Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan Kona bli dyrere mens man venter

Startet av ono, tirsdag 26. juni 2018, klokken 18:51

« forrige - neste »

ono

Har reservert Kona, ikke skrevet kontrakt enda. Er litt bekymret at prisen kan stige, lovet bil 2 kvartal. Hvordan er det å bryte en kontrakt i såfall. Lenge å vente på bil 1 år, mye som skjer innen el bil på den tiden.

Trond.m

Ja, med mindre du får inn en avtale om kostnadsfri kansellering så vil den kunne bli dyrere. Men det er nok lite trolig fordi norske kroner er ventet å styrke seg vesentlig i kommende år. Jeg ville nok vært mer engstelig for at prisen går ned på grunn av større konkurranse, rimeligere batterier etc. Det står bare nevnt prisøkning, og jeg tviler på at de vil sette ned prisen for de som har inngått kontrakt.

9. Prisendring
Hvis skatter, toll, valutakurser eller offentlige avgifter økes/endres etter signert avtale, men før levering og dette påvirker leveransens totalpris, plikter kjøper å betale økningen. Dette gjelder tilsvarende hvis fabrikk eller importør øker sine priser. Dersom samlet prisøkning overstiger 8 %, har kjøper rett til å fragå avtalen.
Melding om dette må gis skriftlig, innen en uke etter at prisøkningen ble kjent for kjøper.

ono

ja, blir mye hvis om atte i disse el bil tider. Ikke godt å vite hva en skal gjøre.

Trond.m

Sitat fra: ono på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:06
ja, blir mye hvis om atte i disse el bil tider. Ikke godt å vite hva en skal gjøre.
Det burde være en selvfølge at dersom kunden må betale tillegget dersom prisen går opp, så må man også få redusert prisen dersom listeprisen går ned. Det er det nok mulig å få med i en kontrakt. Men uansett hadde jeg nok vært betenkt over å skrive bindende kontrakt som leveres mer enn 1 år fram i tid.

trykkertor

Det var en på Facebook-gruppen som hadde en egen forsikring som dekket prisoppgang på bestilt bil.

Elbilventer

Sitat fra: TM på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:01
9. Prisendring
Hvis skatter, toll, valutakurser eller offentlige avgifter økes/endres etter signert avtale, men før levering og dette påvirker leveransens totalpris, plikter kjøper å betale økningen. Dette gjelder tilsvarende hvis fabrikk eller importør øker sine priser. Dersom samlet prisøkning overstiger 8 %, har kjøper rett til å fragå avtalen.
Melding om dette må gis skriftlig, innen en uke etter at prisøkningen ble kjent for kjøper.

Ikke samme avtale hos alle forhandlere, hos "min":
SitatDersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:
- toll og avgiftssatser
- engangsavgift/omregistreringsavgift
- importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende.
Merverdiavgift påløper med den til enhver tid gjeldende avgiftssats.
Ved prisøkning som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6 måneder fra kontraktsdato.

Med antatt levering mot slutten av 2019 kjennes det usikkert hva en ender opp med å betale. Ikke bare må man vente lenge, man må akseptere(?) slike betingelser.

Trond.m

Vet ikke, men jeg råder deg til å ta en telefon til noen forhandlere. Du finner sikkert en som gir deg bedre betingelser, for forhandlerne ønsker jo å få levert biler. Hvis de hadde fått lov ville de sikkert ønsket å bestille til lager, og da er det jo bedre å bestille en i ditt navn.

Clips

Jeg har fått skriftlig at Hyundai har prisgaranti på Konaen. Dvs. de vil ikke øke prisen for de som har reservert. Det som kan gjøre den dyrere er endringer i avgifter. Nå er det ikke meldt noen endring mellom 2018/2019 men med min flaks så blir det nok det  ::) Uansett så har jeg fått skriftlig at dersom de ikke kan levere bilen i 2019 så kan jeg trekke meg uten noen kostnader.

Vil bare oppfordre alle som har lang ventetid å finlese det som står i kontrakten og husk at hva selgeren forteller til deg muntlig betyr ingenting. Det er kun skriftlig som teller.

creal

Sitat fra: Elbilventer på onsdag 27. juni 2018, klokken 08:17
Ikke samme avtale hos alle forhandlere, hos "min":
Med antatt levering mot slutten av 2019 kjennes det usikkert hva en ender opp med å betale. Ikke bare må man vente lenge, man må akseptere(?) slike betingelser.

Spørs om man ikke må skille mellom avtalt leveringstid, og forventet leveringstid. Avtalt leveringstid på 6 mnd+ innebærer at forhandleren ikke kan kreve å levere bilen tidligere. Med forventet leveringstid, kan forhandleren kreve at du godtar en tidligere levering dersom det viser seg mulig.

Om man tegner kontrakt med forventet leveringstid, blir derfor avtalen enda mer ubalansert om forhandleren får i "pose og sekk" med å kunne levere tidligere dersom han ønsker det, eller med å kunne levere etter 6 mnd +, og stå "fritt" til å endre prisen.

Ved tvil om tolkningen av et avtalevilkår som ikke er individuelt forhandlet, skal vilkåret tolkes til fordel for forbrukeren, jf. avtaleloven § 37. De som tegner kontrakt om "forventet leveringstid" bør derfor være skjermet mot klausulen som gjelder "avtalt leveringstid" etter standardkontrakten, emm.

arthur

Med forventet levering i oktober (2018) så så jeg ingen grunn til å diskutere saken noe nærmere så har signert og venter i spenning på bilen.
Ble forklart av forhandler i dag at hvis man kansellerer så går bilen tilbake til importøren og forhandleren går glipp av en fortjeneste som de får dekket inn via kobntraktsformuleringen. Har forståelse for det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA