Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer nye Evalia

Startet av Spruck, mandag 25. juni 2018, klokken 20:35

« forrige - neste »

Tai

Sitat fra: Ebe på fredag 28. september 2018, klokken 01:01
Bilen tracker hvor du er og litt annet, dvs den tracker persondata om det. Det må den få lov til, tror det er hovedgrunnen til denne meldingen.

Jeg synes det er helt topp med slik tracking. Men hvorfor tror Nissan at jeg har glemt denne advarselen til neste gang jeg kjører? Burde være mulig å krysse den ut en gang for alle. Litt overrasket hvis jeg er den eneste som lar seg irritere av dette, men er ikke overrasket over at jeg lar meg irritere
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Tai

Veldig grei tråd dette, frister på med et spørsmål til:

Har litt problemer med å få timer på klimaanlegg til å virke. Har sett i manualen men det klimaanlegget som er vist der er litt anderledes enn det jeg har. Sliter også med å starte det via keyfob.

Jeg har satt ukedagene og starttid 0650. Ukedagene lyser rødt /oransje og kommer opp når jeg trykker lagre. Men anlegget starter ikke.

Har også prøvd keyfob og da har det startet en gang. Hvilken rekkevidde kan jeg forvente på keyfob? Selger snakket om flere hundre meter. Bilen står ca 30 meter nedenfor huset, men kan ikke se bilen.

Trond
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Ebe

Det er avreisetid du stiller inn, ikke start på anlegget.

Du kan justere temperaturen i innstillinger, men den burde slått inn uansett.

Tipper nøkkelen fungerer på like lang avstand som låsing/åpning av dørene? Så bare å teste det, det begynner å blinke i det ene ladelyset når den starter.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Sitat fra: Tai på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 08:00
Sitat fra: Ebe på fredag 28. september 2018, klokken 01:01
Bilen tracker hvor du er og litt annet, dvs den tracker persondata om det. Det må den få lov til, tror det er hovedgrunnen til denne meldingen.

Jeg synes det er helt topp med slik tracking. Men hvorfor tror Nissan at jeg har glemt denne advarselen til neste gang jeg kjører? Burde være mulig å krysse den ut en gang for alle. Litt overrasket hvis jeg er den eneste som lar seg irritere av dette, men er ikke overrasket over at jeg lar meg irritere
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

hobbybonden

Sitat fra: tomrh på lørdag 29. september 2018, klokken 23:42
Bilen må også være tørr inni, bruker ullsokk fylt med kattesand for å fange opp fuktighet.

Huff! Jeg vet at elbil-entusiaster gjør mye rart (som å fylle seter i Ampera med tilpassede liggeunderlag), men denne tok kaken! Det høres utrolig ubehagelig ut.  Jeg synes ullsokker klør nok som det er uten å skulle fylle dem med kattesand i tillegg. På den annen side, hvis man først svetter så mye på føttene at det dugger på frontruta må man kanskje ty til ekstremiteter...


Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Første hurtiglading gjennomført, ca. 35kw/t i ladehastighet. Lada fra 16% til 70 % på 34 min. Var rundt 0 grader ute. Batteriet gikk fra ca. 20 grader til 30 grader. Batterikjøleren gikk selv om bilen var avslått. Om jeg startet bilen gikk fortsatt kjøleren. Jeg kunne få kjøleren til å slutte å fungerer, men husker ikke nå helt hvirdan. Det var når jeg enten slå av eller på HEAT eller AC. Husker bsre ikke hvilken kombinasjon...

Hastigheten begynte å synke fra ca. 68%.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Tror det var denne innstillingen som fikk batterikjøleren til å slå seg av; HEAT av og AC på.

Dette var forresten temperaturmåleren på 20 grader og 30 grader:
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Et litt bedre bilde :)

Alt i alt var jeg litt skuffet over bare 35 kw/t på et batteri som holdt mellom 20 og 30 grader, på en SOC på 16-70%.

Men ikke helt håpløs hastighet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

leafnor

Virker som laderen har vært begrense til 90 Ampere. Mener å lest at slike ladere har 4 likerettere og selv om en eller flere er defekte så kan den lade. Maks gir de rundt 120 A, og med en av fire ute av drift blir det 90A.
Så tenker at på en annen lader får du mer fart.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

Det hadde jo i så fall vært nydelig, å få litt mer juice...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

leafnor

Sitat fra: Ebe på søndag 11. november 2018, klokken 12:03
Det hadde jo i så fall vært nydelig, å få litt mer juice...
Det vil du nok få på en annen lader. Ellers har du en svært unik bil!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

Kjørte akkurat Bergen - Sandefjord over Haukeli, mener jeg hadde et snittforbruk på ca. 2,7-2,8. Det var med fullastet bil, 5 mennesker  og stor skiboks. Dette var våte veier i lavlandet og isete/snldekte veier i høyden. Kjørte maksimalt 10 km/t over fartsgrensa, men gikk stort sett mye saktere pga vinterdøret.

I hodet beregnet jeg å komme ca. 1 km pr. % opp på fjellet, og ca. 2 km pr. % ned av fjellet. 1% pr. km i 110km/t på motorveien også. Det stemte ganske godt.

Minusgrader hele veien, -9 som kaldest. Ingen problem å holde varmen, hadde 23 grader og vifte på 2-4.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Kjørte Blefjell - Hardangervidda - Bergen på hjemveien:
5 mennesker pluss liten hund, fullastet bil samt stor skiboks på taket. 2,9-3,0 bar i kalde dekk.

Første strekning var på 120 km, fra Blefjell til Dagali. Starta med forvarmet bil og fullt batteri, så fikk ikke utnyttet noe særlig regenerering ned fra Blefjell. Temperatur mellom -5 og -9. Stort sett snø- og isdekke. Kom til Dagali med 7% batteri. Da hadde vi 5% på toppen (1100 mho.) før nedkjøringa til Dagali.

Ladet til ca. 92%, visste ikke hvor mye jeg trengte før Hardangervidda.

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA