Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere mandagsbiler hos Tesla enn hos andre?

Startet av georglu, tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:06

« forrige - neste »

georglu

Når man leser Tesla-forum (og elbilforum for øvrig), som gjerne er befolket av entusiastiske og/eller energiske elbil-eiere, så får man inntrykk av at det er enormt med problemer på bilene Tesla leverer.

Er det virkelig så ille som mange vil ha det til? (feil på feil og uker/måneder med ventetid og verkstedtid er ille, men opplever "alle" det?)

Er det verre enn hos Mercedes, BMW, Audi og VW eller hører vi ikke like mye om dem siden de ikke har like entusiastiske og/eller energiske eiere? (kapasiteten er muligens større hos de tradisjonelle bilforhandlerne kombinert med mange med verksteder som tar "alle" bilmerker)

Jeg har anekdotisk bevis (ikke mye verdt) om at f.eks. BMW-er har mye feil, må inn på verksted for småfeil mange ganger og at man helst bør selge bilen før garantien går ut. Dyre komponenter som clutch, girkasse, o.a. har det med å ta kvelden når garantien går ut.

Jeg er ennå ikke Tesla-eier (ankommer august/september) og har tidvis vært bekymret for om bilen min kommer til å tilbringe mye tid på verksted, men har kommet fram til at jeg skal være uheldig om jeg får en mandagsbil og/eller møter service-sentre med lang ventetid/verkstedtid.

Er jeg i overkant naiv i mitt håp om en "feilfri" Tesla?
(kommer fra leasing hos Toyota siste 6 år, så er nok i overkant bortskjemt med feilfri bilhold)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Jeronan

What helps is to try avoid taking delivery of your car at the end of a Quarter.

Tesla always seem to push for a high number at the end of a quarter and seeing how they sell way too many cars in Norway at the moment, this is causing problems with delivery every end of the Quarter.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

skyfawn

Hadde en S85D i 2 år før jeg solgte den, hadde ingen problemer eller feil (var inne for noe setebeltesjekk recall en gang). Har nå en E-golf som skal inn til møller nå for 6. gang med problemer fra alt til infotainment/dab feil til lekkasje gjennom dører og knirk i alle slags foringer, men nå skal den inn for problemer med AC :( Gidder vanligvis ikke ramse opp alle problemer på forumet. Går heller til leverandør og ber de fikse det istedenfor.

georglu

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:15
What helps is to try avoid taking delivery of your car at the end of a Quarter.

Tesla always seem to push for a high number at the end of a quarter and seeing how they sell way too many cars in Norway at the moment, this is causing problems with delivery every end of the Quarter.

Jeg leste at de skulle gjøre om på denne praksisen og levere biler mer jevnt utover kvartalet. Ser vi noe til dette?

Mulig de har lært noe av å sende biler på slitne lastebiler fra kontinentet?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Sitat fra: skyfawn på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:20
Hadde en S85D i 2 år før jeg solgte den, hadde ingen problemer eller feil (var inne for noe setebeltesjekk recall en gang). Har nå en E-golf som skal inn til møller nå for 6. gang med problemer fra alt til infotainment/dab feil til lekkasje gjennom dører og knirk i alle slags foringer, men nå skal den inn for problemer med AC :( Gidder vanligvis ikke ramse opp alle problemer på forumet. Går heller til leverandør og ber de fikse det istedenfor.

Jeg har allergi mot å kjøpe VW-biler fordi ryktet til Møller er så dårlig. Men er det mulig det bare er jeg som er litt forutinntatt her. :)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:26Jeg leste at de skulle gjøre om på denne praksisen og levere biler mer jevnt utover kvartalet. Ser vi noe til dette?

Mulig de har lært noe av å sende biler på slitne lastebiler fra kontinentet?
https://teslastats.no/

Dette kvartalet er det tegn på en utjevning, men jeg tror man bør vente enda et kvartal før man konkluderer.

Jeg tror forøvrig det er en veldig stor sjanse for at du blir fornøyd. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:26
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:15
What helps is to try avoid taking delivery of your car at the end of a Quarter.

Tesla always seem to push for a high number at the end of a quarter and seeing how they sell way too many cars in Norway at the moment, this is causing problems with delivery every end of the Quarter.

Jeg leste at de skulle gjøre om på denne praksisen og levere biler mer jevnt utover kvartalet. Ser vi noe til dette?

Mulig de har lært noe av å sende biler på slitne lastebiler fra kontinentet?

The problem starts at the factory and cars for each market are produced in production runs. It's also Tesla US that pushes for high number of deliveries at each end of the Quarter, to bolster their stock.  ::)


Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SabreMan

Jeg fikk problemer med et dørhåndtak et par uker etter levering, men det ble fikset på under en halvtime. Det har også hendt et par ganger at ryggekameraet har gitt hvit skjerm, men det virker igjen neste gang.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

georglu

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:37
The problem starts at the factory and cars for each market are produced in production runs. It's also Tesla US that pushes for high number of deliveries at each end of the Quarter, to bolster their stock.  ::)

Hmm. I følge MyTesla gikk bilen i produksjon nå i juni (bekreftet 18. juni, VIN og i produksjon 19. juni). Får håpe de ikke mister bilen min i gulvet i iveren etter å nå kvartalsmålene. :P

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:32
https://teslastats.no/

Dette kvartalet er det tegn på en utjevning, men jeg tror man bør vente enda et kvartal før man konkluderer.

Jeg tror forøvrig det er en veldig stor sjanse for at du blir fornøyd. :)

Jeg krysser fingrene for at jeg blir meget fornøyd.

Vinterhjul ligger allerede klart på dekkhotellet sammen med et ekstra sett sommerdekk, så kan jo si jeg er ganske klar for en Tesla nå (overmoden nærmest... :D)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

rsomby

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:28
Sitat fra: skyfawn på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:20
Hadde en S85D i 2 år før jeg solgte den, hadde ingen problemer eller feil (var inne for noe setebeltesjekk recall en gang). Har nå en E-golf som skal inn til møller nå for 6. gang med problemer fra alt til infotainment/dab feil til lekkasje gjennom dører og knirk i alle slags foringer, men nå skal den inn for problemer med AC :( Gidder vanligvis ikke ramse opp alle problemer på forumet. Går heller til leverandør og ber de fikse det istedenfor.

Jeg har allergi mot å kjøpe VW-biler fordi ryktet til Møller er så dårlig. Men er det mulig det bare er jeg som er litt forutinntatt her. :)

Tror du finner både gode og dårlige erfaringer med de fleste produsenter hvis du ser gjennom diverse forum. Og du vil nok finne mye negativt om Tesla om du bare sjekker dette forumet og bruker det som beslutningsgrunnlag.
Jeg var langt fra fornøyd med 2 biler med flere store og masse småfeil, og spesielt et elendig service apparat. Men klart, om du får en feilfri bil så er jo alt bare en fryd.
Akkurat nå har jeg min første vw og har bare fått god service derfra. Måtte bytte bla. radar og fikk leiebil og god oppfølging, og det tok kun 1 døgn, som jeg forventet når bilen var 6mnd gammel.

georglu

Sitat fra: rsomby på tirsdag 26. juni 2018, klokken 11:04
Akkurat nå har jeg min første vw og har bare fått god service derfra. Måtte bytte bla. radar og fikk leiebil og god oppfølging, og det tok kun 1 døgn, som jeg forventet når bilen var 6mnd gammel.

Ja, og det er nok også mye av mitt poeng. Anekdotiske bevis er null verdt, men har den effekt at det (ofte) setter mye følelser i sving (både den og den andre veien). Jeg tror de aller fleste bileiere er fornøyd eller godt fornøyd med både bil og service-apparat (går ut fra at majoriteten ikke får levert mandagsbiler og besøker forhandler/servicesenter kun til årlige service-kontroller). Og inntrykket mitt er at elbil-eiere i stor grad er mer fornøyd med bilen sin enn andre. Som helt klart er god ting da fremtiden mest sannsynlig er elektrisk. :)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

1000kwh

Mitt inntrykk er at Model S har blitt en solid bil.

Vi er to i familien som fikk hver vår 75D i fjor høst og det har vært veldig bra. Vi har tilbakelagt 40000 km tilsammen.

o.b.lix

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:06
Er jeg i overkant naiv i mitt håp om en "feilfri" Tesla?
(kommer fra leasing hos Toyota siste 6 år, så er nok i overkant bortskjemt med feilfri bilhold)

Ikke forvent at noen som helst bil er feilfri. Heller ikke Toyota eller Tesla. Vet om feil på samtlige bilmerker. Det man kan håpe på, er feil som er så bagatellmessige at det håndteres uten at du merker det, helst på service.

Da jeg hadde Ford firmabil, måtte jeg alltid signere to skjema - et for service mitt firma skulle betale, og et for garantirep. som Ford måtte betale. Men bilen virket uten driftsstans.

Slik er det med Tesla også. De aller fleste er helt problemfrie, noen er litt problemer med og noen er mye problemer med...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Counterpointer

En ting Tesla har som jeg har hørt lite om fra andre verksteder er at når bilen er inne for å rette en feil så oppstår en eller to nye.....
Dette er vel kanskje mer, mandagsreperasjon enn mandags bil, men det er mulig å argumentere for at nye feil oppstår oftere på mandagsbiler.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. juni 2018, klokken 17:02
En ting Tesla har som jeg har hørt lite om fra andre verksteder er at når bilen er inne for å rette en feil så oppstår en eller to nye.....
Dette er vel kanskje mer, mandagsreperasjon enn mandags bil, men det er mulig å argumentere for at nye feil oppstår oftere på mandagsbiler.
Tror nok dette kan være tilfelle på de verkstedene som allerede er overbelastet, dvs Bergen og rundt Oslofjorden og kanskje Trondheim. Brumunddal, Kristiansand og Ålesund har jeg aldri hørt slikt om.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA