Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

trykkertor

Jeg er litt i samme situasjon. Kønummer meget tidlig på 300-tallet.
* Fått beskjed om at min bil er på båt nummer 2
* Fått beskjed om at det ikke finnes noe VIN-nummer på min bil i systemene enda.

Synes på en måte de to beskjedene ikke går overens.

Limodriver

Sitat fra: Niccolò Fontana Tartaglia på onsdag 15. august 2018, klokken 18:56
Her burde Hyundai Norge komme med en redegjørelse. Enten på mail til kundene eller her på forumet. Slike spekulasjoner er ødeleggende for deres omdømme, og dersom det viser seg at køen ikke er en kø, så kjenner jeg at jeg blir rimelig forbannet.

Jeg kjenner også at jeg allerede har blitt følelsesmessig engasjert på en negativ måte. Det jeg har sett fra Hyundai Norge så langt i denne prosessen gir meg ikke noen forhåpninger om at det skal komme noen forklaring fra Hyundai. Det ser ut som de løper kun etter "de korte pengene" og høster mens de kan, det virker ikke som langsiktighet finnes verken i vokabular eller konseptuelt.

ExitFosil

Debuterer på forumet med å oppgi forventet levering vår 20. C blue, skinn
Kønr 117xx

prompt

Sitat fra: trykkertor på onsdag 15. august 2018, klokken 21:09
Jeg er litt i samme situasjon. Kønummer meget tidlig på 300-tallet.
* Fått beskjed om at min bil er på båt nummer 2
* Fått beskjed om at det ikke finnes noe VIN-nummer på min bil i systemene enda.

Synes på en måte de to beskjedene ikke går overens.

Kan eg spør kor du har kjøpt bil? BNH i Oslo her. Leste noko i Kona-gruppa, som eg ikkje veit om er rykter eller fakta, om at dei har tatt oppdrag i hjelpe Tesla med klargjering av bilar. Kan det vere ei orsak?

Eg har som sagt ikkje peiling på korleis ein slik prosess fungerar, men sidan eg har kjøpt i Oslo og personen med 7xx i Bergen burde jo det vere grei skuring.

Eg veit at at eg får bil om ikkje lenge og vil heller ikkje verke klagete, men ein månad ekstra med diesel/bom utgjer litt i ein einsleg privatøkonomi.


Navl1

Kanskje dere som føler dere forbigått i køen skal også skrive hvilken forhandler dere har? Kan det være noe der? Det er svært spesielt at flere virker å være "glemt". Vi har flere tilfeller av denne prosessen som har virket rotete, men når fakta kommer på bordet er det motstridende meldinger fra forhandlere og ikke hyundai Norge.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

trykkertor

Sitat fra: prompt på onsdag 15. august 2018, klokken 22:42
Sitat fra: trykkertor på onsdag 15. august 2018, klokken 21:09
Jeg er litt i samme situasjon. Kønummer meget tidlig på 300-tallet.
* Fått beskjed om at min bil er på båt nummer 2
* Fått beskjed om at det ikke finnes noe VIN-nummer på min bil i systemene enda.

Synes på en måte de to beskjedene ikke går overens.

Kan eg spør kor du har kjøpt bil? BNH i Oslo her.

Eg har som sagt ikkje peiling på korleis ein slik prosess fungerar, men sidan eg har kjøpt i Oslo og personen med 7xx i Bergen burde jo det vere grei skuring.

Bergen her.
For alt jeg vet kom den bilen med båt 2, og er kanskje på Vestlandet i neste uke(?).
Men synes likevel det er rart at selger både kan påstå at bilen er/var på båt 2, og det ikke finnes VIN-nummer på den i sin "portal".

Limodriver

Sitat fra: Navl1 på onsdag 15. august 2018, klokken 23:40
Kanskje dere som føler dere forbigått i køen skal også skrive hvilken forhandler dere har? Kan det være noe der? Det er svært spesielt at flere virker å være "glemt". Vi har flere tilfeller av denne prosessen som har virket rotete, men når fakta kommer på bordet er det motstridende meldinger fra forhandlere og ikke hyundai Norge.

Jeg har tenkt å "pay my dealer a visit to get things straight" i løpet av en uke. Jeg har imidlertid ingen grunn til å tro at det er de som forsinker leveringen. De refererer til når de får bilen levert hos seg etter opplysninger fra Hyundai. Men, det er ikke verre enn å spørre hva som er årsaken og høre hva de har å si. Jeg overlever en måned til, så det er mest den utålmodige barnsligheten i meg som ikke klarer å vente. Det viktigste er at jeg får ny bil til vinteren slik at jeg ikke trenger å kjøre rundt med stivfrosne tær og nedduggede ruter ennå en vinter. Jeg er redd jeg ikke kommer meg gjennom en vinter til med neddugede ruter uten at det går med en fotgjenger.....

Myrvang

Har nummer 748, skrev kontrakt den første uka det var mulig. Dark knight med skinn. Ifølge selger er den ikke lastet på skip fra Korea enda, så tydelig at køen er litt tilfeldig, samtidig må  det ha med farger og tilvalg å gjøre. Ser de fleste med høyt nummer som har hørt noe har valgt ceramic blue?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

KonaEier

Var i kontakt med Hyundai direkte og skrev dette:

Hei, Jeg har bestilt en bil igjennom BNH.
Jeg har kønummer under 300.
bestilt en Galactig Grey. Ser andre farger har fått levering med kønr langt over 700.
Har dere mulighet til å spore om min bil er på båten som er på vei. Evt når neste båt kommer med biler.
på Forhond takk.


Svar fra Hyundai
Vi har nå sjekket i våre systemer, og det er én kunde med samme spec og farge før deg som fortsatt venter på tildeling av bil. Du får beskjed fra din forhandler når din bil er tilgjengelig fra produksjon.

Det kan være flere grunner til at noen med høyere kønummer enn deg har fått bekreftelse på levering av bil:
•   Bilene (VIN-nummer) tildeles kunder i produksjon. Vi har deretter ingen mulighet til å påvirke hvilke biler som blir satt på de forskjellige båtene fra fabrikken. I tillegg er båttrafikk, rutevalg og hastighet utenfor vår kontroll. En båt bruker ca. 55 dager fra Korea til Norge.
•   I noen tilfeller kan kunder med lavere kønummer, av uvisse grunner (f.eks manglende finansiering) gå fra kontrakt. Det vil medføre at disse bilene fristilles, og fordeles til neste kunde på ventelisten med tilsvarende bestilling/spesifikasjoner, men som ikke har fått tildelt VIN-nummer enda. Dette vil kunne føre til noen avvik i forhold til kønummer og utleveringstidspunkt.
•   Når bilene ankommer Drammen, losses båten og klargjøring starter. Her blir fysisk plassering av bil og ikke kundens kønummer avgjørende for hvilken rekkefølge bilene blir klargjort og satt til transport til forhandler.
•   Frakt fra Drammen til de forskjellige forhandlerne i landet vil også kunne påvirke utleveringstidspunkt grunnet store avstander.

Mvh. Hyundai Motor Norway

Her er kanskje svaret på hvorfor enktelte kønr får levering før andre mtp plassering på båt, eller at de har produsert en god del av en farge.

Kan se ut slik svaret fra Hyundai at min bil ikke er produsert enda, og dermed er en stund unna.

Limodriver

Jeg har vondt for å tro at Hyundai Norge blir tildelt logistikkprisen for denne "krøkkeløsningen".

Hva med å bestille bilene som kundene vil ha til Norge. Når fysisk plassering avgjør i Drammen er det dømt til å gå galt. Det kunne enkelt løsese ved å ikke tildele bilene til kunder. Når en f eks acid yellow med skinn er klar til å sendes får neste i køen denne.

Når kønr 1 blir plassert innerst blant 800 biler kan de glemme hele køordningen.

trykkertor

#341
Enig med Limodriver.
Denne "køordningen" Hyundai driver med, er mer en lottorekkefølge.
Folk med lave kønummer som ikke en gang har fått VIN, og kunder med særdeles høyere kønummer som får vite at bilen straks er klar for utlevering.
De går ikke ut med hvilke farger og antall Hyundai Norge bestilte før vi fikk velge, og mye virker mer og mer tilfeldig og flaks i utvalget.
Hyundai med kortene tett til brystet, og ønsker/vil/tør ikke være ærlige på hva de bestilte og hva som skjer med "køen" akkurat nå.
Som meg, som fikk vite at bilen var på båt nummer 2, til nå å ikke engang kunne få et VIN-nummer på bilen.
Køkrøll og logistikkutfordringer. Og vi snakker ikke akkurat om tusenvis av enheter, men noen hundrede biler som er ankommet landet.

Ioniqo

#342
Kønr 320: Ble oppringt 7. august, beskjed bilen står i Drammen! Telefon samtale i dag. Bilen er fortsatt på sjøen, mulig levering i slutten av september..

elKona

Jeg har full forståelse for at man ikke tar bilene av båten i «riktig» rekkefølge og at man sender bilene ut på en fornuftig måte. Dersom nummer 1,100 og 350 er i Finnmark så kan det være en fordel å sende de samtidig oppover.

Ioniqo: ba du ikke om en god forklaring på det der? Jeg tror jeg hadde klikket med en sånn kontrabeskjed..

Limodriver

Sitat fra: elKona på fredag 17. august 2018, klokken 18:43
Jeg har full forståelse for at man ikke tar bilene av båten i «riktig» rekkefølge og at man sender bilene ut på en fornuftig måte. Dersom nummer 1,100 og 350 er i Finnmark så kan det være en fordel å sende de samtidig oppover.

Ioniqo: ba du ikke om en god forklaring på det der? Jeg tror jeg hadde klikket med en sånn kontrabeskjed..

Jeg er enig i at det er tilfeldig hvilken rekkefølge bilene kjøres av båten. Men, det ville ha vært løst om ikke en tildelte VIN før/i produksjonen. Da ville det være mye enklere når en f eks acid yellow med skinn er klarghjort går den til neste på listen med en slik spec. Slik det er nå går den bilen kanskje til nr 9xx, mens han som har samme spec og 1xx sin bil står innerst og er heldig om bilen blir klargjort før det blir fylt på flere biler fra neste båt foran hans.

Å sende biler til f eks Finnmark må gjøres fornuftig, men det er ulempen med et såvidt marginalt merke som Hyundai at de må vente til det er en hel trailer med Kona fordi de knapt selger andre Hyundai i Norge 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA