Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min neste bil kjøpes etter lansering

Startet av Troald, tirsdag 26. juni 2018, klokken 11:31

« forrige - neste »

Troald

Mange har hevet seg på reservasjoner/forhåndsbestillinger av kommende modeller. Jeg har også gjort dette, først nye Zoe i fjor da jeg bestilte høsten 2016 og nå har jeg leaset nye Leaf. Zoen viste seg som forventet, men er litt skuffet over lavere rekkevidde og hurtiglading på Leafen. Glad jeg leaset og går ut av kontrakten om ca 3 år.
Min læring er derfor at neste bil skal jeg ikke forhåndsbestille. Jeg vil vente til den kommer, får prøvd den og fått høre om andres erfaringer. Forhåpentligvis leveres biler raskere om 3 år.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Ebe

Er vel bare å trekke seg om man ikke er fornøyd, eller selge den privat til samme sum.

Står man ikke i kø må man vente 6-24 måneder ekstra...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

PionerThink

Er enig i at det kan være litt sjansespill å forhåndsbestille, men de fleste lar deg jo avbestille som Ebe er inne på ;)
Eneste var vel noen som antydet at BNH prøvde seg med å belaste kunden med 10% hvis man avbestilte etter en viss dato :( Det er jo i såfall ikke greit når man vet at etterspørselen er så stor som den er!
Ellers går det jo kanskje an å få dette med i kontrakten også at man ønsker å se og prøvesitte før man f.eks setter dato for å kunne endelig avbestille ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jeronan

#3
In all honesty. I don't understand why people act all surprised with the new 40kWh Leaf. Especially after all the info and experiences of the 24 and 33kWh Leafs with lack of cooling on the battery and terrible energy consumption.

It was well known that the 2018 Leaf still wouldn't have active cooling on the battery pack! It was the primary reason I stayed clear from this car, because I could smell Rapidgate from a mile away.
All in all, when I saw the presentation and specs of the 2018 Leaf last year. It was a huge disappointment.

If I were in the market for a Leaf, I would have waited till the 60 kWh version that comes next year that is rumored to have a brandnew LG Chem battery pack with active cooling and capability of 100 kW fast charging.
That will be a huge improvement, which is what the 2018 Leaf 2.0 should have been! Instead the 2018 Leaf is more like version 1.5  :-1:

So all the backlash Nissan has received in recent months. They had it coming!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Supermario

Sitat fra: Jeronan på onsdag 27. juni 2018, klokken 11:01
In all honesty. I don't understand why people act all surprised with the new 40kWh Leaf. Especially after all the info and experiences of the 24 and 33kWh Leafs with lack of cooling on the battery and terrible energy consumption.

I have the 30kWh Leaf, don't experience terrible consumption, 1,3kWh/10k in may, 0,12 so far I'm June. 10-15% more than the e-up! I used to drive, but then it is a bigger car
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Jeronan

#5
Sitat fra: Supermario på onsdag 27. juni 2018, klokken 15:34
Sitat fra: Jeronan på onsdag 27. juni 2018, klokken 11:01
In all honesty. I don't understand why people act all surprised with the new 40kWh Leaf. Especially after all the info and experiences of the 24 and 33kWh Leafs with lack of cooling on the battery and terrible energy consumption.

I have the 30kWh Leaf, don't experience terrible consumption, 1,3kWh/10k in may, 0,12 so far I'm June. 10-15% more than the e-up! I used to drive, but then it is a bigger car

Wait till winter time.  ;)   I have several colleagues with 30kWh Leaf's and they all complain about how disappointed they are with the car in winter time or colder days in general.
It's well known the Nissan Leaf isn't the most efficient car in the EV stable and the lack of any thermal management on the battery pack is really starting to hurt them!
Let's hope Nissan finally gets it right with the 60kWh version.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Crown

Uenig, jeg gjorde det med Ioniq'en, bestilte vel i juli 2016 og fikk den i desember. Da var prisen litt lavere også, i tillegg var det Agrol-rabatt som nå er avskaffet. Det er det lureste bilkjøpet jeg noen gang har gjort, bilen har innfridd på alle punkter, i tillegg til at det viste seg at den fikk kjempelang leveringstid etterhvert.

Vi gjorde vel forsåvidt det samme med Leaf 30kWh, men det var jo en "kjent" bil med unntak av større batteri, så at den bilen fungerte ok visste vi jo.

Nå planlegger jeg det samme med Audi e-Tron, jeg ser ingen grunn til at det skal bli en tabbe.

At Leaf 40kWh ikke innfrir for alle burde jo ikke være noen overraskelse hvis man på forhånd hadde lest teknisk informasjon som var tilgjengelig, og som viste at denne bilen fortsatt mangler bl.a. viktig batteriteknologi.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

hemi

3 år med samme bil på leasing... er lenge :o

har 40 leafen, og får vel etron ca først, gleder meg..

Dudi

Leser mye rart om Leaf2. Jeg har bilen og er strålende fornøyd. Lader hjemme og kjører minst 25 mil på en lading. Lengre rekkevidde behøver jeg ikke. Har aldri hurtigladet men skal teste dette en gang i fremtiden. E-golf og Ioniq kom ikke noe lengere enn jeg gjør på Leaf2 på en lading.

Jeg har kjørt E-golf og Ioniq og jeg syns at Leaf2 er mer responsiv, større og duver mer avgårde slik jeg vil ha det. Jeg er 177 høy og sitter godt i bilen.  Samme gjøre kona.

Burger

#9
Vi har Leaf 2015 modell og 2018 i3.

Det er milevis forskjell på langtur og hvordan det er å hurtiglade.
Leaf:

  • Går sakte å lade over 50%, ved 80% så er det vondt
  • Snitt 30-40 minutter pr ladestop på langtur.
  • Må beregne ladestop basert på Leafspy og Green Race (har topografi, rulle- og luftmotsand etc på forskjellige elbiler.)
  • Opplever ofte at første tilkobling på hurtigladestasjon ikke virker.
  • Batteri blir varmt
  • Prosentene går raskere ned på slutten i forhold til distanse. Dvs bms kompanserer ikke at man trekker mer A ved lavere volt for å få samme watt inn på motoren.
  • Pga av punktet over så renner det km raskere på slutten av batteriet, når man trenger det og stoler man på gjettometeret så er det lett å strande.
  • Inneffektiv varmepumpe som dreper rekkevidde om vinteren.
i3:

  • Lading starter alltid på første forsøk
  • Lader opp til 90% på 20 minutter ish
  • Prevarme batteriet til 10 grader dersom man setter avreise minst 3 timer før.
  • Passer jeg ikke på tiden så er det 97% oppladet på 30 minutter
  • Aktiv kjøling på batteriet så jeg trenger ikke å tenke på batterivarme
  • Kjørecomputer tar nåværende strømbruk og topografi/historie dersom man angir destinasjon. F.eks på Gjøvik plotta jeg inn Otta og da beregnet i3 170km rekkevidde, men skiftet jeg til Oppdal med mye mer høydemeter, 130km rekkevidde.
  • Sier kjørecomputer jeg har 20km igjen ved Oppdal på start av turen så har jeg 20km +/- 1-2 km når jeg ankommer Oppdal
  • Trenger 40 min hurtiglading fordelt på to ladestopp Stjørdal - Oslo på sommeren.
  • BMW sier at eldre i3 skal få kjøpe og installere ny batteripakke. Noen her på forumet har gjort det, men kjøpte batteri på høggern og merkeverkstedet byttet. (60ah til 94ah batteri)

i3 - Sette seg inn å kjøre uten å tenke på hvor man skal hurtiglade
Leaf - Green race og Leafspy, skrive ut alle avstandene mellom hurtigladerne og beregne strømbruk, skrive ned hva man har i % når man passerer hurtigladestasjon for å se om man har beregnet rett og korrigere.

Nå er dette bare 24kwt Leaf, men det jeg leser om 40kwt så er mange av problemene ved langkjøring fortsatt til stede. Jeg skryter nok veldig om i3 nå, men det var en skikkelig vekker på hvordan hurtiglading og langkjøring bør være som standard. Leaf feiler fullstendig.

Kjører Stjørdal til Sørlandet i morgen med i3 og har ikke tenkt å sjekke ut ladestasjoner før jeg er på veien. Det er noen hver femte mil og jeg kan stole på bila.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA