Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai vil ikke!

Startet av EV-FTW, torsdag 21. juni 2018, klokken 15:42

« forrige - neste »

EV-FTW

https://www.tv2.no/broom/9930242/

Se der, da var det rett under 7000 biler i bestilling. Og de som er på slutten av den listen får ikke bilen før i 2020!

Det er latterlig dårlig. Hadde Hyundai villet, kunne de levert langt flere biler.

Bare se på Nissan. De leverte jo nesten 3000 biler bare på de første to månedene.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AndersK

De tjener ikke penger på Kona. Hvorfor levere den i bøtter og spann da?

EV-FTW

Sitat fra: AndersK på torsdag 21. juni 2018, klokken 16:44
De tjener ikke penger på Kona. Hvorfor levere den i bøtter og spann da?

Tjente Nissan penger på Leaf de første årene?
Tjener Tesla penger?

Det handler om å investere, satse, få opp en produksjonslinje som er effektiv og kosntadsbesparende. Dette krever investeringer, som tar tid å hente inn.
Noe Nissan har vist og som Tesla styrer med.

Hyundai ønsker ikke tjene penger på elbilene sine, de lager fordi de må.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AndersK

Det er prisen på batterier som avgjør hvorvidt man tjener penger på bilene sine, ikke en «effektiv produksjonslinje». Hyundai har produsert Ionic lenge nok til å vite hvordan man effektivt produserer en elbil fra A til Å. Når de nå stapper Kona så full de klarer av overprisede batterier fra LG Chem sier det seg selv at de taper penger på den. Chevrolet/Opel lagde ikke flere Bolt/Ampera enn de absolutt måtte for å møte amerikanske myndigheters krav om en grønnere bilpark. De tapte flere tusen dollar per bil.

Så når du skriver «Huyndai vil ikke», er det en god grunn til det..

Turbato

Kan det da tenkes at de drøyer produksjonen på bestilte biler i påvente av lavere batteripriser?

Gordon Retriever

Ja, eller de holder produksjonen nede for å begrense antall produserte enheter som selges med tap.

tuono

Nå er ikke jeg noen markedsøkonom, men....det der er det største sprøytet jeg har hørt. Nevn én årsak til fallende batteripriser innen overskuelig fremtid!

Er det én ting olje og batterier har felles er det markedskreftene: Økt etterspørsel= økt pris med påfølgende økt produksjon innefor hva ressurstilgangen tillater.
Fallet i prisen kommer ikke før etterspørselen avtar med hensyn til råstoffbaserte varer.
Evt. at det plutselig dukker opp noe fullstendig uforutsett med råstofftilgangen (ref: fracking og skiferolje) samtidig som etterspørselen stagnerer.
For dem som har hatt sitt arbeid innen oljeindustrien er dette lærdom gjennom praksis  :)

AndersK

https://www.tu.no/artikler/pa-syv-ar-har-prisen-pa-elbilbatterier-falt-med-60-prosent/222657

I samme tid som etterspørselen etter elbiler har eksplodert, har prisen på batterier falt med 60%. Forklar gjerne det, om du kan ser forbi alt sprøytet du mener serveres her. Økt etterspørsel = økt pris? Åpenbart ikke.

Limodriver

Øket etterspørsel fører somregel til øket produksjonskapasitet som igjen fører til øket tilbud. Med øket tilbud faller prisen. I tillegg vil en også ved øket produksjonskapasitet klare å øke produksjonskapasiteten.

Jo flere elbiler som blir produsert jo billigere blir de som følge av forbedrede innkjøp pga høyere kjøpsvolum osv.

Det forskes enormt på batteriteknologi i dag både i forhold til lagringskapasitet og for å redusere kostnadene ved å benytte andre materialer i batteriene. Jeg tror det er overveiende sannsynlig at batteripriser vil falle fremover.

e-curious

I følge den artikkelen kan man vente at batteriprisen faller med ca 20% til 2020.  Ting som taler for det er teknologi-utvikling og masseproduksjon.  Tesla ligger vel rimelig godt an her.

Kapasitetsproblemer hos fabrikker, knapphet på enkelte råstoff og lignende kan være ting som taler mot.  Dette er problemstillinger som kanskje ikke var så aktuelle i 2015, som artikkelen er fra.  At batteriprodusentene vil ha størst mulig fortjeneste er vel heller ikke usannsynlig.

I 2015 var elbiler spådd å ha et ganske blodig verdifall, fordi utviklingen gikk så raskt.  Enn så lenge så har vel de fleste elbiler holdt seg ganske godt, mye pga mangel på biler.

Amoss

Det som skjer med batteriprisene kommer av to(tre) forskjellige ting:
1. Det er dyrt å bygge en batterifabrikk (her snakker vi altså relativt til å bygge en fabrikk som lager andre ting), men selve det å lage battericeller i fabrikken koster relativt lite utover råmaterialene. Det betyr at jo flere battericeller som fabrikken produserer, jo flere celler kan fabrikk-kostnadene fordeles på.
2a. Det skjer samtidig en voldsom forskning på disse cellene, så de klarer å få mer og mer energi inn i hver celle - uten at råstoffkostnadene øker tilsvarende.
2b. Noe av denne nevnte forskningen går på å redusere mengden av de dyreste råstoffene (f.eks. cobolt), slik at råstoffprisen for å produsere en battericelle reduseres.

På grunn av dette går altså prisen på disse cellene stadig ned.  Klart, de *kunne* tatt høyere fortjeneste istedet for å redusere salgsprisen til kundene, men de prøver samtidig alle sammen å posisjonere seg for å bli den foretrukne batterileverandøren til de produsentene som nå etterhvert hopper på batteri-toget. Da nytter det ikke å prise seg ut av dette markedet. Men de vil heller ikke selge med tap så klart...

Grunnen til at dette ikke skjer enda fortere enn det gjør er at batteriprodusentene kvier seg med å bygge nye fabrikker/øket produksjonskapasitet før de har forpliktende langsiktige kontrakter med - helst - solide bilprodusenter. Dette basert på kostnadene med å bygge disse fabrikkene/denne produksjonskapasiteten (se punkt #1 over).

Tesla innså dette, og så at Panasonic ikke var rask nok til å bygge ut kapasiteten til å dekke behovet Tesla hadde (dels skyldtes det nok også at Tesla fikk betydelig mer etterspørsel enn de hadde sett for seg). Derfor satte de igang byggingen av GF-I i Nevada, og tok derved selv en stor del av kostnaden med å bygge ut batterifabrikken, noe som bør gjenspeiles i at de får kjøpe battericellene enda billigere - og får tilgang på dem kjappere - enn om de skulle hatt ventet på at Panasonic skulle bygget ut hele denne produksjonskapasiteten selv.
Model S 85D

MrBacardi

En litt annen side av saken her er jo at Hyundai internt må kjempe mot egen fagforening som har gått ut og sagt at de ikke er spesielt positive til produksjon av elbiler:

Hyundai union head fears GM-like crisis; says electric cars destroy jobs

https://www.reuters.com/article/us-hyundai-motor-union/hyundai-union-head-fears-gm-like-crisis-says-electric-cars-destroy-jobs-idUSKBN1H20YZ

Men vi får håpe fornuften seirer til slutt her  :)
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA