Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her

Startet av Gordon Retriever, fredag 22. juni 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: pengebil på mandag 10. september 2018, klokken 20:54
Gratulerer alle som har fått bil :)
Nå følger jeg nøye med hver eneste dag og syns det går trått med utleveringer.
Pr nå 347 stk registrerte. Om det skal være noe som helst sjanse for at alle som har underskrevet kontrakt skal få bil før utgangen av 2019 så håper jeg farten snart øker. I dette tempoet så blir køen til minst slutten av 2020.
Ellers er det labert med info fra selger, noe som er lite proft.
:) :)

Status fredag kveld er 386 biler.
39 registrerte biler i løpet av 4 arbeidsdager.

falk1

Da skal jeg altså ikke regne med å få levert Kona ila 2019 om jeg bestiller til mandag?

Lucid

Siste 35x på listen utleveres 21/9. Denne er med soltak i tillegg til dark knight og lær.(rapporterte feil første gang).
Tesla Model YP hvit/sort 11.22 - ?
VW e-golf 12.20 - ?
Hyundai Ioniq 06.18 - ?
Tesla Model YP blå/sort reservert 14.03.19

trykkertor

Sitat fra: falk1 på lørdag 15. september 2018, klokken 11:43
Da skal jeg altså ikke regne med å få levert Kona ila 2019 om jeg bestiller til mandag?
Det vet vi ikke noe om enda. Hyundai har ikke delt oppdatert informasjon om hvor lang den reelle køen er, og hvor mange biler de forenter å få tilgang til.
Så bestill heller nå med en kontrakt du kan trekke deg fra vederlagsfritt, enn å vente for så å finne ut om noen måneder at du vil stille deg i kø.

Anderspe

Sitat fra: Anderspe på onsdag 08. august 2018, klokken 17:16
Sitat fra: Anderspe på lørdag 23. juni 2018, klokken 16:39
kønummet 64x, forventet levering i oktober.

acid yellow med skinn:)

oppdatert: overlevering ca 15 september:)  kommer til Drammen i slutten av august.

registrert 30/8 :)

trykkertor

Hmmm.......bare 3 nyregistrerte Kona EV idag.
Kun 5 fredag som var, og 10 dagen før.
Begynner å bli tynt i rekkene.
Fortsetter det slik skal de jammen bruke lang tid på å levere ut 7.000 biler.
263 i august. Og per 17. september 108 skulle antyde ca 200 stk ved månedslutt.

Så hvis gjennomsnittet blir 230 per måned, snakker vi 30 måneder. Altså 2.5 år.
For en som tegner kontrakt i dag da, er vi på leveringstid Q1 2021 med dette tempoet.

Og nå må Hyundai Norge snart komme på banen og informere etter at de hadde en signeringsfrist for 1 måned siden!!!!
Kan da ikke ta så lang tid å knuse noen tall.
Hmmmmmm........hva tar så lang tid?
Hva vil de ikke fortelle?

Snakker vi Ampera-e utrulling her.
SitatMay 2017   231 cars   
Jun 2017   389 cars   
Jul 2017   200 cars   
Aug 2017   61 cars   
Sep 2017   61 cars   
Oct 2017   35 cars
Nov 2017   85 cars
Dec 2017   87 cars
Jan 2018   41 cars
Feb 2018   20 cars
Mar 2018   55 cars
Apr 2018   88 cars   
May 2018   110 cars   
Jun 2018   123 cars   
Jul 2018   93 cars
Aug 2018   180 cars (100-ish av disse til Coca Cola Norge)   
Sep 2018   33 cars


Bare jeg som frykter likheter her?
Husker Opel også var meget sparsommelig med info etter at bilen startet utleveringer.
Før lansering var det bare fest og fyrverkeri.

Limodriver

Slik jeg ser det har Hyundai Motor Norge malt seg inn i et hjørne.

Det er vanskelig å komme med reell og oppdatert informasjon som vil avdekke at tidligere informasjon ikke har vært korrekt eller korrigert i tide. Videre vil det også være vanskelig å begynne å følge køen på en ordentlig måte nå når de allerede har rotet det litt til med lottoprinsippet som køprinsipp.

Det er trist at HMN ikke har vært ryddigere eller mer langsiktige i sin håndtering av kø, informasjon og leveringer.

Daniel_0007

Sitat fra: trykkertor på mandag 17. september 2018, klokken 19:51
Hmmm.......bare 3 nyregistrerte Kona EV idag.
Kun 5 fredag som var, og 10 dagen før.
Begynner å bli tynt i rekkene.
Fortsetter det slik skal de jammen bruke lang tid på å levere ut 7.000 biler.
263 i august. Og per 17. september 108 skulle antyde ca 200 stk ved månedslutt.

Så hvis gjennomsnittet blir 230 per måned, snakker vi 30 måneder. Altså 2.5 år.
For en som tegner kontrakt i dag da, er vi på leveringstid Q1 2021 med dette tempoet.

Og nå må Hyundai Norge snart komme på banen og informere etter at de hadde en signeringsfrist for 1 måned siden!!!!
Kan da ikke ta så lang tid å knuse noen tall.
Hmmmmmm........hva tar så lang tid?
Hva vil de ikke fortelle?

Snakker vi Ampera-e utrulling her.
SitatMay 2017   231 cars   
Jun 2017   389 cars   
Jul 2017   200 cars   
Aug 2017   61 cars   
Sep 2017   61 cars   
Oct 2017   35 cars
Nov 2017   85 cars
Dec 2017   87 cars
Jan 2018   41 cars
Feb 2018   20 cars
Mar 2018   55 cars
Apr 2018   88 cars   
May 2018   110 cars   
Jun 2018   123 cars   
Jul 2018   93 cars
Aug 2018   180 cars (100-ish av disse til Coca Cola Norge)   
Sep 2018   33 cars


Bare jeg som frykter likheter her?
Husker Opel også var meget sparsommelig med info etter at bilen startet utleveringer.
Før lansering var det bare fest og fyrverkeri.

Vel før leveringen startet så sa jo huyndai at de ville klare å levere rundt 2500 i året, 230 i måneden blir jo rundt 2500 i året, er lov å håpe at de produserer mer neste år men har ikke helt trua, sett på statistikken nissan har faktisk levert 8000 leaf fram til slutten av august i år og det står det respekt av, så lenge huyndai prioterer hjemmemarkedet vil vi nok aldri se samme tall her i Norge. Er litt usiker hva flask halsen er, vil jeg tippe er det batteri produksjonen.
Model 3 2019 LR Rwd

jkirkebo

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 17. september 2018, klokken 20:27
Vel før leveringen startet så sa jo huyndai at de ville klare å levere rundt 2500 i året, 230 i måneden blir jo rundt 2500 i året, er lov å håpe at de produserer mer neste år men har ikke helt trua, sett på statistikken nissan har faktisk levert 8000 leaf fram til slutten av august i år og det står det respekt av, så lenge huyndai prioterer hjemmemarkedet vil vi nok aldri se samme tall her i Norge. Er litt usiker hva flask halsen er, vil jeg tippe er det batteri produksjonen.

230 pr. måned er ikke store greiene nei :(

Til sammenligning står det dette på teslastats.no i dag: Teslaer registrert i dag: 116

Håper flere kommer opp på det nivået etterhvert...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. september 2018, klokken 21:13
230 pr. måned er ikke store greiene nei :(

I følge teslastats.no ble det registrert totalt 70 Teslaer i juli, 200 i august.
Godt de ser ut til å være over dette nivået i september. :)

trykkertor

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 17. september 2018, klokken 20:27
Vel før leveringen startet så sa jo huyndai at de ville klare å levere rundt 2500 i året, 230 i måneden blir jo rundt 2500 i året, er lov å håpe at de produserer mer neste år men har ikke helt trua, sett på statistikken nissan har faktisk levert 8000 leaf fram til slutten av august i år og det står det respekt av, så lenge huyndai prioterer hjemmemarkedet vil vi nok aldri se samme tall her i Norge. Er litt usiker hva flask halsen er, vil jeg tippe er det batteri produksjonen.
Det er godt mulig du har rett og jeg husker feil.
Mener å huske Hyundai anslo 2500 biler I ÅR. Og at totalt ville 7.000 biler være utlevert innen midten av 2020.
Noe som skulle tilsi et leveringsboost denne høsten, og stødige 4.000 biler i 2019.
Som nevnt over. Hvis tendensen vi ser på satistikken nå blir gjeldende. Er det snakk om drypp utover.
Men det også bare være at vi venter på noen skip som straks ankommer kai med 100 biler på hver skip slik at vi når 3-400 biler per måned igjen.

Egentlig bare dumt at jeg gidder å spekulere, for Hyundai har alt de trenger å vite for å lagen en info-mail eller presseskriv hvor de forteller hvordan alt ligger an nå.
Det er den store tausheten og treneringen som gir meg bange anelser.
De utsatte og utsatte signerings frist.
De kunne ikke komme med noen konkret før frist var utgått.
Det er nå mer enn 4 uker siden fristen er utgått, og vi har ikke hørt et pip.
Klart de har all data for å gjøre noen leveranseestimater nå.
Med mindre de faktisk er i forhandlinger med fabrikken om hvor store/små kvoter lille Norge kan få.
Men da er det jo bare å kjøre ut en epost hvor det står at de er "fortsatt i forhandlinger med fabrikken angående leveranser".
Vi fikk vel en 2, 3 eller 4 eposter forrige vinter som til stadighet repeterte at de var i "forhandlinger om pris". Så det blir jo kjente ord fra den fronten.

Nei, hvis noen i disse dager skriver en Master eller Doktorgrad om PR-apparatet og sosiale medier, så kontakt Hyundai og be om å få være tilskuer på fadesen. For måten Hyundai Norge har gått fra å holde kontakten med kundene til å fullstendig stenge ned, vel.........kommer nok av en eller annen grunn.
Men hva, det aner jeg ikke.

Gordon Retriever

Sitat fra: trykkertor på mandag 17. september 2018, klokken 22:06
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 17. september 2018, klokken 20:27
Vel før leveringen startet så sa jo huyndai at de ville klare å levere rundt 2500 i året
Det er godt mulig du har rett og jeg husker feil.
Mener å huske Hyundai anslo 2500 biler I ÅR. Og at totalt ville 7.000 biler være utlevert innen midten av 2020.
[...]
Men det også bare være at vi venter på noen skip som straks ankommer kai med 100 biler på hver skip slik at vi når 3-400 biler per måned igjen.

På slutten av listen i andre post i denne tråden siterer jeg Hyundai-info fra mars i år:

SitatVi forventer at om lag 2 000-2 500 KONA electric blir levert til Norge i løpet av 2018, med en betydelig forbedring i leveringsdyktighet i løpet av 2019.

Jeg minner også igjen om at det ble eksportert 455 Konaer totalt til hele verden fra Sør-Korea i juli måned.  Den norske kvoten av dette skal normalt ankomme Norge nå i september.

Jernhesten

Kønr   205, estimert levering sept/okt , utlevert 18. sept, skinn+ soltak, Tang-c

Sorlandsinv

Ser at Arabian Breeze ankom Drammen i dag, fra Bremerhaven. Noen som vet noe om Kona'er ombord?

Limodriver

Jeg har hele tiden vært kritisk til Hyundai Motor Norge sin kommunikasjon og køordning og er enig i at det er mye som skurrer med informasjon som gis av HMN.

Hva med å kontakte HMN og stille spørsmålet rundt leveringssituasjonen og køordningen?

Selv om en del på forumet blir svært engasjert (av avsky) over de som flipper bilene, vil det faktisk kunne være av verdi at de med lavt kønummer får bilen tidlig slik at de også kan flippe bilen tidlig. Slik det nå har vært har (etter det jeg har plukket opp her) mange med relativt høyt kønummer allered fått bil og flippet den mens en del med langt lavere kønummer ikke har mottatt bilen ennå. Dette var ikke informasjon som ble kommunisert ved kontraktssignering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA