Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Perfekt kjøleboks for langtur!

Startet av Joachim@sancon.no, torsdag 21. juni 2018, klokken 07:51

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Coop kjører kampanje på en liten kjøleboks til kr499 som passer fint bak midtkonsoll på gulvet i baksetet. Boksen har både 12 og 240v så den kan tas med inn på hotell og kjøles videre under lange transport etapper.

Vi hadde et tilsvarende med 12v som røyk i fjor. Ungene syntes det var helt topp med egen minibar med kalde caprisonne.  :D

Man kan med fordel ha et lite sitte underlag for å beskytte midtkonsoll mot den stive plasten på bagen. Ulempen er at usb ladingen og koppholder blir utilgjengelig, men noen kompromiss må man ta.  :D

Counterpointer


MortenRA

Hvordan er ytelsen til kjøleboksen fra Coop? Vurderer den sterkt før bilferie denne uka. Finner lite tester, anmeldelser og erfaringer så litt skeptisk, og står mellom denne og Carwise sin som ble testvinner tidligere..
Tesla Model S 75D - Soon to come

Hodetelefoner

Jeg husker aldri navnet på denne, Men man får kjøpt kjølebokser med en liten kompressor.
De bruker mindre strøm, og fungerer faktisk..
Jens Kirkebø pleier å legge ut link til disse. koster litt ekstra. Men du vil aldri ha noe annet igjen.

Cirion

Som nevnt over, kompressor kjøler koster en liten formue mer, men fungerer.

Roadtrip i fjor sommer, og det jeg trodde var en fin kjøleboks. Her er min erfaring.

Ulemper med kjøleboks uten kompressor
1. Går kontinuerlig (så lenge det er strøm, går viftene)
2. Kjøler kun x antal grader under temp rundt kjøleboksen
3. Isolerer dårlig mot høy temp i bilen
4. Leder varme inn i boksen om det er f.eks 50 grader rundt den
5. Drikken er alltid varm med mindre du satte inn kald drikke
6. Kondensvann renner inn i alt du har i boksen
7. Kondensvann stinker!
8. Smelter sigarett uttak splitter
9. Dreper sikringen

Fordeler med kjøleboks uten kompressor
1. Tar selvmord med å kondensere elektronikken til døde
2. Billig skvip = Betale for rotten ferie

Var innom en Caravan butikk i Zagreb og han overtalte meg til å kjøpe en Dometic kompressorkjøler. Den gamle "fine" kjøleboksen ville han ikke ta i innbytte ;) Han tok den i mot til slutt når jeg nektet å kjøpe om han ikke kunne kaste den for meg.

Fordeler med kjøleboks med kompressor
1. Går sjeldent (når den har kjølt ned boksen hviler kompressoren)
2. Sigarett tenner uttaket blir ikke varmt
3. Innholdet i boksen holder seg kaldt
4. God isolering holder på temp når bilen står i solsteken
5. Når den startes i solstekt bil, så synker temperaturen :)
6. Ingen kondensvann

Ulemper med kjøleboks med kompressor
1. Dyr
2. Stor utenpå, liten inni

Seasea har Dometic kompressor kjølebokser:
https://www.seasea.no/innredning/kjøl/kjøleboks
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Dette er forresten boksen jeg endte opp med:
https://www.dometic.com/nb-no/no/produkter/mat-og-drikke/kj%C3%B8lebokser/str%C3%B8mdrevne-bokser/dometic-coolfreeze-cf-11-_-157305

Den var lav nok til å passe i X med seteryggen lagt ned oppå den.

Den kan sitte i et sete med setebelte på... Det er eget setebeltespor under lokket.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

turfsurf

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 19. juli 2018, klokken 06:06
Jeg husker aldri navnet på denne, Men man får kjøpt kjølebokser med en liten kompressor.
De bruker mindre strøm, og fungerer faktisk..
Jens Kirkebø pleier å legge ut link til disse. koster litt ekstra. Men du vil aldri ha noe annet igjen.
Tipper du tenker på waeco, f.eks cfx-28.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Isotherm har også en serie slike kompressorbaserte kjølebokser :+1:
Jeg har selv hatt en av denne typen i en tidligere båt og må si de funker helt suverent :)
https://www.bestmarin.no/produkter/fritid-og-fiske/kjoelebokser/mobile-kjoelebokser-tb-13--12-24v---isotherm-p1044271
Eneste negative er volum/kr og prisen som trådstarter er inne på :o
Kan kanskje være lurere å kjøpe utenlands eller brukt på Finn hvis man har anledning?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

daktari

5000,- for et kjøleskap med volum 13 liter!?
Ok....

Vel, mer volum/kr i hyttebutikken
https://www.sunwind.no/product/category/?cap=148
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

geear

Cirion, Nå er det slik da, at det finnes forskjeller på isolasjonsgrad og effektivitet også på de uten kompressor, og det er gigantiske forskjeller på hva man skal bruke kjøleboksen til - om det skal være et fullverdig kjøleskap som skal holde kjøtt og melk ferskt over dager eller om det kun er for å holde nistemat og drikke til en dag i kjølig modus.

Eksempel: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-kjolebokser-2014/

Vi har denne https://bilxtra.no/bil-rekvisita/bil-innvendig/kjoleboks/kjoleboks-24l-12-230v syns den fungerer helt fint til formålet vårt, som er 1-2 ganger i året i bil og ellers ofte lenger perioder i garasjen for kald drikke.

Perfekt kjøleskap er det veldig langt fra at den er, men den kostet noen hundrelapper, har gått mange måneder sammenhengende, har aldri tatt en sikring, og på tur gjør den jobben vi trenger og forventet, pris og omstendigheter (kokvarm bil) tatt i betraktning. Når vi skal ha mye i den, eller legger inn mye som ikke er kaldt, så har vi typisk også lagt i en frossen vannflaske eller et kjøleelement, det hjelper veldig på å få ned tempen på tilstrekkelig tid.

Kablingen er knotete å pakke inn og ut, men den har støpsel til både 12V og 230V, og det gjør at det er lett å ta den inn og plugge i stikkontakt, dermed kan den holdes kald lenger, og vi lar den ofte stå noen timer i forkant av avreise slik at den er kald før vi starter. Svært lite problem.

Kjøpte forøvrig et lite termometer som jeg limte inni den, så har kontroll på temperaturen, og +10 oppleves som kald drikke i varmen. Når den nå står i garasjen så klarer den faktisk fryse innholdet om den står på maks over lang tid, så den står på 1/3. Greit å merke seg at den lager en del lyd når den er i hus, men merkes ikke når den står bak i bilen. Den vi har passer forøvrig akkurat bak tredjeseterad i TMX, ved 12V uttaket.

Min konklusjon er at dersom du vil ha et kjøleskap, så kjøp kompressorboks til 5000,-. Vil du ha en KJØLEBOKS (normalt forbundet med en plastboks med kjøleelementer) og ønsker å begrense utleggene så er 12V kjøleboks (iallfall den vi har erfaring med) helt OK.

jkirkebo

Sitat fra: daktari på torsdag 19. juli 2018, klokken 10:01
5000,- for et kjøleskap med volum 13 liter!?
Ok....

Nå er det slik at kompressor og slikt er det samme på de forskjellige boksene, så prisforskjellen mellom størrelsene er meget liten. Den mest normale størrelsen for bilbruk er en 35L eller deromkring, den koster ikke mye mer enn 11L. Selv har vi en 50L.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BEHA

Har kjøpt kjølebag 47445 fra BILTEMA til kr 299.-. Den er på 28 l og har bord, 2 koppholdere og åpning på toppen. Bruker 4 kjøleelementer til den. Den passer på gulvet i baksetet på en Tesla S når det er 2 stk. i baksetet.

Daniel80

Vel og bra å kjøpe dyre kompressor bokser, men på vår biltur har vi en 24L kjøleboks fra Jula til 99,- som passer perfekt i Frunken på nye S75D med HEPA filter (Minste frunk altså). 3 Fryseelement har holdt all mat og drikke kjølig i 10 timer på kjøretur uten problem  :+1:

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/kjolevesker-kjoleelement/kjoleboks-958037/

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Digg å slipper styr med strøm og during. I tillegg tar den jo ingen plass inni bilen eller i bagasjerommet :D
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Muffinman

Har kjørt med boksen fra Biltema inne i kupeen denne uka. Den har ei vifte som ikke bråker så mye, men man må et godt stykke over 100 før den overdøves av annen støy. Litt slitsomt i lengden om man skal oppholde seg alle våkne timer i bilen noen dager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA