighet, at vi surrer litt med enheter og rettskriving her i forumet er greit, men til profesjonelle firmahjemmesider bør det stilles større krav.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

#14
Audi e tron oppgir 4500Nm, 230kw, 0-100km/h 4,8s

http://www.audi.no/no/brand/no/experience/audi_e-tron/frankfurt_showcar_audi.html

Vi får se hva Rimac får til, gründeren er kun 23 år, de sier at ingeniørene har erfaring fra Lamborghini og McLaren. Jeg synes uansett det er imponerende så langt.

Bilen er gjerne meningsløs for normal bruk, men jeg tror allikevel biler som dette har betydning for elbilers fremtid, kanskje skal vi løfte oss fra bakken og.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA