Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

bobakka

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

tolapet

Sitat fra: bobakka på torsdag 30. januar 2020, klokken 12:56
Hva må jeg regne med for bestilling nå?

Det mest presise svaret for du hos en Hyundai-forhandler, både pris og antatt levering.....


batterimannen

Sitat fra: gigafactory på lørdag 01. februar 2020, klokken 04:16
https://www.hyundai.news/eu/brand/hyundai-motor-boosts-kona-electric-supply-for-europe/

Hadde ikke vært så bekymret for ventetiden fremover.

Teknisk ukeblad har en artikkel om samme nyhet:

Hyundai tar sikte på å bli det største elbilmerket i Europa i år. De planlegger å selge 80.000 av sine elbilmodeller Kona og Ioniq, inkludert hydrogenbilen Nexo.

Mesteparten av salget skal være storselgeren Kona. Elbilvarianten skal produseres ved deres fabrikk i Tsjekkia fra mars, og koreanerne har til hensikt å levere 60.000 eksemplarer i løpet av året

Hyundai vil trolig skaffe celler til batteriene i sine elbiler fra LG Chem og SK Innovation. Begge disse har etablert fabrikker i Europa, med stor produksjonskapasitet.

Også fabrikken i Ulsan i Sør-Korea skal øke produksjonen av elbiler for eksport til Europa.

https://www.tu.no/artikler/hyundai-vil-bli-storst-pa-elbil-i-2020/484185
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

GJ

Hadde opprinnelig levering q2, 2020, men nå får jeg utlevert bilen i slutten av februar  :+1:
Opprinnelig kønr 179xx 
2020 - Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak
2019- Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.Brannoffer på Sola..
-Sandnes

hajohans

Bestillt juli 2018 (sto ikke i opprinnelig kø). Forhandleren i Kristiansand ringte og fortalte at bilen var nå produsert, Det handlet om 2020 modell, men uten de nye sommerdekkene.

Opprinnelig estimert 2. halvår 2020
Utlevering månedskifte mars/april 2020

Tangerine Comet og stoff.
Zoe 2015 R240

Chsneb

Sitat fra: hajohans på torsdag 06. februar 2020, klokken 10:17
Bestillt juli 2018 (sto ikke i opprinnelig kø). Forhandleren i Kristiansand ringte og fortalte at bilen var nå produsert, Det handlet om 2020 modell, men uten de nye sommerdekkene.

Opprinnelig estimert 2. halvår 2020
Utlevering månedskifte mars/april 2020

Tangerine Comet og stoff.

Ble det også pris endringer?

RJK

#1162
Sitat fra: Ziigurd på lørdag 25. januar 2020, klokken 01:19
Sitat fra: RJK på lørdag 25. januar 2020, klokken 00:36

Dessverre, dette er omtalt i manual og anen info som er fremkommet, så med mindre det er feil info, så er det bare å bli litt skuffet nå... Bedre litt nå, enn mye senere. ;-)

Vel - livet er jo som en kommode... skuff på skuff ;)

Overlever nok selv om det skulle være slik, men det virker jo noe absurd gitt at det ikke er noen rasjonell grunn til at en skal begrense slike funksjoner.

Nå vet jeg ikke om du har fått det med deg i annen tråd, men det er brukere med 2020-versjonen som har testet, og det ser ut som man kan lukke den skuffen igjen, for det funker med fjernstyringen.

Det er da kanskje bare forhåndsinnstilling som krever kabel, mens varming av bil fra app fungerer uten å være tilkoblet.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hajohans

Sitat fra: Chsneb på torsdag 06. februar 2020, klokken 12:12
Sitat fra: hajohans på torsdag 06. februar 2020, klokken 10:17
Bestillt juli 2018 (sto ikke i opprinnelig kø). Forhandleren i Kristiansand ringte og fortalte at bilen var nå produsert, Det handlet om 2020 modell, men uten de nye sommerdekkene.

Opprinnelig estimert 2. halvår 2020
Utlevering månedskifte mars/april 2020

Tangerine Comet og stoff.

Ble det også pris endringer?

Ja, det var stort sett den nye (premium) prisen jeg ble forespeilet.
Zoe 2015 R240

Ziigurd

Sitat fra: RJK på torsdag 06. februar 2020, klokken 12:13

Nå vet jeg ikke om du har fått det med deg i annen tråd, men det er brukere med 2020-versjonen som har testet, og det ser ut som man kan lukke den skuffen igjen, for det funker med fjernstyringen.

Det er da kanskje bare forhåndsinnstilling som krever kabel, mens varming av bil fra app fungerer uten å være tilkoblet.

;)

Jo takk - så den tråden, og det virker jo veldig lovende så håper det stemmer :) Forhåndsinstilling er uansett ikke så viktig for min del når man har muligheten til å "slå på" når det passer.


Forøvrig: Fikk telefon fra forhandler i dag om at bilen min var ankommet landet og kunne hentes om en uke eller to :)

Forsto jeg ham rett, så var det kommet en hel bråte biler nå, som skulle dekke inn samtlige på den "opprinnelige" listen og enda en god del til, så ser ut til at facebook-ryktene Turbato viderformidlet her 23. januar om at mange hundre biler var på vei, stemte.

RJK

Da får jeg si gratulerer på forhånd og lykke til. Det er en morsom liten kule av en bil.

Ble det med 11 kW ombordlader?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ziigurd

#1166
Sitat fra: RJK på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:56
Da får jeg si gratulerer på forhånd og lykke til. Det er en morsom liten kule av en bil.

Ble det med 11 kW ombordlader?

Takk for det :)

Litt usikker når det gjelder 11kW faktisk - jeg sa ja til tilbudet som kom om å oppgradere til 2020 'Premium'-varianten, men jeg mistenker at 11kW-laderen ikke var inkludert i det. Men noe rart at det heller ikke ble nevnt som et mulig tilvalg da.

Hovedsaklig 7.2kW-lading hjemme jeg satser på, så ikke noen veldig stor sak for min del.

Edit: Sjekket nettopp informasjonen som kom da en fikk tilbud om å oppgradere til 2020-versjonen for å se om det sto noe om 11kW der - det gjorde det ikke, men jeg fant derimot denne:

SitatMed Bluelink kan man enkelt styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. KONA electric-eiere vil dermed kunne starte og slå av varme eller kjøling fra Bluelink-appen. En viktig nyhet er at bilen ikke trenger å være tilkoblet lading for å benytte disse funksjonene.

Så ser ut som vi kunne spart oss en del spekulering her om noen bare hadde lest den litt grundigere :)

RJK

Merkelig at de ikke spesifikt ga tilbud om oppgradering til 11 kW. Selv om du planlegger 7,4 kW hjemmelading, som kanskje er litt mer enn du reelt trenger, så er det en fordel for å kunne rettferdiggjøre lading på 22 kW ladestolper.

Selv om du da kun får 11 kW istedet for 22 kW, så betyr f.eks. 1 kr minuttet at du på en time får 11 kWh for 60 kroner, fremfor 7,4 kWh på samme tid og kostnad. Det er fremdeles dyr strøm, men billigere.

Grønn Kontakt har dog gjort det litt lettere å forsvare med 6 kroner timen (0,10 kr per minutt) og 2,50 kr per kWh, som vil gi deg hhv 33,50 for 11 kWh per time og 24,50 per for 7,4 kWh per time, eller tilsvarende 3,05 per kWh vs 3,31 per kWh.

Om jeg husker rett, så er det 5 000,- i forskjell om du velger 11 kW ombordlader. Mulig det er litt for seint nå, men om de har biler både med og uten, så kanskje du kan få byttet til tilsvarende bil men med 11 kW lader istedet.

Selv om det ikke nødvendigvis gir deg pengene tilbake ved salg, så tror jeg uansett den blir mer lettsolgt med dette.

Jeg ville definitivt ringt/mailet selger om dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

permbakken

Jeg skrev kontrakt for Kona ca. 10 januar og i dag kom meldingen at bilen er produsert. Så venter går det vel et par måneder til bilen ankommer Norge,

Bidda

Sitat fra: permbakken på mandag 02. mars 2020, klokken 21:43
Jeg skrev kontrakt for Kona ca. 10 januar og i dag kom meldingen at bilen er produsert. Så venter går det vel et par måneder til bilen ankommer Norge,
Var dette en bil som noen gikk ut av kontrakten så forhandler kunne dytte over til deg? stoff seter?
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA