Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

Trond.m

Nr 262, levering estimert til september / oktober. Skulle visstnok være blandt de første bilene som ble levert fra forhandler.

oprytz


deep750

Har dere fått oppgitt estimat på levering direkte fra forhandler, eller på e-post? Har ikke hørt noe, har kønummer 34xx,og allerede signert avtale - da jeg fikk beskjed av selger hos Mobile Ensjø om at også avtale måtte signeres før 17. juni. Noe jeg har forstått at ikke stemte...

Gordon Retriever

Forhandlerne har fått opplysninger om forventet leveringstid fra Hyundai de to siste dagene, og  formidler dette videre til kundene sammen med oppsatt kjøpskontrakt. Denne må evnt. signeres senest sent i neste uke.. 

HelectriC

Sitat fra: deep750 på fredag 22. juni 2018, klokken 20:40
Har dere fått oppgitt estimat på levering direkte fra forhandler, eller på e-post? Har ikke hørt noe, har kønummer 34xx,og allerede signert avtale - da jeg fikk beskjed av selger hos Mobile Ensjø om at også avtale måtte signeres før 17. juni. Noe jeg har forstått at ikke stemte...

Du måtte signere før 17.6 for å holde på plassen i køen. Nå i dagene får man mer nøyaktig leveringstidspunkt og må da bekrefte den signerte kontrakten. Kan være noen som ønsker bryte kontrakten grunnet lengre leveringstid enn forespeilet og det ser ut som forhandler lar deg gjøre om ønskelig.
ioniq 5


ProsjektX

Sitat fra: HelectriC på fredag 22. juni 2018, klokken 21:18
Du måtte signere før 17.6 for å holde på plassen i køen. Nå i dagene får man mer nøyaktig leveringstidspunkt og må da bekrefte den signerte kontrakten. Kan være noen som ønsker bryte kontrakten grunnet lengre leveringstid enn forespeilet og det ser ut som forhandler lar deg gjøre om ønskelig.
Det er jo helt feil, og heller ikke det som stod i informasjonen fra Hyundai. Så alle som har signert hos forhandlere før listene kom fra Hyundai i går, har jo blitt lurt/presset egentlig. Hadde min forhandler prøvd seg på noe sånt så hadde jeg droppet de...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

deep750

Sitat fra: ProsjektX på fredag 22. juni 2018, klokken 21:55
Sitat fra: HelectriC på fredag 22. juni 2018, klokken 21:18
Du måtte signere før 17.6 for å holde på plassen i køen. Nå i dagene får man mer nøyaktig leveringstidspunkt og må da bekrefte den signerte kontrakten. Kan være noen som ønsker bryte kontrakten grunnet lengre leveringstid enn forespeilet og det ser ut som forhandler lar deg gjøre om ønskelig.
Det er jo helt feil, og heller ikke det som stod i informasjonen fra Hyundai. Så alle som har signert hos forhandlere før listene kom fra Hyundai i går, har jo blitt lurt/presset egentlig. Hadde min forhandler prøvd seg på noe sånt så hadde jeg droppet de...
Stemmer. Bekreftet på nett, mens jeg var hos forhandler, så leste ikke det før etter jeg hadde signert. Men, selger ga meg mulighet til å avbryte kontrakten, uten at det skulle koste noe. Og det var til jeg hadde fått prøvekjørt el-utgaven

Gordon Retriever

Sitat fra: nix på fredag 22. juni 2018, klokken 16:57
Ser ikke ut som noen får bil før sept/okt, selv med kønummer lavt på 30-tallet? Hva skjedde med bilene som allerede var på vei? Eller var det aldri en båtlast på vei likevel?

Jeg har et par tanker om dette.  Man kan kalle det spekulasjoner, konspirasjonsteorier eller kvalifisert gjetting - helt avhengig av dagsformen.  Helt greit for meg.  Her kommer de i alle fall:

1:  Hyundai Korea har ikke akseptert bestilling før importør/forhandler har navnet på en konkret kunde som skal ha bilen - dvs. inngått kjøpsavtale. Dette er ikke helt uvanlig praksis ved etterspurte produkter, for å unngå at man produserer for lager til ett marked mens det er venteliste på samme produkt i et annet.

2:  Det blir ikke tatt opp bestilling på noen kundebiler før prissetting er avklart. Sammen med pkt. 1 kan dette forklare hvorfor det ser ut som om ingen kundebiler blir overlevert før september.

3:  Forsinkelser for Kona får innvirkning for Niro:  Konsernet kan ha lagt føringer for hvor mange måneder én modell skal ha i markedet før den må kjempe om oppmerksomheten fra en konsernintern konkurrent.

Så hva med båtlasten som skulle vært på vei lenge?
Vel, det var nok planen, men Hyundai valgte å la kundene forbli lykkelige i troen på en tidlig, litt optimistisk målsetning.
Noe sånt ville selvsagt aldri Elon Musk gjort.  :D

AndersK

Ikke glem at etterspørselen internasjonalt har vært større enn antatt. Dermed er antallet biler levert til Norge redusert.

AndersK

Hva angår elbil pr innbygger er Norge langt fremme, men når det gjelder antallet solgte elbiler er vi selvsagt en liten mygg sammenlignet med f.eks. USA. Så vi må slutte å tro at vi er SÅ prioritert.

shorizo


tolapet

#42
Sitat fra: ProsjektX på fredag 22. juni 2018, klokken 21:55
Sitat fra: HelectriC på fredag 22. juni 2018, klokken 21:18
Du måtte signere før 17.6 for å holde på plassen i køen. Nå i dagene får man mer nøyaktig leveringstidspunkt og må da bekrefte den signerte kontrakten. Kan være noen som ønsker bryte kontrakten grunnet lengre leveringstid enn forespeilet og det ser ut som forhandler lar deg gjøre om ønskelig.
Det er jo helt feil, og heller ikke det som stod i informasjonen fra Hyundai. Så alle som har signert hos forhandlere før listene kom fra Hyundai i går, har jo blitt lurt/presset egentlig. Hadde min forhandler prøvd seg på noe sånt så hadde jeg droppet de...

Står eget punkt i signert kontrakt ang usikker leveringstidspunkt, at en kan trekke seg uten kostnad når en får vite antatt leveringstidspunkt. Så fristen er 12. juli, da må en enten bekrefte eller kansellere allerede signert kontakten

Baresorgen

Kø.nr 88x - levering november/desember 2018.

Første Kona i Lillehammer ;)
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

geear

Sitat fra: deep750 på fredag 22. juni 2018, klokken 20:40
Har dere fått oppgitt estimat på levering direkte fra forhandler, eller på e-post? Har ikke hørt noe, har kønummer 34xx,og allerede signert avtale - da jeg fikk beskjed av selger hos Mobile Ensjø om at også avtale måtte signeres før 17. juni. Noe jeg har forstått at ikke stemte...

Forbrukerkjøpsloven gir maks 30 dagers leveringstid hvis ikke annet er avtalt...

Sitat§ 6.Leveringstiden
Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA