Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har gjort alt riktig

Startet av Gordon Retriever, søndag 24. juni 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 27. juni 2018, klokken 08:40
.....,Har hatt 30kw og har nå 40kw.......

Jeg er kjempeglad at Nissan ikke implementerer dyr teknologi som jeg må betale i dyre dommmer for. .......:
Vil det si at du har bevisst gått for en bil uten pro pilot?

Er ikke det det minst vanlige blant Leaf kjøpere å gå for grunnmodell ? Trodde de fleste gikk for tekna (eller acenta hvis det er det de mer påkostede kalles)

Beckern

Synes du beskrev tesla-menigheten godt Bondeknøl.
De beviser da også selv på en utmerket måte poengene dine.
Det sagt er jo verden rar.
Mens Leaf 2.0 forumet lunker greit avgårde her er det jo en sterk og klar menighet på FB som ikke skal ha noe stygt sagt om Leafen. Enten det er #Rapidgate eller kvittering av telemetriinnsamling så skal de som mener noe negativt aller helst latterliggjøres og helst kalles for troll i samme slengen.
Humm, dette høres kjent ut når jeg tenker meg om ;)

Eyvind Bernhardsen

Fascinerende artikkel om Elon Musks tilhengere (som egentlig handler om mer generelle fenomener): https://www.theverge.com/2018/6/26/17505744/elon-musk-fans-tesla-spacex-fandom

Jeg er usikker på om den egentlig har noe på et elbilforum å gjøre, men hvis den passer noe sted er det i denne tråden :)

geear

Den store forskjellen på å ha Leaf (eller e-Golf og så videre), er at en må inngå en hel haug med kompromisser, og det blir en oppveiing med ulemper og pris og så videre, mens Tesla leverer en bil som pøser på med plass, komfort, teknologi, hengertrekking, rekkevidde, absurd ytelse og svært gode ladeløsninger både på AC og DC, ingen betalingskluss og så videre. At mange da vil velge å ta sydenturer og en Leaf er en naturlig, men poenget for å få fart på elbilsalget er at hele argumentet med alle disse kompromissene faktisk er nær utvisket. Du kunne like godt dratt den samme mot Leaf, altså inngått enda flere kompromisser og tatt en billigere elbil enn Leaf 40kWh og enda flere og flottere sydenturer. Tesla har uansett gjort at elbil ikke lenger er synonymt med kompromisser, og det er en stor prestasjon.

Horsenose

Skulle gjerne hatt Leaf som eneste bil. Men den er for liten,  har for dårlig rekkevidde og ikke bra nok ladenettverk. Når jeg har råd til og lyst på Tesla handler det ikke om å være religiøs eller andre unnskyldninger enkelte kommer med. Det er rett og slett behov og økonomi som avgjør.
Model X reservasjon

Bondeknøl

Sitat fra: gr på onsdag 27. juni 2018, klokken 09:52
Den store forskjellen på å ha Leaf (eller e-Golf og så videre), er at en må inngå en hel haug med kompromisser, og det blir en oppveiing med ulemper og pris og så videre, mens Tesla leverer en bil som pøser på med plass, komfort, teknologi, hengertrekking, rekkevidde, absurd ytelse og svært gode ladeløsninger både på AC og DC, ingen betalingskluss og så videre. At mange da vil velge å ta sydenturer og en Leaf er en naturlig, men poenget for å få fart på elbilsalget er at hele argumentet med alle disse kompromissene faktisk er nær utvisket. Du kunne like godt dratt den samme mot Leaf, altså inngått enda flere kompromisser og tatt en billigere elbil enn Leaf 40kWh og enda flere og flottere sydenturer. Tesla har uansett gjort at elbil ikke lenger er synonymt med kompromisser, og det er en stor prestasjon.
De kompromissene har ikke jeg merket mye til. Etter jeg fikk 40kw er det med mitt behov slutt med hurtiglading og jeg klarer meg med kr 1,50 pr mil og hjemmelading. Savner egentlig bare hengerfeste av de tingene du nevner, men da snakker vi jo model x, og den er jo grisedyr. Ja en kunne sikkert valgt billigere elbil også, men du tar feil i at en kan få mange sydenturer for en enda billigere elbil enn Leaf.
Hvis Zoe er den elbilen som er billigere enn Leaf så er vel den prisforskjellen mindre enn en tiendedel av prisforskjellen av Leaf og model S. Du refererer til model X og da er jo prisforskjellen hinsides. Absurd ytelse har jeg ikke savnet. Jeg synes Leafen er knallgod å kjøre og får meg dit jeg vil. Selvfølgelig ville jeg hatt dobbel rekkevidde, det vil vel alle uansett hvilken bil vi har, men hvorfor ha det til en skyhøy pris?

Bondeknøl

#66
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 27. juni 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 27. juni 2018, klokken 08:40
.....,Har hatt 30kw og har nå 40kw.......

Jeg er kjempeglad at Nissan ikke implementerer dyr teknologi som jeg må betale i dyre dommmer for. .......:
Vil det si at du har bevisst gått for en bil uten pro pilot?

Er ikke det det minst vanlige blant Leaf kjøpere å gå for grunnmodell ? Trodde de fleste gikk for tekna (eller acenta hvis det er det de mer påkostede kalles)
Hva det går mest av vet ikke jeg, men kjøpte LE som er den de aller fleste har foreløpig. LE var første batch som kun lages som en startmodell med satt utstyr. Den har vel pro pilot. Jeg valgte denne fordi at den var mest prisgunstig og at jeg for godt under 300k fikk en bil med ekstra hjulsett. Det var jo også den som hadde kortest leveringstid. Jeg fant ikke andre alternativ som ga så mye for pengene. God plass er det også i den.

Jeg har aldri kjørt noen bil billigere pr km enn min forrige Leaf. Verditapet var lite og det skyldes ikke valutaendringer som i sin tid var veldig gunstig for de første Teslaeiere.

Counterpointer

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 27. juni 2018, klokken 09:38
Fascinerende artikkel om Elon Musks tilhengere (som egentlig handler om mer generelle fenomener): https://www.theverge.com/2018/6/26/17505744/elon-musk-fans-tesla-spacex-fandom

Jeg er usikker på om den egentlig har noe på et elbilforum å gjøre, men hvis den passer noe sted er det i denne tråden :)
Interessant
Mye kritikk av både fansen og Musk selv som nok passer.
Alikevel avslutter han med;

«For the most part, Musk makes the things he says he'll make. He mostly does what he sets out to do. It doesn't matter if the cars don't always do what they promise, if the rockets sometimes fail, or if the tunnels seem impossible to build for the proposed budgets. These things exist. They're tangible. His fans are tangible, too, because they recognize how rare it is for a public figure to do what they say they'll do. They recognize how difficult it is to do anything at all.»

Bondeknøl

Så lite nerdete som jeg er gikk jeg inn på Tesla sine hjemmesider for å se prislisten. Burde jo gjort det før. Jeg ser jo at jeg har tatt grundig feil. Prisforskjellen på model X og S var jo mye mindre enn jeg innbilte meg, og prisen på model S var jo også mye høyere enn jeg trodde. En får jo mer enn tre Leafer til prisen av en Tesla nå.....
Hvis en regner levetiden på en bil til tolv år så sparer jeg faktisk mer en 50 000 i året på å kjøre Leaf! Hurtiglading på Tesla er jo innbakt i prisen, men når jeg nesten alltid  hjemmelader så utgjør det lite. Kjører jeg Leafen 300000km på de tolv årene vil det med dagens strømpriser utgjøre ca 45 000,-
Økonomien og tilfredsheten med Leafen ble jo bare enda bedre etter å ha sett på de prislistene.

Horsenose

Ja Model S koster fra 617000,-
Leaf koster altså drøyt 200.000? En tredjedel av prisen?
Model X reservasjon

Bondeknøl

Gikk litt fort i svingene ja. Det var bare de største batteriene som kom opp når jeg klikket på priser. Ved å endre til 60kw så havner den jo på godt over dobbel pris av det jeg gav for Leaf LE, og rundt 600-700k som jeg trodde. Da sparer jeg bare noen og tredve tusen i året på å kjøre Leafen opp mot den billigste Teslaen.
Unnskyld!!!

Espen Hugaas Andersen

Nå handler ikke bilhold utelukkende om å spare penger. De første årene taper jeg sikkert 100.000 per år på ha en Model X, men på den andre siden så lyser den definitivt opp i hverdagen. Det er vel anvendte penger.

Nå kommer snart Model 3, som ser ut til å bli et supert alternativ for de som ikke ønsker å brenne av 100.000/år på bil. Alt tyder på at de har i de store trekkene klart å overgå A4/3-serie/C-klasse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Horsenose

#72
Leaf og Model S er to svært forskjellige biler. Å sidestille dem er merkelig.
S75D har 4wd, er mye større og har nær dobbel batterikapasitet i tillegg til enormt ladenettverk..

Langt bedre å sidestille Leaf 24kWh med Leaf 40kWh. Førstnevnte får du for 100.000 brukt. Du får mye lading for 200.000,-. Mye penger å spare til sydenturer.
Model X reservasjon

1000kwh

Hadde jeg bare visst hvor mye jeg ville spart ved å kjøpe en Leaf .. huff  ::)

Speeder

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 27. juni 2018, klokken 12:22
Gikk litt fort i svingene ja. Det var bare de største batteriene som kom opp når jeg klikket på priser. Ved å endre til 60kw så havner den jo på godt over dobbel pris av det jeg gav for Leaf LE, og rundt 600-700k som jeg trodde. Da sparer jeg bare noen og tredve tusen i året på å kjøre Leafen opp mot den billigste Teslaen.
Unnskyld!!!
Hva med Renault Twizy:
https://renault.no/elbil/twizy?gclid=EAIaIQobChMIuoCgptvz2wIVjoKyCh0AngVWEAAYASAAEgIXyPD_BwE
Tenk så mye du kunne spart på denne istedet for Leaf? Koster nesten bare 1/3.

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA