Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har gjort alt riktig

Startet av Gordon Retriever, søndag 24. juni 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

Gordon Retriever

En av konklusjonene fra pressens prøvekjøring av nye i-Pace i sommer som har fått lite oppmerksomhet er:  Tesla har gjort alt riktig.

I motsetning til de andre.

En vellykket elbil er innovasjon. Som pressen konkluderte med; "sorry petrol, electricity is here" - eller "din bensinbil ble nettopp avleggs."

Men innovasjon i bilbransjen starter vanligvis på toppen:  Airbag og ABS-bremser er bare begynnelsen på alfabetet over nyvinninger som først ble vanlig som tilleggsutstyr på biler som Mercedes S-Klasse eller BMWs 7-serie.  Her finner man kunder som er villige til å betale prisen ny teknologi koster.  Senere, når produserte enheter går opp og enhetsprisen går ned kan nyvinningene videreføres til rimeligere biler.

Med elbilen har man forsøkt å gå motsatt vei:  Produsentene har montert en dyr drivlinje i små biler beregnet for byer og forsteder, biler som tilhører et segment som ofte velges av de som bruker lite penger på bil.  I tillegg bor ofte kjøpergruppen i urbane strøk uten anledning til lading på eget bosted. 

Resultatet er langsom økning i salget, men påfølgende dårlig inntjening for produsentene.

At flere konsern har vært tilbakeholdne med å produsere mer enn 20-30.000 enheter pr. år av hver modell, tyder på at de ser elbilen som selges som et rullende testlaboratorium eller en reklameplakat for hva deres framskredne teknologi kan levere.

Hos Tesla er det annerledes: Ved å satse på de dyrere modellene først, kan man selge biler med større inntjening pr. solgte bil.  Ville Tesla i det hele tatt fortsatt eksistert i dag hvis de hadde vært en idealistisk start-up som ville tilby et elektrisk alternativ til Toyota Corolla eller Ford Focus?  Neppe.

I følge Reuters er sjef for Ford Tyskland, Gunnar Herrmann ute og sier at det er godt mulig at Ford vil starte produksjon av elbiler i Europa igjen.  I 2023.  Og han kan godt tenke seg statlige støtteordninger for bilene de skal selge.

Ford - du husker vel de som ville vente med å lage elbiler til "markedet var modent".  Når andre har modnet det for dem, altså.  Tallet 2023 knytter Herrmann til at dagens Fiesta da skal byttes ut - betyr det at Ford ser for seg å reetablere seg som elbilleverandør i B-segmentet? I 2023? Det er jo bare så 2012...

I følge Herrmann må imidlertid produksjonsvolumet bli stort nok:
SitatHe said it would take around 15 months to retool the company's plant in Cologne but said it would not be worth the investment if sales of electric cars reached only 30,000 or 40,000 vehicles a year.
Vi får håpe de andre produsentene tar hintet og modner markedet innen 2023.  For Fords del får vi håpe markedet ikke modnes så mye at bilkjøpere finner andre steder å bruke pengene sine enn hos Ford.

I uken som ligger bak oss var det 6 år siden de første kundene fikk overlevert sin Tesla Model S.  I årene som har gått har ingen av de etablerte produsentene klart å få en eneste konkurrerende bil klart for markedet og solgt i noenlunde tilsvarende antall. Ingen.

Nevnte jeg at Tesla har gjort alt riktig?


22. juni 2012:


doldis1

2023 ?  :laugh: En hest blir aldri god til å klatre i stige, blir den ? Likeså, disse idiotene kommer aldri til å forstå hva som skjer før det hele er over..
Siste fra Tesla var at de bygget en godt fungerende produksjonslinje for verdens mest etterspurte bilmodell.....på 3 uker...(!) i et telt .. En prestasjon som høstet hånlatter fra naysayerne og hoderisting fra resten av bilindustrien..

Når vi skriver 2023 vil de første fossilprodusentene leve på kreditorenes omstillingsmidler eller være på vei til skifteretten, opplagt har Tesla gjort det meste riktig, like opplagt går store deler av fossilindustrien rundt med skylapper...

DagfinnN

Sitat fra: Doldis1 på mandag 25. juni 2018, klokken 00:40
Siste fra Tesla var at de bygget en godt fungerende produksjonslinje for verdens mest etterspurte bilmodell.....på 3 uker...(!) i et telt .. En prestasjon som høstet hånlatter fra naysayerne og hoderisting fra resten av bilindustrien..
Ja - trenger ikke å lete så langt unna for å finne dette. Her er i dette forumet er det to velkjente profiler som håner alt de kan og en av de sa de bevingende ord.
"Hvorfor har ikke Tesla gjort dette før (satt opp teltet) og dermed fått produksjonen opp for lenge siden!"
Jeg slutter aldri å under meg over at disse 2 orker å skrive så mye negativt - både sant og usant.
Og hvis jeg svarer disse to er det straks syting med beskyldninger om personangrep.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amoss

Sitat fra: Doldis1 på mandag 25. juni 2018, klokken 00:40
... i et telt ...

Dette er vist en sannhet med visse modifikasjoner. I følge "Transport Evolved" vloggen så er det ett enkelt bygg, ala hangar, midlertidig lager etc, ikke ett telt. Om jeg oppfatter dette rett så kan vi se for oss en overdimensjonert moderne driftsbygning på en gård eller en stor garasje.
Model S 85D

keepitsimple

Jeg vet ikke om de gjort alt riktig, men det er interessant at det gått 5!! år og det fortsatt ikke finnes en stor konkurrent.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

1000kwh

Hver gang jeg setter meg inn i Teslaen vår tenker jeg på hvor enormt langt fremme Tesla er i forhold til produsenter som har holdt på i 100 år.

Det er mye negativitet her på forumet (og internett). Men vanlige folk, venner og familie har et mye mer positivt intrykk av Tesla. Det er drømmebilen for veldig mange.

Tellus

At det ikke finnes konkurrenter er vel ikke noe rart. Hadde det vært penger å tjene på å lage biler ala Model S for 5 år siden hadde disse eksistert.

Det gikk ikke an å tjene penger på slike biler for 5 år siden.

Nå kan det se ut som om vi går inn i en periode hvor flere tror de skal kunne tjene litt penger. Da kommer også alternativene.

Tesla har opparbeidet seg et akkumelert underskudd på flere 10-talls milliarder kroner. Det vil gå mange år før Teslas akkumulerte kontantstrøm blir positiv. Kanskje det aldri vil skje.

Bondeknøl

#7
Ja det er mye negativitet i forumet, men også motpol på andre siden. For meg virker det som at det kanskje er blitt en religion som vokser seg sterkere med disse elbilene?
Begynner vi å bli tullete?
Hvorfor blir vi så såret og oppstanasige når noen skriver noe vi mener er feil om favorittmerket vårt?
Har vi ikke skjønt hvor lite viktig dette er i den store sammenhengen?
Er vi egentlig i en barnehage hele gjengen?

Rollep

Sitat fra: Doldis1 på mandag 25. juni 2018, klokken 00:40
2023 ?  :laugh: En hest blir aldri god til å klatre i stige, blir den ? Likeså, disse idiotene kommer aldri til å forstå hva som skjer før det hele er over..
Siste fra Tesla var at de bygget en godt fungerende produksjonslinje for verdens mest etterspurte bilmodell.....på 3 uker...(!) i et telt .. En prestasjon som høstet hånlatter fra naysayerne og hoderisting fra resten av bilindustrien..

Når vi skriver 2023 vil de første fossilprodusentene leve på kreditorenes omstillingsmidler eller være på vei til skifteretten, opplagt har Tesla gjort det meste riktig, like opplagt går store deler av fossilindustrien rundt med skylapper...
Halleluja ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Sarepta

Sitat fra: Doldis1 på mandag 25. juni 2018, klokken 00:40
2023 ?  :laugh: En hest blir aldri god til å klatre i stige, blir den ? Likeså, disse idiotene kommer aldri til å forstå hva som skjer før det hele er over..
Siste fra Tesla var at de bygget en godt fungerende produksjonslinje for verdens mest etterspurte bilmodell.....på 3 uker...(!) i et telt .. En prestasjon som høstet hånlatter fra naysayerne og hoderisting fra resten av bilindustrien..

Når vi skriver 2023 vil de første fossilprodusentene leve på kreditorenes omstillingsmidler eller være på vei til skifteretten, opplagt har Tesla gjort det meste riktig, like opplagt går store deler av fossilindustrien rundt med skylapper...

Hva er du har røyket?

Strøm Tycoon

Tesla har gjort veldig mye riktig, å si "alt riktig" er å trekke det litt langt, men veldig mye, det er jeg med på.

Nissan er også en produsent som har gjort veldig mye riktig, men, de startet i den andre enden, den du antyder ikke er riktig, eller tar jeg feil?

Hvem har produsert og solgt flest enheter igjen?

creal

Model X var mye blings. Burde droppet falkevingedørene, burde droppet monopostsetene og et par andre bells & whistles. Tesla har til tider gapt over for mye - de burde innsett at å revolusjonere bilens drivstoff var revolusjon nok. Men alt i alt har de fått til imponerende mye  :)

Bondeknøl

Jeg skjønner godt at det finnes noen her inne som elsker å rakke ned på Tesla når en ser hvordan enkelte her inne klarer å forgude en bilfabrikant.
Jeg sitter ikke og leser noe om den bilen i det hele tatt, men har jo kommentert at jeg synes det er dårlig at m3 drøyer så fælt. Da våkner Teslagjengen med argumenter så det holder, og de har jo gravd i det som er skrevet og vil jo gjøre meg til idiot fordi at jeg sier noe negativt om herligheten deres.
Jeg synes det er rart at det ikke er flere som fyrer opp om Tesla her inne.

Å si at mamma lager bedre kjøttkaker enn du til kona si er ingenting i forhold til å si noe galt om Tesla her inne.

1000kwh

Sitat fra: creal på mandag 25. juni 2018, klokken 21:39
Model X var mye blings. Burde droppet falkevingedørene, burde droppet monopostsetene og et par andre bells & whistles. Tesla har til tider gapt over for mye - de burde innsett at å revolusjonere bilens drivstoff var revolusjon nok. Men alt i alt har de fått til imponerende mye  :)
De har fått mye oppmerksomhet pga de dørene, så tror sånn sett det var lurt. Og så er de veldig praktiske!

1317142119

Det Tesla har gjort som er bra, er at de har satt elbiler på kartet igjen. De har plassert skapet og sagt at der står det. Men du glemmer i hyllesten din at de fremdeles blør penger og sliter med kvaliteten på bilene sine, ref seneste rapport om 90-talls Hyundai-kvalitet. Tviler på at det er så mange som savner kvaliteten til en grønn Hyundai Accent ... Så Tesla har en lang vei å gå før man kan si de gjør "alt" riktig.

Det som skjer nå, er at de store bilprodusentene har fått bruke mange år på å utvikle sine dyre elbiler og vil forhåpentligvis overkjøre Tesla på alle mulige måter. Og det sier jeg ikke fordi jeg har noe imot Tesla (jeg håper oppriktig at de klarer tjene penger på bilsalget og leve som en utfordrer), men fordi jeg forventer at bilprodusenter med over 100 års erfaring har vesentlig mer kunnskap om bilproduksjon enn en Sør-Afrikaner som tilfeldigvis flyttet til Silicon Valley og fant ut at bil var noe artig han ville jobbe med.

Tesla har definitivt en plass i fremtiden, men jeg ser ikke på dem som en reell konkurrent til de store bilfabrikantene på mange tiår.

Får jeg også minne om at BMW og Nissan faktisk tjener penger på elbilsatsingen sin?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA