Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har gjort alt riktig

Startet av Gordon Retriever, søndag 24. juni 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

Bondeknøl

Og det er vel akkurat det de som lager fossilbiler vet.
Elbiler er også dyre og få produsenter tjener penger på de. Norge er vel eneste land i verden som har så enorme forskjeller i avgift på el og fossilbi? Derfor gjenspeiler ikke Norge verdensbilde i det hele tatt.

turfsurf

Nei, men siden Tesla faktisk selger relativt godt i utlandet og (selv om den er både overpriset og av dårlig kvalitet i følge mange), så burde jo en über Audi godt priset selge som hakke møkk...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. juni 2018, klokken 21:29
Nei, men siden Tesla faktisk selger relativt godt i utlandet

Hva relaterer du det til? I hvilket land utenom USA selger Tesla best?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juni 2018, klokken 21:43
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. juni 2018, klokken 21:29
Nei, men siden Tesla faktisk selger relativt godt i utlandet

Hva relaterer du det til? I hvilket land utenom USA selger Tesla best?
Hvor skriver jeg at de selger best? De produserer vel over 100k Model S og X i året, og er snart oppe i 250k Model 3 i året, det er vel ikke akkurat dårlig...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hsa77

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. juni 2018, klokken 21:29
Nei, men siden Tesla faktisk selger relativt godt i utlandet og (selv om den er både overpriset og av dårlig kvalitet i følge mange), så burde jo en über Audi godt priset selge som hakke møkk...
Nå er jo e-tron like om hjørnet, så vi får se.

Problemet er at de tradisjonelle bilprodusentene fortsatt tjener gode penger på fossilbiler og ønsker å melke denne utgående teknologien så lenge som mulig. De store bilprodusentene har også nok penger til å bruke noen milliarder på å utvikle ny teknologi bak lukkede dører og så bare sitte å vente på at de mener markedet er modent og økonomien er god nok til å lansere en rekke nye elbiler. Det er her Tesla gjør en viktig jobb med å presse frem elektrifiseringen av bilparken noen år tidligere enn de store produsentene helst hadde sett for seg. Så får vi bare håpe at verden er så rettferdig at Tesla får lønn for jobben!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

turfsurf

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 26. juni 2018, klokken 21:51
Nå er jo e-tron like om hjørnet, så vi får se.
Mitt stalltips er at etron blir kapasitetsbegrenset på levering som følge av tilgang på batteri som alt annet. Håper på det motsatte dog...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:59
Tullprat.
Leaf gikk gikk 12-15 mil før Tesla leverte biler. At Tesla har gjort og gjør mye bra er det ingen tvil om, men at resten av elbilene hadde hatt tilnærmet stillstand uten Tesla er tullprat. Nissan leaf som er verdens mest solgte elbil konkurrer mot helt andre enn Tesla foreløpig.
Ja  det stor forskjell på 12-15 mil og 35 mil som første modell S hadde. Ja så jeg er enig at du tuller.
I dag 6 år etter går min Tesla over 500 km på en grei dag og ikke minst: 380 km med en dag som startet i - 36 og endte i -15.
Leaf går 25 -30 og aner ikke hvor mye mindre en dag tilsvarende den jeg beskrev ovenfor.
Har hatt leaf selv jeg og det var en driftssikker bil, men aldri om en leaf kan erstatte en fossil for langturer. Det er i dag bare Tesla som kan.
Jeg gleder meg til flere kan det. Jeg er for tiden på vei til Nordkapp og kommer neppe til å kaste bort ekstra tid til lading. Kroppen er ikke ferdig ladet med mat før bilen er ferdig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Horsenose

Så når Tesla roadster kom i 2008 kjørte Leaf (som kom i 2010) allerede 12-15 mil?
Model X reservasjon

Bondeknøl

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 26. juni 2018, klokken 22:08
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:59
Tullprat.
Leaf gikk gikk 12-15 mil før Tesla leverte biler. At Tesla har gjort og gjør mye bra er det ingen tvil om, men at resten av elbilene hadde hatt tilnærmet stillstand uten Tesla er tullprat. Nissan leaf som er verdens mest solgte elbil konkurrer mot helt andre enn Tesla foreløpig.
Ja  det stor forskjell på 12-15 mil og 35 mil som første modell S hadde. Ja så jeg er enig at du tuller.
I dag 6 år etter går min Tesla over 500 km på en grei dag og ikke minst: 380 km med en dag som startet i - 36 og endte i -15.
Leaf går 25 -30 og aner ikke hvor mye mindre en dag tilsvarende den jeg beskrev ovenfor.
Har hatt leaf selv jeg og det var en driftssikker bil, men aldri om en leaf kan erstatte en fossil for langturer. Det er i dag bare Tesla som kan.
Jeg gleder meg til flere kan det. Jeg er for tiden på vei til Nordkapp og kommer neppe til å kaste bort ekstra tid til lading. Kroppen er ikke ferdig ladet med mat før bilen er ferdig.
Målet mitt med livet er ikke å kjøre lengst mulig og å kunne være i bilen min mest mulig, derfor har jeg ikke behov for Tesla.
Jeg kjører maks 40mil om dagen maks fire dager i året. Da blir det fryktelig dyrt å kjøpe Tesla for å unngå noen få ladetimer i året. For de hundretusene kan vi ha flere sydenturer. Det liker jeg bedre enn å sitte i bil

Gordon Retriever

SitatNissan er også en produsent som har gjort veldig mye riktig, men, de startet i den andre enden, den du antyder ikke er riktig, eller tar jeg feil?

Hvem har produsert og solgt flest enheter igjen?

En direkte sammenligning av salgstall er ikke relevant her. Utgangspunktet for tråden er at det er fornuftig å lansere ny og dyr teknologi i påkostede produkter som henvender seg til en kundegruppe som kan og vil betale for å være først med nyvinninger.  Etterhvert som utviklingskostnadene dekkes og enhetsprisen synker, kan så teknologien tilbys i rimeligere segmenter der marginene er mindre.

Det er f.eks. vanskelig å forestille seg at Nissan kunne ta flere titalls tusen kroner for å aktivisere autopilot i Leaf.

Skal vi likevel gjøre en sammenligning mellom salg av Leaf og f.eks. Model S, så har Leaf levert solide salgstall for Nissan.  Selv om den knapt kan kalles en veldig god bil, og neppe hadde blitt importert til Europa hvis den hadde bensin eller dieselmotor, er den en av de beste og mest gjennomførte elbilene i klassen, godt hjulpet at konkurrentenes bidrag gjerne har vært halvhjertede eller sogar motvillige.

Nissan noterte seg tidligere i år 300.000 solgte Leaf siden introduksjonen i 2010.  Det nystartede California-firmaet selger på sin side et produkt i et helt annet segment med færre solgte enheter, men med større marginer pr. enhet enn den japanske giganten som har produsert biler i over 100 år. Model S har dessuten vært i salg i en kortere periode enn Leaf.

Jeg vil derfor si at hvis Tesla hadde klart å mønstre 40-50 tusen solgte Model S overfor Nissans 300, kunne vi kalt Tesla en suksess.   Med over 100.000 solgte enheter ville Model S være klar for historiebøkene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 26. juni 2018, klokken 23:49Jeg vil derfor si at hvis Tesla hadde klart å mønstre 40-50 tusen solgte Model S overfor Nissans 300, kunne vi kalt Tesla en suksess.   Med over 100.000 solgte enheter ville Model S være klar for historiebøkene.
Totalen for Model S krysset 100.000 i 2015 og 200.000 i 2017. Model S og X kombinert krysset 300.000 ca mars 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øystein16

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 23:00
Målet mitt med livet er ikke å kjøre lengst mulig og å kunne være i bilen min mest mulig, derfor har jeg ikke behov for Tesla.
Jeg kjører maks 40mil om dagen maks fire dager i året. Da blir det fryktelig dyrt å kjøpe Tesla for å unngå noen få ladetimer i året. For de hundretusene kan vi ha flere sydenturer. Det liker jeg bedre enn å sitte i bil

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juni 2018, klokken 11:20
Dette er vel ikke helt korrekt? Volt er en hybrid-bil, mens Bolt er helelektrisk.

Volt er en "EV" "over there", og det er både Bolt og Leaf også...  De to sistnevnte er dog også "BEV", og ikke "PHEV".


Sitat fra: kaiat på tirsdag 26. juni 2018, klokken 12:53
Det stemmer at Tesla Roadster fikk fart på GM, selv om Volt ble plugin-hybrid. Men Leaf ble lansert i desember 2010 samtidig som GM lanserte Volt, så det er litt tvilsomt om Leaf var noe "svar" på Volt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt#History
Sitat
The Chevrolet Volt concept car debuted at the January 2007 North American International Auto Show, becoming the first-ever series plug-in hybrid concept car shown by a major car manufacturer

https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf#Development_history
Sitat
In 2009, Nissan unveiled the EV-11 prototype electric car.
...
The EV-11 prototype was on display 26 July 2009.[10] A week later, on 2 August 2009, Nissan unveiled its production version at its Yokohama headquarters and committed to begin retail sales in both the North American market and in Japan at end of 2010.

Mine uthevninger i begge sitater....

Volt behøvde ikke være til salgs til kunder for at Nissan skulle reagere og bestemme seg for å satse på å lage en "EV". De kjente til Tesla Roadster, og de kjente til planene til GM om å lansere en "EV", og dette inspirerte dem til å henge seg med selv også.

... og joda, Nissan hadde "luktet" på EV markedet før også, men det var ført med Leaf at de satset noe seriøst. Flere andre etablerte produsenter hadde også "luktet" på dette markedet tidligere, men uten å ha klart å etablere seg som en like seriøs elbilprodusent som Nissan enda...
Model S 85D

Horsenose

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. juni 2018, klokken 00:06
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 26. juni 2018, klokken 23:49Jeg vil derfor si at hvis Tesla hadde klart å mønstre 40-50 tusen solgte Model S overfor Nissans 300, kunne vi kalt Tesla en suksess.   Med over 100.000 solgte enheter ville Model S være klar for historiebøkene.
Totalen for Model S krysset 100.000 i 2015 og 200.000 i 2017. Model S og X kombinert krysset 300.000 ca mars 2018.

Og ikke minst - Teslas produksjonstempo er nå mye mye høyere enn Nissans.
Model X reservasjon

Bondeknøl

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 26. juni 2018, klokken 23:49
SitatNissan er også en produsent som har gjort veldig mye riktig, men, de startet i den andre enden, den du antyder ikke er riktig, eller tar jeg feil?

Hvem har produsert og solgt flest enheter igjen?

En direkte sammenligning av salgstall er ikke relevant her. Utgangspunktet for tråden er at det er fornuftig å lansere ny og dyr teknologi i påkostede produkter som henvender seg til en kundegruppe som kan og vil betale for å være først med nyvinninger.  Etterhvert som utviklingskostnadene dekkes og enhetsprisen synker, kan så teknologien tilbys i rimeligere segmenter der marginene er mindre.

Det er f.eks. vanskelig å forestille seg at Nissan kunne ta flere titalls tusen kroner for å aktivisere autopilot i Leaf.

Skal vi likevel gjøre en sammenligning mellom salg av Leaf og f.eks. Model S, så har Leaf levert solide salgstall for Nissan.  Selv om den knapt kan kalles en veldig god bil, og neppe hadde blitt importert til Europa hvis den hadde bensin eller dieselmotor, er den en av de beste og mest gjennomførte elbilene i klassen, godt hjulpet at konkurrentenes bidrag gjerne har vært halvhjertede eller sogar motvillige.

Nissan noterte seg tidligere i år 300.000 solgte Leaf siden introduksjonen i 2010.  Det nystartede California-firmaet selger på sin side et produkt i et helt annet segment med færre solgte enheter, men med større marginer pr. enhet enn den japanske giganten som har produsert biler i over 100 år. Model S har dessuten vært i salg i en kortere periode enn Leaf.

Jeg vil derfor si at hvis Tesla hadde klart å mønstre 40-50 tusen solgte Model S overfor Nissans 300, kunne vi kalt Tesla en suksess.   Med over 100.000 solgte enheter ville Model S være klar for historiebøkene.
Om Leaf knapt kan kalles en god bil eller ei er jo relativt. De fleste som har Leaf er veldig fornøyd og det er jeg også. Har hatt 30kw og har nå 40kw. Jeg har en bil jeg er veldig fornøyd med til godt under halve prisen av Tesla. De pengene har jeg vanvittig mye mere nytte av enn jeg vil hatt av å bruke endel hundretusen ekstra på en Tesla.

Jeg er kjempeglad at Nissan ikke implementerer dyr teknologi som jeg må betale i dyre dommmer for. De gjør nok som andre produsenter og ser bla annet på Tesla sine erfaringer og kopierer endel av de til en mye rimeligere kostnad da de slipper så mye utviklingskostnader.
De som er villig til å betale mye for siste teknologi er også med på å sponse fremtidens biler som benytter denne teknologien rimelig når den er blitt mer utprøvd. Jeg velger å bruke mine penger anderledes, men fint at noen er villig til å bruke mye av pengene sine på ny og relativt uprøvd teknologi.
USA har jo en skyhøy gjeld og de trenger jo å få inn penger til landet, men jeg sponser de heller med å bla reise til USA på ferie enn å kjøpe de Teslaene som nå er tilgjengelige. Jeg elsker ikke å fly, men gjør det for å nå målet mitt, akkurat som med bilen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA