Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistet kontakt fra internettet i Spania mot bil

Startet av Dudi, fredag 22. juni 2018, klokken 07:55

« forrige - neste »

Dudi

Parkerte bilen på Gardermoen den 6. Juni og dro til Spania med fly. Hadde kontakt med bilen via app til den 17. Deretter får jeg ikke kontakt lengre. Får logget meg inn, men jeg tror at appen ikke finner bilen. Hadde 77% igjen når jeg parkerte. Møter jeg en dau bil når jeg kommer tilbake i morgen? Trasig at jeg da kommer tilbake om natten.

Joltus

Telematikken blir vel stengt ned etter en stund. To ukers tid tror eg? Bilen din kommer til å være helt klar for å kjøre når du kommer hjem igjen. :)

Dudi

Sitat fra: Joltus på fredag 22. juni 2018, klokken 08:07
Telematikken blir vel stengt ned etter en stund. To ukers tid tror eg? Bilen din kommer til å være helt klar for å kjøre når du kommer hjem igjen. :)

Tusen takk for svaret. Godt at dette forumet eksisterer, spesielt med så mange kunnskspsrike medlemmer. 

Trekkoppbil

Det hender 12V-batteriet er tomt når bilen har stått noen uker, men jeg tviler på at det er noe problem etter 2 uker om sommeren.
Skal man sikre seg litt, så er det greit å ha startkabler og en liten booster i bilen.

Joltus

Har de laget en bil som ikke kan stå noen uker? Høres jo sånn passe latterlig ut.

Rav4_EV

Tull og tøys. Bilen kan stå i månedsvis.
Dog er det mange elbiler som begynner å bli gamle. Et blybatteri av dagens kvalitet gir neppe god kapasitet etter 4-5 år. Bensin og dieselbiler trenger stor startstrøm og de dårlig blybatteri avsløres lett under oppstart. Elbilen derimot starter lett med relativt lav kapasitet og batteriet kan gjerne være bare en 10del av ny kapasitet uten at bruker merker noe.

Ser at en del gamle miev dukker opp med DC/DC omformer problemer.
Det er grunn til å advare eiere av 4-5 år gamle elbiler. Et nytt blybatteri koster under tusenlappen. Et dårlig batteri kan kverke DC/DC omformeren som fort koster 20-50 tusen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

sylwester

#6
Etter 2 uker uten å kjøre bilen så går bilen i dvale og slår av telematikkmodulen. Herfra bruker den mindre strøm enn de 2 første ukene. 

Det beste måten å lagre bilen på er ca. 50% SOC og uten strømtilkobling og timere på. Jeg har selv dokumentert % før og etter på mine 2 sommerferier og siste brukte 22GIDS for 32 døgn. Siden nye Leaf har 500 som maks GIDS er det 4,4% av batteriet HVIS powerdrain er det samme. Jeg kan godt komme tilbake til denne tråden i August med data for 2018 :)

Noen har vært uheldige med tidligere modeller. Mulig kombinasjon av ladetimere og strømtilkobling gjør at hver gang lading starter så utsettes vedlikeholdslading av 12V med 4 døgn. Dvs. de som har problemer er de som får ladingen startet innen de 4 dagene er gått smo igjen vil utsette i 4 døgn med det resultatet at 12V-batteriet aldri får vedlikeholdslading, men 12V-batteriet er i aktivt bruk av bilen pga av timere/telematikkmodul. Jeg vet ikke om dette fremdeles er et problem. Jeg skal sende en mail til Nissan om det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus


sylwester

#8
Til vanlig lades aldri 12v-batteriet når den står parkert nei, kun når du er ute å kjører.
Dvs. lading av 12V hvis det er 4 døgn siden bilen ble ladet eller siden sist 12V-batteriet ble ladet skjer kun når bilen står parkert uten å bli brukt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Dudi

#9
Hetet bilen i natt / i dag tidlig. Den startet med en gang. Hadde fortsatt 77% som da jeg parkerte den for 17 dager siden.  :+1:

Da virker appen igjen.  :) Det stemmer med at telematikken da skrur seg av etter ca 14 dager og starter igjen straks etter at en starter bilen igjen.

Kofferter og alt mulig ble stuet inn i bagasjerommet. God plass! Ferden hjem minnet meg på hvor flott denne bilen egentlig er. Stille i kupeen, responsiv og behagelig på motorvei. God og varm med en gang!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA