Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot iOn LEd-park

Startet av engolf, tirsdag 26. juni 2018, klokken 00:20

« forrige - neste »

engolf

Fick idag ledlampor (5W) och tänkte byta ut glödlamporna som originalt sitter i bilen. Park, skyltbelysning och bromsljus (överst i mitten).
Tog ett par bilder på hur det ser ut.

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Uppdatering: LED i det högtsittande bromsljuset kan slå ut ESP (antisladd). ESP-lampan tänds efter några kilometer, också efter omstart. Monterade tillbaka vanliga glödlampor, och problemet försvann.
LED i park och skyltbelysning verkar fungera utan några som helst problem.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Tack för tipset, det bekräftar min teori.
Även om LED-lamporna var av typ Canbus ledde det alltså till fel i ESP-systemet.

TB

Sitat fra: engolf på torsdag 28. juni 2018, klokken 18:09
Tack för tipset, det bekräftar min teori.
Även om LED-lamporna var av typ Canbus ledde det alltså till fel i ESP-systemet.
Kan det være slik?:
ESP lampene fungerer også som varsel for defekt pære. Bilens elektronikk måler motstanden / strømforbruket i kretsen. Når forbruket i kretsen går ned (LED bruker mindre strøm enn glødepære) blir dette tolket som defekt pære - og varsel tennes.

At LED pærene har CANbus støtte betyr dei kan styres via CANbus, men på trillingene er det tradisjonell kabling for lys av på - der brukes ikkje CANbus for lys av/på?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

brako79

Bruke pærer med motstand. Trekker like mye som en vanlig være da, så poenget går litt bort.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

engolf

Det är en myt att LEDlampor med canbus (inbyggt motstånd) drar mer ström, det stämmer inte. Motståndet är till för att "lura" systemet som sänder ut styrström (ofta ett par volt) för att kontrollera att kretsen är sluten. Själva led-lampan drar en bråkdel av strömmen som motsvarande glödlampa gör.
Vissa bilar är dock väldigt känsliga mot eftermonterade led-lampor (även med canbus), för att övervakningen är så himla känslig. Inte heller alla led-lampor märkta med canbus är äkta canbuslampor, det varierar väldigt mycket i kvalitet och det inbyggda motståndet.
I fallet med iOn tror jag att bromsljuset helt enkelt går via ESP systemet, och därmed orsakar felkod när spänningen i systemet inte längre är inom parametrarna.

TB

Fra Wikipedia:
Controller Area Network (CAN eller CAN-bus) er en protokoll utviklet for bruk i kjøretøy der de forskjellige kontrollerne på bussen kan kommunisere med hverandre uten en sentral datamaskin.


Ser motstand som brukes som ekstra last på Led pærer for å auke forbruk, og unngå feilmelding.


Ved å bruke data protokollen Canbus kan utstyr (også pærer)  forsynes med felles strømkabel, og Canbus sender kommando om av på. Fordelen er mindre kabel, og enheter kan melde tilbake om status. Analog tilbakemelding vil kreve mange kabler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA