Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisøkning på 250% for lading hos Fortum i Østerdalen!

Startet av Zoe-eier, onsdag 20. juni 2018, klokken 11:53

« forrige - neste »

Zoe-eier

Fortum har akkurat annonsert at de øker prisene på hurtiglading i Østerdalen. For Zoe-eiere øker prisen fra 1 kr/kwt til 3,50 kr/kwt - hele 250%!
Dette er ikke akseptabelt. Hvis Fortum ønsker å øke bruken av ladestasjonene så er prisøkning ikke veien å gå, men heller det motsatte. Jeg ser at det blir flere og flere som bruker ladestasjonene på Rv3, og skal denne utviklingen fortsette så må ikke prisene økes nå! Et svært dårlig signal for overgang fra fossil drivlinje til elbil i Norge.

goggo

Hvis ZOE brukere bare har betalt 1 kr/KWh for 22KW hos Fortum så har det jo vært kjempebillig og noe man ikke kunne forvente skulle vare.

Men når det er sagt så ser jeg at Fortum endrer prisene på to strekninger, hvorav de har monopol på den ene (Østerdalen), og konkurranse med Grønn Kontakt på den andre strekningen.  Mellom Kristiansand og Stavanger vil heretter Fortum laderne kun være en backup for de som ikke vil vente hvis det er kø på Grønn Kontakt sine ladere, og Fortum vil få enda lavere bruk på laderne sine... 

Skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg i markedet - vil GK og BKK øke sine priser også eller vil de sette opp flere ladere i distriktene fordi her kan de få godt salg til prisbevisste kunder?

mvh
Hugo 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

minibiti

The price at Fortum for the 22 kW AC chargers was 1NOK/min or 2.5 NOK/kWh.
So I guess it is the latter that increased from 2.5 to 3.5 NOK.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

fredag

Problemet er effektavgiften som utgjør mye av kostnaden for ladeoperatørene i grisgrendte strøk.

Løsningen er at effektavgiften reduseres eller fjernes for elbil-hurtigladere i grisgrendte strøk.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hsa77

Prisen var 1kr per minutt for 22kw AC hos Fortum, dvs i praksis ca 3kr per kwh. Når prisen nå har økt på noen ladesteder til 3,50kr per kwh er det en marginal økning. Med kaldt batteri blir ac lading nå billigere hos Fortum.
For ikke å snakke om for biler som kun lader 3-11kw - der blir prisen en brøkdel av hva den har vært...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Supermario

Sitat fra: hsa77 på onsdag 20. juni 2018, klokken 22:18
Prisen var 1kr per minutt for 22kw AC hos Fortum, dvs i praksis ca 3kr per kwh. Når prisen nå har økt på noen ladesteder til 3,50kr per kwh er det en marginal økning. Med kaldt batteri blir ac lading nå billigere hos Fortum.
For ikke å snakke om for biler som kun lader 3-11kw - der blir prisen en brøkdel av hva den har vært...

Takk, det svarer vel på spm mitt i en annen tråd, har ikke ladet på type 2 til 1 kr/min før, altfor dyrt, nå er det plutselig aktuelt å fylle opp hvis jeg har litt knapt med strøm, god tid og det står en slik i nærheten.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

hsa77

Sitat fra: Supermario på onsdag 20. juni 2018, klokken 22:26
Sitat fra: hsa77 på onsdag 20. juni 2018, klokken 22:18
Prisen var 1kr per minutt for 22kw AC hos Fortum, dvs i praksis ca 3kr per kwh. Når prisen nå har økt på noen ladesteder til 3,50kr per kwh er det en marginal økning. Med kaldt batteri blir ac lading nå billigere hos Fortum.
For ikke å snakke om for biler som kun lader 3-11kw - der blir prisen en brøkdel av hva den har vært...

Takk, det svarer vel på spm mitt i en annen tråd, har ikke ladet på type 2 til 1 kr/min før, altfor dyrt, nå er det plutselig aktuelt å fylle opp hvis jeg har litt knapt med strøm, god tid og det står en slik i nærheten.
Vær obs på at på de fleste 22kw AC laderene er prisen fortsatt 1kr/min!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Supermario

e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

geear

Sitat fra: Zoe-eier på onsdag 20. juni 2018, klokken 11:53
Fortum har akkurat annonsert at de øker prisene på hurtiglading i Østerdalen. For Zoe-eiere øker prisen fra 1 kr/kwt til 3,50 kr/kwt - hele 250%!
Her må man holde tunga beint i munnen...

Prisen var 1,-/minutt, og med 22kW lading på Zoe så lader man da omtrent 0,35kWh per minutt, og for å få 1kWh måtte du ladet omtrent tre minutter, altså 3 kroner. Nå blir det 50 øre dyrere. Du må finne frem kalkulatoren og regne prosenter på ny...

For noen med Leaf eller e-Golf eller lignende, som før ladet for omtrent 20,-/kWh, så er dette en prisreduksjon på 16,50 per kWh.

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Joltus


geear

De er oppdatert i appen iallfall, så ligger sikkert i ladekartet på nett også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA