Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 vs i3S

Startet av Disqusor, torsdag 28. juni 2018, klokken 09:35

« forrige - neste »

Disqusor

"Pros and cons". Noen som har erfaringer/anbefalinger ?

Med ørlite bredere sporvidde, med ettermontering av spacere, feks 15 mm, noe som trolig er en mulighet, hva da med kjøreopplevelsen, bedre ?

Klykken

i3s
Cons
- har kortere rekkevidde
- Stivere fjæring
- Potensielt større slitasje på dekk, og mer kostbare dekk
- Dyrere i innkjøp
- Støy pga større dekk
- Potensielt større verditap

Pros
- Ser bedre ut etter min mening
- Raskere (marginalt)
- Mer sportslig, med egen sportfunksjon
- Ikke som alle andres i3...?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Disqusor

Med ørlite bredere sporvidde, med ettermontering av spacere, feks 15 mm, noe som trolig er en mulighet, hva da med kjøreopplevelsen, bedre ? Monteres dette vil trolig felger til S, ikke kunne benyttes, antar det...

Klykken

Synes i3s var moro jeg, den dagen jeg lånte den. Men så jo det at rekkevidden fort ble oppspist. Helsort med de blå detaljene var lekkert i forhold til den kommunegråe 2014-modellen min.

Å tukle med sporvidde og spacere har jeg ingen erfaring med, men antar at kjøreegenskaper blir til det verre jo mer "hjemmelagede" løsninger man tilføyer bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

YM

Design er litt forskjellig (smak og behag), i3s (kjørt 4000+ km) har vesentlig stiver fjæring og det går utover komforten under vanlig kjøring. i3 og i3s er egentlig lite egnet for sportslig kjøring og det som i prinsippet kunne vært morsomt drepes av en meget konservativ tilnærming til elektronisk styring (untatt rollermode). Opplever ikke i3s som raskere enn vanlig i3 - det er for mye elektronisk begrensning av tilgjengelig moment gjennom hele registeret. Nye e-golf er omtrent like morsom (mindre moment begrensninger), tillater hjulspinn, er mer komfortabel (litt for myk i fjæringen). Hva gjelder rekkevidde så har det mer med høyrefoten å gjøre enn bokstavkombinasjonen på bakluka. I etterpåklokskapens ånd så hadde jeg enten kjøpt i3 fremfor i3s eller noe helt annet. i3s koster mer i innkjøp og drift og gir, etter min mening, mer cons enn pros sammenlignet med i3.

Disqusor

YM: Et interssant svar du gir, men hva med spacere, lurer på om det vil endre ne som helst ifht hvordan i3 vil oppleves på veien. Utseende messig selvsagt helt marginalt.

Har noe tanker om hva jeg kunne tenkt meg.

- Malt caliperne rød.
- Spacere.
- Kanskje en litt lettere dempet foliering.
- Noe mindre tekniske justeringer av frunk og trunk.

Jeg slengte inn et tema tidligere i dag hvor et engelsk link nå antyder 160 Ah batteri. Det blir interessant vhor lenge BMW vil beholde i3 som konsept. Litt ned i denne linke blir det angitt, som et rylte selvsagt.  http://www.motoringfile.com/2018/03/20/mf-review-bmw-i3-can-i3-finally-become-everyday-car/


YM

Disqusor: Spacere vil nok ikke gjøre mye for kjøregenskapene. i3 er høy, seter uten støtte, smale hjul og som sagt tidligere veldig begrensede elektronikk. Hvis du er ute etter noe som er virkelig morsomt å kjøre er nok kanskje i3/i3s ikke riktig valg. i3/i3s er grei transport i urbane strøk. 

DieselVegard

Jeg har nå ca 60000km i i3, og 9000km i i3s. Den største forskjellen bortsett fra utseende, er fjæringen.
Jeg er vant til 3 og 5serier med M-pakke, så at det er litt stivere enn vanlig er ok.
Dog, jeg er snart 40, og synes komfort er bra.
Jeg synes ikke Sen er for stiv, den er heller mer komfortabel på grunn av stabiliteten spesielt ved filskifte på motorvei. i3en er litt svaiete, nesten på grensen til skummel noen ganger. Sen er MYE bedre i så måte.
Det som er litt skuffende er effekten. Ja, du merker forskjellen, men det er litt for lite. unne godt være 200+ hk, Det tåler chassiset.

Angrer jeg for at jeg kjøpte S? Nei.
Er S verdt 40.000,- Nei.

Hvis du lakkerer caliperene dine røde, må du dessverre forlate denne siden. Så dårlig smak har INGEN i3-eiere ;)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Disqusor

Diesel: Du angir: "Jeg synes ikke S´en er for stiv, den er heller mer komfortabel på grunn av stabiliteten spesielt ved filskifte på motorvei".

Et greit svar, og i retning det jeg hadde forestilt meg, og avdekket ved en kort test. Et større fotavtrykk, lite, men ut fra det du angir merkbart. Et insitament for min del. Jeg har den jeg har, men vurderer seriøst Sén, men med 120 Ah batteriet, som det "ryktes" i løpet av September åpnes forkonfigurering. Røde calipere, vel så var det dette med smaken  8)

Når og om den kan bestilles, så blir det en del mindre nye diskre designelementer. Time will tell.

Ingeniøren

Sitat fra: Disqusor på fredag 29. juni 2018, klokken 00:39
Diesel: Du angir: "Jeg synes ikke S´en er for stiv, den er heller mer komfortabel på grunn av stabiliteten spesielt ved filskifte på motorvei".

Et greit svar, og i retning det jeg hadde forestilt meg, og avdekket ved en kort test. Et større fotavtrykk, lite, men ut fra det du angir merkbart. Et insitament for min del. Jeg har den jeg har, men vurderer seriøst Sén, men med 120 Ah batteriet, som det "ryktes" i løpet av September åpnes forkonfigurering. Røde calipere, vel så var det dette med smaken  8)

Når og om den kan bestilles, så blir det en del mindre nye diskre designelementer. Time will tell.

En nabo av min søster har røde calipere - det er stilig  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Imagine

#10
Hadde i3 94 2017 fully charged marathon edition og byttet til i3S nå i april.
I3s er stivere i fjærene, mest på godt da den er mer sporty og morsommere å kjøre. Den er mer stabil på motorveien enn I3.
Sportsknapp gir mulighet for ekstrem gassrespons og tyngre ker sporty styring. Moro.

I tillegg er designet forskjellig. Jeg liker min veldig god og angrer ikke. I3 og I3 S er ikke spesielt myke og komfortable noen av de, så de spretter litt uansett. Så hvorfor ikke velge den mest stabile og morsomste, og er fornøyd med det valget.
I
Ytelsesmessig merkes kun litt bedring fra 70 km/t og oppover. Fra 0-70 går de nesten likt.

Rekkeviddemessig merker jeg ingen forskjell i praksis. 94ah med 20» er oppgitt til 290km og I3s er oppgitt til 280km.

Disqusor

#11
Diesel, Imagine: Greit å få bekreftet mine antagelser  8) Takker. Planen er bestilling av 120 Ap straks konfiguratoren åpnes i September, vel, det er det jeg har fått flere antydninger om  :D 

Antar at i3 med 19" gir bedre "kjøre komfort" vs 20".

Frode Johansen

Sitat fra: YM på torsdag 28. juni 2018, klokken 18:43
Disqusor: Spacere vil nok ikke gjøre mye for kjøregenskapene. i3 er høy, seter uten støtte, smale hjul og som sagt tidligere veldig begrensede elektronikk. Hvis du er ute etter noe som er virkelig morsomt å kjøre er nok kanskje i3/i3s ikke riktig valg. i3/i3s er grei transport i urbane strøk.

Monterte akkurat 15mm spacere forran og 20mm bak. Jeg ble overrasket over hvor mye tregere styringen ble. Bilen føles allefall mye mer retningsstabil.

Frode j

Imagine

Om jeg bestiller nye i3 tror jeg det blir i3S igjen. De ser jo bedre ut og kjennes mer byracer. Er jo raske bybiler after all. Men da må den være såpass forskjellog st det er et poeng.
Hvis 4 mil ekstra rekkevidde er eneste forskjellen kan det være jeg heller beholder den gamle da jeg aldri har følt den har for lav rekkevidde til hverdags. Til langturer, lek, banekjøring, kosekjøring, cabrioletkjøring osv. bruker jeg bensinbiler.

Disqusor

#14
Frode: "Monterte akkurat 15mm spacere forran og 20mm bak. Jeg ble overrasket over hvor mye tregere styringen ble. Bilen føles allefall mye mer retningsstabil."

Dekkprofiler ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA