Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona Electric for store personer

Startet av Kåre_S, onsdag 20. juni 2018, klokken 23:23

« forrige - neste »

Kåre_S

Jeg er 191 cm og lurer på om denne Kona EV er LITEN? Sammenlignet med Leaf?
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

Spajderman

Jeg er 198 cm høy og sitter svært godt (i forsetene) i Kona. Baksetene blir ikke så behagelige, men det er i det hele tatt svært få, om noen, biler jeg faktisk sitter godt i baksetet i.

Kona er nok dog noe mindre enn Leaf innvendig.

ergo

#2
Er selv noen cm høyere en deg og noe over normalt bred over skuldrene og syntes faktisk jeg fikk en god sittestilling i bensin Konaen vi prøvekjørte. Hadde på prøveturen en 7 åring bak meg som også hadde plass nok, selv om det helt sikkert kunne vært noe bedre i lengderetning for ham.

Så svaret er vel, etter min mening, at det er god nok plass for lange i forsetene. Det som bekymrer meg litt er at det kan se ut som om det er ytterligere 3 cm reduksjon i baksetet på lengderetning i EV versjonen sammenlignet med bensin (ref. annen tråd). Det gjorde meg litt bekymret med tanke på plassen totalt sett for vår bruk av bilen.

Spajderman

Reduksjonen på 3 cm i benplass i baksetet kommer så vidt jeg har forstått av at gulvet er 3 cm høyere pga. batteriet, så de blir nok ikke tatt fra lengderetning iallefall :)

ergo

Ja, mulig det er høyde de refererer til, synes jo det er rart man skal korte ned på bakseteplassen all den tid batteri ser ut til å være plassert under bilen.

Likevel skrive de beinplass under tekniske data, noe som i min verden er i lengderetning og ikke mot himmelen, men kan jo være at Hyundai ser annerledes på det..... :laugh:

Ja, ja-dette finner man jo ut etterhvert uansett.

Innlegg fra Gordon Retriever med referanse til beinplass ligger her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36076.75

Spajderman

Snakket med forhandler om dette, grunnen til at de oppgir redusert beinplass er at det måles etter gitte standarder, det fører til at når gulvet nå blir noen cm høyere i forhold til baksetet i el-utgaven enn i fossil-utgaven oppgis det som redusert beinplass. Det er altså ikke snakk om reduksjon i lengderetning, men kortere avstand fra gulvet til setet.

Limodriver

Dette blir sikkert bra for oss som er høye og mørke - reisen med Kona blir vel omtrent som å fly med Ryan Air.

Spajderman

Har stort sett bedre erfaring med Ryanair enn med bakseter, om man vil ha behagelig plass til to meter høye mørkemenn i baksetet har det vel aldri vært noen hemmelighet at man gjerne bør vurdere andre biler enn Hyundai Kona.

ergo

Akkurat, takk for oppklaring  :+1: Hadde uansett ikke tenkt å klemme meg ned bak der med mindre det er tvingende nødvendig, der får ungene ha sitt eget rike tenker jeg :)

Biff

#9
Er 189,5cm. Fikk sjekket dette i en fossil-kona. Jeg og dama prøvde hver vår gang å sitte i førersete og i setet bak.  Dama på 170cm hadde god plass bak meg, mens jeg satt godt i førersetet.

Og jeg hadde god benplass bak henne, når hun var i førersetet.

Vi kom fram til at det fungerte for oss, men det blir trangt om kompiser på 180+ cm skal sitte på.

Håper dette var et Ok svar på det du spurte etter

Turbato

Prøvekjørte bensinversjonen i går. Den hadde ikke soltak, som ville ha senket takhøyden med 4 cm(?). Med soltak ville hodet mitt ha berørt taket i baksetet. Er 183 cm.

Spajderman

Er litt usikker, men det ser ut på bilder som om taket i baksetet ikke blir bygget ned av soltaket, se bilder i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39815.0

Turbato

Da er i så fall soltak med en gang mye mer interessant, for i forsetet er det rikelig med takhøyde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA