Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.

Startet av daktari, torsdag 28. juni 2018, klokken 08:15

« forrige - neste »

daktari

Jamfør testen i Welt kan batteriet kun forvarmes ved tilkobling.
https://www.welt.de/motor/fahrberichte-tests/elektro-hybrid/article178197340/I-Pace-im-Test-So-gut-ist-das-erste-E-Auto-von-Jaguar.html
SitatZu den vertrauensbildenden Maßnahmen gehört zudem eine App, mit der man sich auch aus der Ferne über die verbleibende Reichweite informieren oder den Wagen auf die optimale Betriebstemperatur vorheizen kann, solange er noch an der Steckdose hängt.

Dette virker ikke som det smarteste valget. Et  batteri i driftstemperatur er påkrevet for max regenerering og max hurtiglading. Og effektuttak.

Ved kjøring vil batteriet varmes sakte opp av seg selv, samme ved lading. Men erfaring tilsier at dette går veldig sakte sammenlignet med aktiv varming.

Vil ikke batteriet varmes aktivt ved kjøring heller?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Dessverre lite info å finne i manualen, det virker heller ikke lovende mtp. forvarming av bil og batteri: http://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T33425/29937_en_GBR/proc/G2185124

SitatVehicle preconditioning provides cabin comfort before entering the vehicle and prepares it for the next departure time. It also preconditions the high voltage battery to its optimum operating temperature when the vehicle is connected to an external charging station.

If the vehicle is left plugged in, battery temperature is maintained within the operating range using energy from the electricity supply. Where a departure time is also set, battery temperature is managed to give optimal performance at the specified departure time.

To select vehicle preconditioning: from the touchscreen HOME menu, swipe left to access the EXTRA FEATURES menu and then select Vehicle Preconditioning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mariowing

Når bilen ikke er koblet til strøm så er det vel to måter å se dette på:
- Du kan bruke batteristrøm for å oppnå riktig temperatur i batteriet før avreise slik at regen er mest mulig effektivt. Det vil gå utover rekkevidden, jeg tviler på om du får igjen brukt effekt på varming ved at den kan gjøre regen ved høyere temperatur
- eller man kan spare batteriet slik at bilen har lengst mulig rekkevidde.

Jeg foretrekker det siste alternativet, men her vil det sikkert være ulike meninger og preferanser. Slik jeg leser manualen så kan kupeen uansett varmes opp før avreise selv om bilen ikke er tilkobet strøm.

Forøvrig har batteriet både aktiv varming og kjøling ved kjøring med blant annet variabelt luftinntak i grillen, varmepumpe samt varmevekslere mellom kretsene for batteri, motor og kupe så den biten tror jeg er greit ivaretatt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

daktari

Det jeg er mer bekymret for er hvordan manglende forvarming vil påvirke levetiden til batteriene.
Du skriver heller ikke noe om redusert ladehastighet med kaldt batteri.

Hvis elementet  til forvarming av batteriet har en effekt på 6kW vil en halvtime forvarming  bruke 3kWh, svarende til en drøye 15 km rekkevidde på vinteren. Kupeens behov kommer i tillegg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vind

Dette er vel slik f.eks BMW i3 fungerer - og det gir fortsatt bedre rekkevidde om vinteren å forvarme fra batteri og så kjøre, enn å starte kjøring direkte.  Regner med at dette blir det samme for I-Pace...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Counterpointer

Dette er kjente problemstillinger som Jaguar har valgt en løsning på. Enig i at manual gir lite konkret info om nøyaktig hvordan det fungerer. Nå kommer det en stor oppgradering av software før bilen kommer, den kan jo inneholde noe. Dette vil først komme info om i august /september.

Bilen er nøye testet i hardt vinterklima. Skulle det være noe i styring av batterikondisjonering som trengs endret er det jo også mulig via OTA.

Jeg tror faktisk bilen allerede har regnsensor , så det trenger vi ikke tenke på.

frodetromsø

Noen som har fått bil som kan si noe om hvordan forvarming fungerer nå som været har blitt litt kaldere...?
Er det mulig å forvarme kupe/bil uten å være tilkoblet? Må dette startes flere ganger som på feks e-Golf?
2019-modell, E-Golf - solgt
2020-modell, E-tron 50, Advanced Sport (levert juni 2020)

Tellus

Fungerer fint å forvarme uten å være tilkoblet. Mener å ha lest at batteriet ikke blir varmet opp med mindre du har koblet til, men kupeen blir i hvert fall god og varm. Maks 30 minutter forvarming, men kan startes på nytt hvis du ønsker det.

Dessverre ser det ikke ut som om vi kan få setevarme og rattvarmer til å starte under forvarming. Synd at ikke bilen kan fås med delskinn slik som i F-Pace. Da slipper du direktekontakt med skinn samtidig som det fortsatt ser veldig bra ut.

daktari

Bekrefter forvarming av kupé uten ladekabel, men batteriet virker ikke å varmes særlig mye da (lite regen.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stein123

Ja det står dårlig forklart i manualen, hentet min I Pace i forrige uke og fikk forklart at forvarming med kabel tilkoblet, varmer både batteri og kupe. Forvarming uten kabel tilkoblet varmer bare kupe.  Kupe blir forøvrig veldig fort varm. Skal man på langtur er det nok greit å forvarme med kabel, mest pga av batteri, skal man kjøre korte turer og bilen vil stå ute i kulda før du skal kjøre igjen, er det nok ingen vits i å forvarme batteri med tanke på energiforbruk.

Vind

Sitat fra: Stein123 på søndag 03. februar 2019, klokken 19:26
Ja det står dårlig forklart i manualen, hentet min I Pace i forrige uke og fikk forklart at forvarming med kabel tilkoblet, varmer både batteri og kupe. Forvarming uten kabel tilkoblet varmer bare kupe.  Kupe blir forøvrig veldig fort varm. Skal man på langtur er det nok greit å forvarme med kabel, mest pga av batteri, skal man kjøre korte turer og bilen vil stå ute i kulda før du skal kjøre igjen, er det nok ingen vits i å forvarme batteri med tanke på energiforbruk.
Har prøvd en del varianter, og det er ikke tvil om at forvarming med kabel bedrer rekkevidde betraktelig ved langtur, og gir vesentlig lavere forbruk de første 20/30 minuttene. 

Om man forvarmer med Timer, eller starter med "app" gir samme resultat, men uten kabel i bilen så varmes bare kupe, og det gir ikke effekt på forbruk, men er mye behageligere  8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

daktari

Fikk litt panseris i vinterferien, ganske ekstreme forhold. Lagde en liten video under. Lurer på om det hadde gått raskere å tine opp hvis bilen ikke var koblet til? Burde også satt temperaturen på "high" ikke 28 grader, og lagd bedre hull til luftinntaket. Har dere opplevd at bilen bruker lenger tid på defrosting når den er plugget inn?

https://youtu.be/q55goHai594
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på søndag 03. mars 2019, klokken 17:18
Har dere opplevd at bilen bruker lenger tid på defrosting når den er plugget inn?


Det kjappeste er vel å starte tenningen og fyre igang varmetråder framme og bak+luftvarming på full guffe i 5 min.
Deretter koble i og varme videre og toppe batteriet igjen. (Må vel koble fra kabelen for å få startet anlegget manuelt?)

daktari

Jeg startet med "klimaknappen" i appen. Da aktiveres varmetråder foran og bak.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Nei, man kan slå på tenning mens man lader, men man må kanskje koble fra og til for å starte lading igjen når man har låst opp bilen. Det enkleste er definitivt å bare starte forvarming i god tid, etter 30 min løsner det meste selv om varmetråder ev. ikke står på, og interiøret har fått tid til å ta til seg litt varme.

daktari, det blir vel raskere varmt om man setter på omluft? Da spiller det ingen rolle om luftinntakene er blokkert.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA