Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW investerer 15 milliarder Euro og oppretter nytt elbilmerke i Kina

Startet av cyber, tirsdag 24. april 2018, klokken 20:13

« forrige - neste »

doldis1

Det hjelper nok ikke VW mye at noen VWfanboys her på forumet ikke ser skogen for bare trær. Retningen er nå som før rett mot stupet.
Ikke har de batterier, ikke har de produksjonskapasitet for elbiler,ikke har de baller til å gjøre spranget som kunne reddet de, det eneste de har er utdatert teknologi, enorme pensjonsforpliktelser og belånt produksjonsutstyr for fossilbilproduksjon..
I tillegg sliter de med et dysfunksjonellt styre som trekker i alle retninger samtidig ,bestående av oljesheiker, delstatspolitikere og ikke minst fagforeningsfolk...

Strøm Tycoon

#76
Sitat fra: emurof på fredag 04. mai 2018, klokken 09:50
Hvor lenge hadde Nokia holdt på da iPhone kom?

Husk at VW har gode grunner til å tviholde på fossilbilen så lenge som mulig. De vil i størst mulig grad bruke sine trente produksjonsarbeidere og logistikken til å produsere bilene de tjener godt på fra før. De kan komme med fagre løfter, men det er ikke bare å bytte om og begynne å produsere elbiler. Man trenger blant annet nok batterier og produksjonsfasiliteter som er tilrettelagt for elbil-produksjon.

Så hvor store volumer av elbiler leverer de i dag, siden det tydeligvis er så enkelt for dem å masseprodusere dem nærmest over natten?

Det er bare å kjøre litt i Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia for å nevne noen. Særlig på motorveinettverkene der, for å innse at fossilbilene kommer til å leve lenge ennå.

Kappløpet mellom Fiat Panda 45hp og Tesla Model X fra Oslo til Dubrovnik langt på vei gjør det fattbart, selv for oss  at elbilene har litt til å gå for å dekke alle behov, spesielt på "kontinentet" hvor farten på motorveiene er høyere,  kjøpekraften er lavere, og elbilene er mye dyrere enn fossilvariantene.

Counterpointer

Sitat fra: model3citizen på lørdag 23. juni 2018, klokken 16:32
Kappløpet mellom Fiat Panda 45hp og Tesla Model X fra Oslo til Dubrovnik langt på vei gjør det fattbart, selv for oss  at elbilene har litt til å gå for å dekke alle behov, spesielt på "kontinentet" hvor farten på motorveiene er høyere,  kjøpekraften er lavere, og elbilene er mye dyrere enn fossilvariantene.
Hvordan gikk det kappløpet? Så link til det når det foregikk, men fikk ikke konklusjonen.

Motorwatt

Mener å huske at Panda vant med snitthastighet på rundt 95 km/t, mens Tesla hadde en snitt på ca. 74 km/t.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: model3citizen på lørdag 23. juni 2018, klokken 16:32Det er bare å kjøre litt i Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia for å nevne noen. Særlig på motorveinettverkene der, for å innse at fossilbilene kommer til å leve lenge ennå.

Kanskje, kanskje ikke, men hva har det med diskusjonen og VWs lovnader om satsning på elbiler å gjøre?

Motorwatt

Sitat fra: emurof på søndag 24. juni 2018, klokken 00:58
Sitat fra: model3citizen på lørdag 23. juni 2018, klokken 16:32Det er bare å kjøre litt i Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia for å nevne noen. Særlig på motorveinettverkene der, for å innse at fossilbilene kommer til å leve lenge ennå.

Kanskje, kanskje ikke, men hva har det med diskusjonen og VWs lovnader om satsning på elbiler å gjøre?

Markedstilpasning. Produsere i takt med markedets behov.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Strøm Tycoon

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 23. juni 2018, klokken 16:07
Det hjelper nok ikke VW mye at noen VWfanboys her på forumet ikke ser skogen for bare trær. Retningen er nå som før rett mot stupet.
Ikke har de batterier, ikke har de produksjonskapasitet for elbiler,ikke har de baller til å gjøre spranget som kunne reddet de, det eneste de har er utdatert teknologi, enorme pensjonsforpliktelser og belånt produksjonsutstyr for fossilbilproduksjon..
I tillegg sliter de med et dysfunksjonellt styre som trekker i alle retninger samtidig ,bestående av oljesheiker, delstatspolitikere og ikke minst fagforeningsfolk...

Man trenger ikke å være "fanboy" for å innse realitetene.

SitatIn Germany, two-thirds of 1,800 respondents to a March survey by advisory firm Deloitte said they would opt to buy a combustion engine car as their next vehicle, with 23 percent favouring hybrids and only 7 percent an all-electric model.

Det virkelige satsningsområdet for elektrisk, for VAG sin del, er Kina, hvor lovgivining er med på å sette fart på opptaket av elbiler på samme måte som insentiver har hatt den effekten her.

Målsetningen er også satt for elbilsatsningen globalt, 1 million elektriske biler basert på MEB årlig innen 2025.

Burger

Sitat fra: model3citizen på lørdag 23. juni 2018, klokken 16:32
Det er bare å kjøre litt i Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia for å nevne noen. Særlig på motorveinettverkene der, for å innse at fossilbilene kommer til å leve lenge ennå.

<snip>
spesielt på "kontinentet" hvor farten på motorveiene er høyere,  kjøpekraften er lavere, og elbilene er mye dyrere enn fossilvariantene.
Har en følelse av at resten av Europa er 5 år ish etter Norge når det gjelder elbil og så kan man tenke tilbake hvordan ladesituasjonen var i Norge i 2013.

Samme med pris, Kona ser ut til å være en bil som vil bli produsert, dog for tregt, og har 60kwt batteri til 330k ish. Regner med Kona selges til fortjeneste så jeg hopper over Ampera.
Før Kona en del år tilbake så kostet det 466k for å få 60kwt bil som ikke er like effektiv som Kona.

Så hvorfor man overser alle grafene som peker på at batteri blir billigere og større, rekkevidde blir bedre og pris går ned, ytelse går opp, hurtigladere bygges raskere og raskere (Norge og England), raskere hurtiglading og forventer at utrullingen i resten av Europa skal foregå etter dagens premisser. De er noen år etter, men vi vil se en S kurve på adapsjon der også. Det eneste som virkelig gjenstår er at produsentene får huet ut av ræva og selger flere varianter som stasjonsvogn, 4wd, mulighet for krok samt får aktiv kjøling med AC på batteriet for å unngå varmeproblemer.

*sukk* Ukas frust over at man forutser framtiden basert på hva som er i dag og ikke trender. Korriger meg gjerne på det under

Billigere : Her har prisen på bil med 60kwt batteri omtrent gått ned en tredjedel på 5 år. Usikker på hvor mye de første 60kwt Model S kostet.
Raskere lading : 150kwt er under utprøving og er planer for å rulle ut. 3 ganger raskere på kort tid. Tesla sine superchargere er i en klasse for seg selv
Ytelse: Familiebilen Leaf kom med ~110 hk og nå forventer jeg 200 og opp på hk for nye familiebiler.
Ladeplasser: Høsten 2015 var det grelt med ladere, 2 stk på Værnes og noen single i Trondheim. Nå finnes det 2 stk med 2 hurtigladere og 2 stk med 3 hurtigladere fra Stjørdal til jobb i Trondheim. Korridorene mellom Trondheim, Oslo etc fikk hurtigladere hver 50km. Til og med  Arctic Road gikk over ende til slutt :-)


Edit: fant pris på første 60kwt Tesla i Norge, 460, og justert utsagn.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Strøm Tycoon

Sitat fra: Burger på søndag 24. juni 2018, klokken 11:58
Sitat fra: model3citizen på lørdag 23. juni 2018, klokken 16:32
Det er bare å kjøre litt i Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia for å nevne noen. Særlig på motorveinettverkene der, for å innse at fossilbilene kommer til å leve lenge ennå.

<snip>
spesielt på "kontinentet" hvor farten på motorveiene er høyere,  kjøpekraften er lavere, og elbilene er mye dyrere enn fossilvariantene.
Har en følelse av at resten av Europa er 5 år ish etter Norge når det gjelder elbil og så kan man tenke tilbake hvordan ladesituasjonen var i Norge i 2013.

Samme med pris, Kona ser ut til å være en bil som vil bli produsert, dog for tregt, og har 60kwt batteri til 330k ish. Regner med Kona selges til fortjeneste så jeg hopper over Ampera.
Før Kona en del år tilbake så kostet det vel rundt 600k for å få 60kwt bil som ikke er like effektiv som Kona.

Så hvorfor man overser alle grafene som peker på at batteri blir billigere og større, rekkevidde blir bedre og pris går ned, ytelse går opp, hurtigladere bygges raskere og raskere (Norge og England), raskere hurtiglading og forventer at utrullingen i resten av Europa skal foregå etter dagens premisser. De er noen år etter, men vi vil se en S kurve på adapsjon der også. Det eneste som virkelig gjenstår er at produsentene får huet ut av ræva og selger flere varianter som stasjonsvogn, 4wd, mulighet for krok samt får aktiv kjøling med AC på batteriet for å unngå varmeproblemer.

*sukk* Ukas frust over at man forutser framtiden basert på hva som er i dag og ikke trender. Korriger meg gjerne på det under

Billigere : Her har prisen på bil med 60kwt batteri tilnærmet blitt halvert på 5 eller 6 år. Usikker på hvor mye de første 60kwt Model S kostet.
Raskere lading : 150kwt er under utprøving og er planer for å rulle ut. 3 ganger raskere på kort tid. Tesla sine superchargere er i en klasse for seg selv
Ytelse: Familiebilen Leaf kom med ~110 hk og nå forventer jeg 200 og opp på hk for nye familiebiler.
Ladeplasser: Høsten 2015 var det grelt med ladere, 2 stk på Værnes og noen single i Trondheim. Nå finnes det 2 stk med 2 hurtigladere og 2 stk med 3 hurtigladere fra Stjørdal til jobb i Trondheim. Korridorene mellom Trondheim, Oslo etc fikk hurtigladere hver 50km. Til og med  Arctic Road gikk over ende til slutt :-)

Hva er det du er frustert over?

Selv 330K er en bil til 400K i f.eks. Tyskland, de betaler 19% moms ser du. Målet til VAG er å komme ned mot ~20K Euro. Her finner du muligens forklaringen på at de tar seg (god) tid med å levere til massene.

Til info: Kia Soul Ev (30kWh) starter på 280K NOK i Tyskland.

Det er en grunn til at stort sett alle sammen havner her etter 24t som Tyske.

Burger

Ja, dagens situasjon er slik du beskriver, men vil være annerledes om 5 år. Du skriver fosilbilene vil være aktuelle lenge, da tolker jeg det som 10-15 år+.

Om 5 år så vil det ikke gi mening å kjøpe fossilbil for storparten i europa heller fordi det blir billigere med elbil både i innkjøp, drivstoff, vedlikehold og mer praktisk på enkelte områder som tilgang til enkelte bysentre.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA