Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

propilot - Køkjøring

Startet av daarv, tirsdag 19. juni 2018, klokken 12:19

« forrige - neste »

daarv

Er det mulig å bruke noe form for autopilot basert på bilen foran i kø/saktegående trafikk? Jeg mener å ha lest det noe sted her, men fant ikke utav det ved prøvekjøring. Noen som kan forklare om det er mulig og i så fall hvordan man bruker det?

Zuexi

Sitat fra: daarv på tirsdag 19. juni 2018, klokken 12:19
Er det mulig å bruke noe form for autopilot basert på bilen foran i kø/saktegående trafikk? Jeg mener å ha lest det noe sted her, men fant ikke utav det ved prøvekjøring. Noen som kan forklare om det er mulig og i så fall hvordan man bruker det?
Hvis bilen er utstyrt med ProPilot er det bare å aktivere den, så justerer den automatisk fart, stopp og start.
Blir du stillestående for lenge må du trykke på "res +" for at du skal følge på bilen foran når køen løsner opp.

Beckern

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 19. juni 2018, klokken 12:26
Sitat fra: daarv på tirsdag 19. juni 2018, klokken 12:19
Er det mulig å bruke noe form for autopilot basert på bilen foran i kø/saktegående trafikk? Jeg mener å ha lest det noe sted her, men fant ikke utav det ved prøvekjøring. Noen som kan forklare om det er mulig og i så fall hvordan man bruker det?
Hvis bilen er utstyrt med ProPilot er det bare å aktivere den, så justerer den automatisk fart, stopp og start.
Blir du stillestående for lenge må du trykke på "res +" for at du skal følge på bilen foran når køen løsner opp.
Og for lenge er et par sek eller så.

Zuexi



Sitat fra: Beckern på tirsdag 19. juni 2018, klokken 15:24
Og for lenge er et par sek eller så.
Husker ikke eksakt, men litt mer vil jeg tro.

Joltus


AQN

Anbefaler å alltid reaktivere etter stilleståing med res+ eller et lett trykk på gassen. Min erfaring er at automatisk starting er for treig og skaper unødvendig avstand til bilen foran.

Løve

Sitat fra: daarv på tirsdag 19. juni 2018, klokken 12:19
Er det mulig å bruke noe form for autopilot basert på bilen foran i kø/saktegående trafikk? Jeg mener å ha lest det noe sted her, men fant ikke utav det ved prøvekjøring. Noen som kan forklare om det er mulig og i så fall hvordan man bruker det?

På min LE er dette den egenskapen jeg digger mest. Det har gått fra kjas og mas å kjøre i rushtrafikk til å bli en avslappende «fornøyelse».

Blir stående stille i trafikken så er et lett tapp på gasspedalen alt som skal til for å komme seg videre når trafikken begynner å gå igjen. Ellers så ligger bilen der og følger trafikken med alle de rykk og napp rushtrafikk har.

Beckern

Sitat fra: AQN på tirsdag 19. juni 2018, klokken 20:41
Anbefaler å alltid reaktivere etter stilleståing med res+ eller et lett trykk på gassen. Min erfaring er at automatisk starting er for treig og skaper unødvendig avstand til bilen foran.
Kanskje derfor jeg trodde det bare var et par sekunder, den må jo være drit treig.

sylwester

Utfordringen er å sette den igang i kø. Jeg har klart det hver gang, men jeg vet fortsatt ikke hva som skal til for at den tillater det. Uten en bil foran er det uansett umulig å få den til å starte under 30km/t og hvis den har vært aktiv kan man alltid trykke res+. Jeg tror res- starter den i 30km/t *hvis* det ser ut som kø.

Selv med avstandsknappen satt til 1 syns jeg bilen tar ganske store marginer og reagerer ganske tregt. Ja, trykker mye på res+.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Beckern

Alle disse systemene er reaktive, dvs de reagerer etter at andre ting skjer. Det gjør at de blir (Veldig) trege.
Det som skuffer i så måte er Steering Assist. Gud bedre så mange ganger jeg skulle vært i autovernet hvis jeg lot den kjøre, ogselv når den klarer å holde seg innenfor går den ofte i selvsvingninger og sender deg til slutt ut av veien. Særlig det siste er jo reguleringens grunnkurs. Det andre er at hvis dette skal være et rent reaktivt system som her så bør de engelig bare droppe. Hører at mer moderne systemer kan være mer prediktive ved å sen neste sving, dempe farten og ta svingen rett fremfor å regulere seg langsomt inn.
Det er jo slikt det må være for å ha noen særlig verdi.




Joltus

Har helt annen opplevelse av steering assist som det heter......

Syns det funker kanon.

sylwester

Steering assist ja. Den kjører på en av stripene og klager omtrent hele tiden. Dvs. den fungerer kun når en kjører rett frem og det ikke er svinger. Jeg tenker den sikkert hadde fungert bedre på tyske motorveier som tross alt ikke har svinger.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA