Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

AndersK

De eneste som kommer til å få en marginalt tidligere levering enn først antatt er de som har fått estimert levering i løpet av 2018 eller tidlig 2019. Det er nå ingen tvil om at Hyundai produserer det absolutte minimum av hva de må når det gjelder denne bilen. De, som mange andre, tjener knapt noe som helst på elbil - primært som en følge av batteriprisene. En konsekvens av dette er at vi kan se laaaaangt etter en app til bilen.

trykkertor

Idag kom det en epost fra Hyundai med lenker til videopresentasjon av bilens funksjoner, og siden Spørsmål-og-svar.

Finner følgende fakta vanskelig til å gå opp.

Skulle gjerne likt å se bilder/bevis på at det er levert Kona EV med stoffseter i Norge.
Fra spørsmål og svar-siden.
SitatDe første norske bilene med stoffseter ble levert i oktober 2018, og vi forventer normal produksjon fremover. 

Der tar tid å frakte biler:
SitatEn båt bruker normalt om lag 55 dager fra Korea til Norge, men avvik kan forekomme. Det er også viktig å poengtere at båtene har flere og avvikende stopp på vei til Norge, noe som igjen kan påvirke transporten. Båtene lastes om i Bremerhaven eller Zeebrugge, og bilene lastes på nye skip til Drammen Havn.

Fra HMN kundeservice for noen uker siden:
SitatEr det blitt produsert noen Kona EV med tekstil til Norge per 26. september?

Nei, det er det dessverre ikke.

26. september + 55 dager = 20. november
20.november + nasjonal logistikk, registrering og klargjøring = 27. november??

Og de påstår at de første tekstilbilene er allerede levert?
Eller trikser de med ord og semantikk, som i at de første stoffbilene ble levert-ut-fra-fabrikkporten i oktober? (Men vil at vi skal lese det som at de er levert kunder i Norge.)

Tydelig kommunikasjon er de hvertfall ikke gode på.

Jeg spår herved Kona EV leveringene til å bli lik Ampera-e leveringene.
Under flagget:
"Vi taper penger på å selge disse bilene, så vi vil helst ikke selge dem. Men likevel laget vi et stort pressestyr og lanseringssirkus med langdistanse elbil til folkepriser. Masseleveranser er forventet de kommende år."



navyelsen

De er garantert ikke utlevert til kunder i oktober. Det er bare registrert 8 Konaer til nå i oktober, og grunnet tidligere uttalelser tviler jeg på at disse var med stoffseter.

Levert fra fabrikk er derfor det mest innlysende i mine ører.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

trykkertor

Det er jeg helt enig med deg i.
Men rimelig "spekulativ" ordlegging fra deres side, da de fint kunne skrevet. Fabrikken har sendt biler med tekstilseter i oktober. Ikke Hyundai har "levert", da det lett tolkes om sluttlevert.

Biff

Jeg har fått en åpenbaring. Hva om alle våre problemer er pga en dårlig tolk?


tuono

Nå er ikke jeg noen Hyundai fan boy (eksisterer dette i det hele tatt?) men om dere synes informasjonen vi har mottatt så langt bare er sorgen, så er det bare å stille seg i kø hos Tesla, Audi eller Jaguar. Da slipper dere sånt.  ;)

andy99

Sitat fra: navyelsen på onsdag 17. oktober 2018, klokken 11:00
Da ser det ut til at noen har en positiv overraskelse i vente de neste dagene/ukene:

Ser ut som konaer nede til venste? Spennende å se i morgen når det er lyst, ser ut til å være endel biler :)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Myrvang

Sitat fra: skalleknarpen på onsdag 17. oktober 2018, klokken 15:21
#742 hadde fått beskjed om at bil var på båt og underveis, men avsjekk i dag tilsier at bilen står på havn og venter på båt..

Om det var båt i Korea eller Bremen vites ikke, men om den står i Korea så ryker estimatet på Nov/des ganske brutalt  :(

Kjedelig. Min #748 ble lastet av båt i Drammen klokken 07:00 i dag. Dark knight med skinn.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

andy99

Sitat fra: andy99 på onsdag 17. oktober 2018, klokken 20:34
Sitat fra: navyelsen på onsdag 17. oktober 2018, klokken 11:00
Da ser det ut til at noen har en positiv overraskelse i vente de neste dagene/ukene:

Ser ut som konaer nede til venste? Spennende å se i morgen når det er lyst, ser ut til å være endel biler :)


Båten var ferdig losset kl 22 i går kveld.
Spotter dere noen konaer? Jeg mener å skimte endel. Spesielt foran lagerbygget med tagging.


Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

zbk

Det var da veldig kunstkritisk å kalle det veggmaleriet for tagging  8) :laugh:
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

navyelsen

Hvis alt i dette området er nye Konaer: Jeg teller 8 rekker, samt 16 rader. Det skulle tilsi 128 biler.
Ikke spesielt imponerende hvis det er hele oktoberleveransen.
Men godt mulig det er flere...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

golo

Jeg har kønummer 6507. Estimert levering var 2019 Q3 og nå etter at forhandler har fått oppdatert leveringstider er den fortsatt 2019 Q3.  Galactic gray med skinn, uten soltak.

Myrvang

Sitat fra: Myrvang på onsdag 17. oktober 2018, klokken 08:14
Fant ut at min er på samme båt som deg. Så da kommer bilen tidligere enn antydet.

Enten har jeg fått feil VIN eller så bruker de fryktelig lang tid på klargjøring. Iflg tracing av VIN kom bilen min til Drammen 17/10, men skal registreres 27/11 og leveres 3/12.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

andy99

Sitat fra: Myrvang på torsdag 18. oktober 2018, klokken 11:50
Sitat fra: Myrvang på onsdag 17. oktober 2018, klokken 08:14
Fant ut at min er på samme båt som deg. Så da kommer bilen tidligere enn antydet.

Enten har jeg fått feil VIN eller så bruker de fryktelig lang tid på klargjøring. Iflg tracing av VIN kom bilen min til Drammen 17/10, men skal registreres 27/11 og leveres 3/12.
Det er nok litt estimat. I forhandlers system skulle ikke båten komme til drammen før 24 oktober. Levering fra drammen til kunde varierer fra 2 uker til over 1 mnd. Alt etter hvor den er fysisk i kø på havna, transport, klargjøring hos forhandler osv.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ca119

148X    okt/senest des        dagens epost forskøy det til jan/feb 2019.   gala-grey   skinn
Jaja, blir det ikke julegave iår ..... kanskje  bursdagsgave neste år:)

Kollegen min fikk endelig sin hvite Opel Ampera for 2-3 uker siden etter å ha ventet i 2 år og stiv pris på 380.000kr uten vinterdekk. Ikke rart kona går får 420.000 da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA