Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel for enhver anledning! Finnes det?

Startet av Amatøren, onsdag 27. juni 2018, klokken 20:37

« forrige - neste »

Amatøren

Har ikke kommet så langt at jeg har brukt elbil på ferie, men venter e-tron.....

Ser at man bør ha med adaptere fra diverse kontakt typer til Schuko.

Når man først kommer over for eksempel den røde 400 V trefase, er det noen som har vært inne på tanken å ha med en ladestasjon for å lade med mer enn 10 A via ladekladden med Schuko?

Finnes det liten type 2 lader for dette?

Den kan jo monteres på en sammenleggbar L brakett som man kjører ett av hjulene på så er den på en måte tyverisikret også i tillegg til å stå stabilt riktig vei.

Laderen bør kunne håndtere både enfase og trefase i tillegg til lett å stilles om til den strømstyrken som kan leveres. 16/20/32 A.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Har tenkt litt i samme baner. Spesifikt for e-tron, så har de vist ladekabel med rødstikk, og i så fall er det mest sannsynlig også med overgang til vanlig Schuko, kanskje også overgang til 1-fas 32A blåstikk (overganger er uansett kurant å få tak i). En slik kabel vil dekke de fleste ladebehov. Men i tillegg bør en ha med en ren type-2 kabel,. Da blir det fort 5+5 ++ meter med relativt tykk kabel som skal oppbevares.

Det tar mindre plass med kun én lang type 2 kabel, og en liten ladestasjon som "overgang" til industri- og Schukostikk slik du nevner. I Norge er type 2 veldig bra dekket, men nedover Tyskland++ er det mye vanligere å finne rødstikk, selv i private hjem.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

#3
Frankenstein og ladekabel til e-tron blir nok samme sak, både i dimensjoner og muligheter. Ratio superportabel ser for meg ut som mer egnet på reise, og heller bruke type-2 kabelen som uansett er med for å få litt lengde (men den er litt større enn go-e, har færre muligheter, og blir litt dyrere).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Ja, stemmer at Audi sin ladekladd har mulighet for 32A lading. Dessverre er den superportable ladestasjonen utgått, og nå fjernet fra nettbutikken. Frankenstein har overtatt for den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HaraldVI

Har nettopp testa ny Frankenstein 11 kW-versjon med både shuko og CEE på 16A TN. (Prøvd fleire kontakter i nytt anlegg i offentleg bygg.)  Kontrollboksa lyser grønt ved tilkobling, men bilen smakar berre litt på maten og går etter ca. fem sekund over til å vise avsky og ber om sjekk av ladepost.  Veit at Zoe er kresen på jording, og dersom det er forklaring her, kan ein elektrikar lett sjekke det i kontakten?
2014 Zoe Intens (43 kW)
Ulsteinvik

elektrolux

Zoe krever mindre enn 6V forskjell på N og PE. Er stikket montert langt fra PEN punktet og det er stor last kan det hindre Zoe å lade.

Prøv å redusere ladestyrken og se om det hjelper.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HaraldVI

#7
Takk til Electrolux for tips pr. tlf.: Zoe likte dårleg 6A som er det Frankenstein gjerne vil starte med ved tilkobling.  Trikset er å passe på når lampa på 6A tenner og så vere kjapp å trykke vidare til 16A medan bilen sjekkar/ blålyset i ladeporten blinkar. Fylte frå 30 til 90% på 60 min frå 16A, så denne kabelen blir fast inventar!
2014 Zoe Intens (43 kW)
Ulsteinvik

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mippen

Tenkte det samme som TS, så investerte i en liten lade boks som kan lade fra 1 fas 230V til 400 V 32A. Jeg har aldri fått brukt boksen på tur. Endte opp å bruke den som lade boks hjemme i stedet. Min erfaring er at ladenettet er så godt utbygget at de få gangene det hadde vært kjekt ikke veier opp for nytteverdien av boksen.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA