Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Tesla - hvordan finne ut hvilket utstyr bilen har

Startet av ElRune, fredag 22. juni 2018, klokken 12:01

« forrige - neste »

ElRune

Hei

Er i markedet for en brukt Tesla; S eller X. Erfarer at kunnskapen hos selgere varierer med tanke på hvilket utstyr bilen faktisk har; spesielt gjelder dette forhandlere. Uansett er det greit å kunne få verifisert at det selger oppgir faktisk er korrekt, slik at man unngår feilkjøp og tidkrevende prosesser i etterkant.

Hvor i menyvalget i bilen går man for å få listet opp hvilket utstyr bilen har, og versjon av dette? Tenker da på:
- AP versjon
- Hvorvidt AP er aktivert eller ikke
- Eventuelt om bilen har EAP
- Premium interiørpakke, inklusiv hva den inneholder (har forstått at mer og mer er lagt inn i pakken)
- standard eller premium lydpakke
- High amperage charger upgrade
- Premium interiørbelysning
- MCU versjon
- Fri lading bilens levetid / 400 KW inkludert i året / eventuelt andre varianter
- om bilen er un-corcked eller ikke
- er det andre ikke-fysiske elementer som kan ha forskjellige versjoner?

Det er vel ikke bare bilens produksjonsdato vi har å gå ut i fra. Med all data som ligger i bilen, og GUI, burde det være et menyvalg som til enhver tid viser bilens konfigurasjon

Takker på forhånd
Tesla Model 3 (reservert 01.04.2016)
Hyundai i40 1.7 crdi - 2011
OPEL Astra H 1.6 Twinport - 2005 (solgt)
Alfa Romeo 156 2.5V6 - 1998 (solgt)
SAAB 9-3 SS 1.8t - 2003 (solgt)
Lancia Thema Turbo i.e - 1987 (spiker)

Bosted: Drammen

o.b.lix

Menyvalget finnes, men det er hemmelig, bare teslateknikere som har tilgang til dette. (og noen som har hacket menyen).

Enkleste må være å spørre Tesla (om du har god tid), eller få se den faktiske bestillingen/faktura til bilen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirHM

Faktura for hver bil viser alle utstyrspakker. Og faktura er lett tilgjengelig for nedlasting på eiers "MyTesla". Dette er eiers egen side hos Tesla. Kjøper du bilen flyttes den informasjonen til din bruker hos Tesla - ved henvendelse til selskapet. Eller ved neste... Eller etter enda en. Poenget er at det er ikke i noens interesse å holde den skjult. Du vil til slutt få den uansett. Dette vet alle bruktbilselgere. Eller de bør vite det.

HelectriC

Sitat fra: GeirHM på fredag 22. juni 2018, klokken 20:49
Faktura for hver bil viser alle utstyrspakker. Og faktura er lett tilgjengelig for nedlasting på eiers "MyTesla". Dette er eiers egen side hos Tesla. Kjøper du bilen flyttes den informasjonen til din bruker hos Tesla - ved henvendelse til selskapet. Eller ved neste... Eller etter enda en. Poenget er at det er ikke i noens interesse å holde den skjult. Du vil til slutt få den uansett. Dette vet alle bruktbilselgere. Eller de bør vite det.

Problemet med utstyrslisten på MyTesla er at pakkene ikke har samme innhold ved forskjellige tidspunkt. Premiumpakken idag har også stor stereo og cold climate, det hadde premium ikke i fjor vår f.eks. Dette er ikke en lett sak å finne ut av. Jeg er ikke en gang sikker alle som selger vet hva de egentlig skal svare m de får spørsmålet fra noen som ønsker kjøpe bilen. Jeg ser på Finn at det er mange feil i annonser og trekker da konklusjon at folk faktisk ikke vet hva de selger.
ioniq 5

GeirHM

Jeg er enig i at hva som inngår i utstyrspakken har variert voldsomt. Men likevel er nybil-fakturaen det naturlige utgangspunktet for å finne ut av hva den enkelte bil har og ikke har av utstyr.

HelectriC

Sitat fra: GeirHM på lørdag 23. juni 2018, klokken 18:13
Jeg er enig i at hva som inngår i utstyrspakken har variert voldsomt. Men likevel er nybil-fakturaen det naturlige utgangspunktet for å finne ut av hva den enkelte bil har og ikke har av utstyr.

Idealet hadde vært kodelinken med utstyr før man fikk bilen levert, der sto alt listet uansett hvordan det ble fordelt i pakker. Men jeg tror ikke man klarer å hente den linken etter levering?
ioniq 5

GeirHM

Jeg kjenner ikke til denne kodelinken? Jeg venter ny nå og det nærmeste jeg har til en slik er vel chassisnummer som kan kjøres i en slik? Og det har vel ikke noe datostempel?  :)

HelectriC

Sitat fra: GeirHM på lørdag 23. juni 2018, klokken 18:45
Jeg kjenner ikke til denne kodelinken? Jeg venter ny nå og det nærmeste jeg har til en slik er vel chassisnummer som kan kjøres i en slik? Og det har vel ikke noe datostempel?  :)

Du kan kopiere linken til konfig fra MyTesla og sette in den i en kodeleser, finnes flere f.eks denne
http://options.teslastuff.net
ioniq 5

GeirHM


CaZpaH

Har du ingenting tilgjengelig, men anledning til å prøvekjøre bilen så er det mange ting du kan se selv i menyen. Eksempler:

-cold climate: sjekk at du får skrudd på rattvarme, varme i seter bak og ved vindusvisker. Har du ikke valgene. Har ikke bilen cold climate pakken.
-premium hi-fi: gå på musikkappen. Åpne equalizer. Se etter dolby-valget. Ikke noe dolby-valg, ikke noe hi-fi pakke.
-AP: sjekk at du har «autosteer (beta)» i menyen. Evt. Prøvekjør bilen og se om ap skrur seg på eller om du bare får cruisecontrol.
-AP versjon. Sjekk om det er kamera i blinklysene på siden på bilen. Ikke kamera = AP 1.0. Kamera = AP 2.X

Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

GeirHM

På de aller nyeste kommer ikke premium lyd med Dolby.  :)

CaZpaH

Sitat fra: GeirHM på lørdag 23. juni 2018, klokken 22:28
På de aller nyeste kommer ikke premium lyd med Dolby.  :)

Sikker? Var en bug i software som gjorde at den forsvant. Og kom tilbake igjen med nyeste oppdateringer.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

GeirHM

Nei, ikke sikker. Men har sett bilde av lyddisplay hvor Dolby er erstattet med Teslas egen lydforsterkereffekt. Premium der avsløres ved mulighet til å flytte lydfokus rundt i kupeen.

dypen

#13
Sitat fra: HelectriC på lørdag 23. juni 2018, klokken 19:49
Sitat fra: GeirHM på lørdag 23. juni 2018, klokken 18:45
Jeg kjenner ikke til denne kodelinken? Jeg venter ny nå og det nærmeste jeg har til en slik er vel chassisnummer som kan kjøres i en slik? Og det har vel ikke noe datostempel?  :)

Du kan kopiere linken til konfig fra MyTesla og sette in den i en kodeleser, finnes flere f.eks denne
http://options.teslastuff.net

Genialt :) Er det tilsvarende for Model X også?
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

o.b.lix

Sitat fra: GeirHM på lørdag 23. juni 2018, klokken 22:38
Men har sett bilde av lyddisplay hvor Dolby er erstattet med Teslas egen lydforsterkereffekt.

Gjelder der det er ny MCU (midtskjerm), er nok ny chip i kretskort som ikke betaler lisens til Dolby.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA