Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om å gå fra kjøpsavtalen, før kjøpet er gjennomført.

Startet av jansolb, torsdag 17. mai 2018, klokken 07:29

« forrige - neste »

RonnyØ2

Høres ut som et fantastisk firma å drive forretninger med. Sånn bygger tillit og troverdighet i en allerede tvilsom bransje. Stå på krava pleier å lønne seg - lenge!

Jeg ser de har flere biler som sikkert kunne vært aktuelle for trådstarter eller hans omgangskrets, men som brått ikke er det lenger. Får håpe de bruker 17500,- på noe sikkelig fint som varer.

Zimon

Selger har nok sitt på det rene her via hva som er skrevet i kontrakten, pleier å være slikt formuleringer i både standard og egne kontrakter som bilselgeren bruker. Og som Tellus skriver så er nok også dette i verste tilfelle også at det dras rettens vei og da ville det nok gått selgers vei om kontrakten er klar nok. Som jeg har nevnt ovenfor så er det kun ved fjernsalg som har angrefrist, såfremt ikke noe står i kontrakten om dette.

Men om dette er en god kundeservice og en fornuftig praksis kan nok diskuteres.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

1000kwh

Sitat fra: Zimon på fredag 18. mai 2018, klokken 09:17
Selger har nok sitt på det rene her via hva som er skrevet i kontrakten, pleier å være slikt formuleringer i både standard og egne kontrakter som bilselgeren bruker. Og som Tellus skriver så er nok også dette i verste tilfelle også at det dras rettens vei og da ville det nok gått selgers vei om kontrakten er klar nok. Som jeg har nevnt ovenfor så er det kun ved fjernsalg som har angrefrist, såfremt ikke noe står i kontrakten om dette.

Men om dette er en god kundeservice og en fornuftig praksis kan nok diskuteres.
Du er veldig sikker på dette. Men det er mer til dette enn som så.

10% virker urimelig for en eldre/rimelig bruktbil og selv om det er skrevet 10% i kontrakten trenger det ikke bety at selger kan kreve dette .. Fikk han solgt bilen senere til samme eller høyere sum sliter selger med å forklare at 10% er en rimelig erstatning.

Når man skreddersyr og bestiller en Tesla til 700000,- så er avbestillingskostnaden 30000,-. Bare til sammenligning.

"– Vedtaket viser at det ikke er fritt frem å kreve erstatning. Selger må kunne vise til at han har hatt et reelt tap og kunne legge frem dokumentasjon for tapet, avslutter regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt ved Forbrukerrådet i Buskerud, Telemark og Vestfold."

ref https://www.forbrukerradet.no/nytt-og-nyttig/kostbar-avbestilling/

arthur

#18
Sitat fra: Tellus på torsdag 17. mai 2018, klokken 22:55
Retten ville sannsynligvis landet på at selger ville blitt kompensert med en evnt differanse mellom avtalt pris og den prisen bilen til slutt ble solgt for tillagt en kompensasjon for det arbeidet selger har hatt. I tillegg ville kjøper sannsynligvis måtte dekke alle saksomkostningene.

Og innen denne saken hadde fått dato for rettslig behandling så hadde bilen vært solgt, tapet (hvis noe) kjent og oppgjør kunne ha funnet sted for et eventuelt mellomlegg!

Forøvrig er det fortsatt nokså uklart hva som står i kontrakten utover TS kommentar;

Men konsekvensene ved et kontraktbrudd må komme klarere frem ved et kjøp

Hva det betyr kunne kanskje TS si noe konkret om heller enn at vi skal drive å gjette?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tellus

Det eneste selger kan kreve er at kjøper oppfyller sin del av kontrakten. Utover det står selger fritt til å tilby kjøper alternativer hvis kjøper ikke ønsker å oppfylle sine forpliktelser.

Hvis kjøper ikke synes noe om tilbudet til å tre ut av kontrakten så må han enten oppfylle sin plikt ved å overta bilen eller nekte å oppfylle kontrakten. Gjør han det siste så ender tvisten opp i rettsvesenet som vil bestemme hva som er rimelig.

I dette tilfellet valgte kjøper å akseptere det helt frivillige tilbudet som selger gav ham til å tre ut av kontrakten.

Verre er det ikke.

geear

Sitat fra: jansolb på torsdag 17. mai 2018, klokken 07:53
Har overhodet ikke brukt en truende tone ovenfor selger og betalte gebyret omgående.
Galemathias! Du må IKKE betale noe slikt så lenge det foreligger uenigheter! Så lenge det foreligger en tviste vil heller ikke inkassobyråer gjøre noe med saken.

Ser i profilen din at du bor i Stokke. Var dere i det hele tatt fysisk i butikken?

Angrerettloven gjelder vel i så fall også bilkjøp? - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27

Og ved fysisk oppmøte har du Forbrukerkjøpsloven - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_8


emurof

Sitat fra: jansolb på torsdag 17. mai 2018, klokken 07:29
Skulle kjøpe El-bil til min sønn fra et firma på Sørlandet  som importerer brukte EL- biler.Noen timer etter vi signerte kontrakten ,men før firmaet hadde begynt å klargjøre bilen ,angret vi på kjøpet og kontaktet selger. Vi ble da ilagt et gebyr på 10% av kjøpesummen (17400.-kr) for kontraktbrudd som vi måtte betale omgående.

Det hjelper vel ikke å angre når kontrakten først er underskrevet?

Øyvind.h

Er ikke dette standard dekningssalg? Ved inngått avtale om kjøp og kjøper trekker seg kan selger snu seg og selge til andre for så å kreve tidligere kjøper for tap.

Standard ved hussalg i hvert fall.

Kjøper som ikke står ved kontrakt må dekke alle selgers utgifter. Om det blir 17k vet man ikke før bil er solgt på nytt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: Tellus på fredag 18. mai 2018, klokken 10:32
Det eneste selger kan kreve er at kjøper oppfyller sin del av kontrakten. Utover det står selger fritt til å tilby kjøper alternativer hvis kjøper ikke ønsker å oppfylle sine forpliktelser.

Hvis kjøper ikke synes noe om tilbudet til å tre ut av kontrakten så må han enten oppfylle sin plikt ved å overta bilen eller nekte å oppfylle kontrakten. Gjør han det siste så ender tvisten opp i rettsvesenet som vil bestemme hva som er rimelig.

I dette tilfellet valgte kjøper å akseptere det helt frivillige tilbudet som selger gav ham til å tre ut av kontrakten.

Verre er det ikke.

Uenig. Hvis kjøper går fra kontrakten så må selger utføre et dekninssalf og deretter sende regning for det tap han eventuelt har lidd. Hvis selger forholder seg passiv og kun tar ut stevning så får han et problem!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Tellus på fredag 18. mai 2018, klokken 11:54
Det er ingen generell angrerett ved bilkjøp.

https://www.biladvokat.no/angrerett-bilkjop/
Nei, men det er etter overtakelse. Før overtakelse er det andre regler. Har du lest linken du henviser til? Den sier nemlig også følgende, som er relevant i denne saken:

SitatForbrukerkjøpsloven gir imidlertid kjøper en liten nødløsning. Det følger av loven at kjøper har en avbestillingsrett før bilen er levert. Merk at avbestillingsretten ikke gjelder hvis du har fått bilen overlevert. Merk også at dette er en avbestillingsrett mot erstatning. Dette betyr at kjøper må kompensere bilforhandleren for hans økonomiske tap som følge av avbestillingen.

Hvor stort dette økonomiske tapet er vil variere ut fra saksforholdet. Dersom for eksempel bilforhandleren kjøper en bil for 150 000 og selger den videre til deg for 180 000 vil erstatningssummen ligge rundt 30 000. Men hvor stor avbestillingssummen vil være er et veldig komplekst tema, og vi vil ikke gå nærmere inn på dette i denne artikkelen.

Merk også som nevnt tidligere at forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes til ugunst for kjøper. En klausul i kontrakten som sier at kjøper ikke har noen avbestillingsrett før levering vil dermed ikke være gyldig.

Merk at angrerettloven i noen tilfeller gir en forbruker en angrerett ved bilkjøp når forbrukeren handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg. Angrefristen er da som oftest på 14 dager.

sylwester

#26
Sitat fra: Tellus på torsdag 17. mai 2018, klokken 22:55
...I tillegg ville kjøper sannsynligvis måtte dekke alle saksomkostningene.
Kun hvor det blir rettegang. Det er selger som dekker forliksrådet og beløpet som diskuterer der er uten "gebyr" så hvis resultatet i forliksrådet er en enighet om halvparten så vil selskapet muligens kommet i 0. Dvs. selv fro 17.500kr er det ikke sikkert det er verdt å dra kunden for forliksrådet hvis ikke de har en 100% vanntett sak. Min erfaring er at hvis det går til forliksrådet er det lite å hente annet enn ansikt.

Uansett så ble hele situasjonen snudd i det kjøper betalte beløpet. Hvis jeg bestred et krav ville jeg aldri ha betalt det. Nå er det muligens ikke verdt å forsøke å få tilbake 17.500 siden en kan fort ende opp med utgifter over det for å komme i mål.
Hvis selger  nå klarer å selge bilen for 17.500 mindre, en god deal for den nye kunden, vil de ha dokumetasjon for at bilen ble solgt for 17.500 mindre enn kontrakt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA