Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser hurtiglading

Startet av PionerThink, onsdag 20. juni 2018, klokken 11:44

« forrige - neste »

Vollis47

Det er veldig mye snakk om at betalingen for lading skal være rettferdig. Men det som er rettferdig er urettferdig for andre. Så lenge det er mangel på ladere, vil det være best med minuttprising. Dersom det var overskudd på ladere, ville prising per kWt være bedre. Så om det var mulig å få til en form for køordning kunne det være minuttprising når der ikke er ledige ladere på en bestemt stasjon.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RJK

Sitat fra: zbk på torsdag 16. januar 2020, klokken 13:04
Tar de bare pr kWh vil du bare få mere kø. Da vil det ikke være noen grunn for å kjøre videre dersom man ikke har det travelt. Sitter folk og spiser kan de sitte leeenge siden det ikke er spesielt dyrt å lade når man er nesten full.

En kombinasjon av tid og effekt er nok det aller beste, men gjerne med en minimumspris pr. minutt som må være høy nok til å stoppe de som bare skal fylle helt opp.

Det mener jeg man bør løse med høy pris for ikke-lading, uansett om det er pga ferdigladet eller at man okkuperer ladeplass uten å lade. Men bilen må kunne bli registrert f.eks. via skiltleser, og ikke-ladbare biler og biler som ikke igangsettes lading innen f.eks. 5 minutter bør det bestilles tauing for, og bilen bøtelegges med gebyr for borttauing uavhengig av om man rekker å flytte bilen før tauebil når frem.

Prisen bør være fast per kwh uten tidsvariasjon, men kan godt variere etter hvor mye effekt som kan oppnåes. Dette for å unngå at sakteladende (hybrider og 1. gen.-biler) unødvendig opptar en lynlader f.eks. Så får man og selv vurdere om man skal fylle til 60, 70, 80, 90 eller 100 % siden det må nå være opp til bileier å definere hvor mye man trenger å lade.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på torsdag 16. januar 2020, klokken 13:22
Det har jo vært noen runder med diskusjon på prismodeller her, uten at jeg tror det er konsensus for hva som er "best". Personlig ønsker jeg at tidskomponenten bør ha stor (eller all) vekt, for å stimulere til effektiv bruk av laderne.

Det mest radikale forslaget mitt ville være å f.eks. ha 3 kr/min når en starter å lade, og så lenge ladeeffekten går opp. Men en gang effekten trappes ned, øker minuttprisen tilsvarende.
Og ikke helt tilfeldig passer dette E-tron 55 veldig bra, eller gjør det det?

Kurven er ganske flat så om stigning var kriteriet så risikerer en at høy sats slår inn med en gang.

RJK

Ionity med horrible priser på hurtiglading fra 31.01.20. De nye prisene står nederst på siden her, og prisene må jeg si er skremmende.

Tror de virkelig vi vil akseptere 8,40 NOK per kWh? Det er 430,08 for å fylle fra 0 til 80 % (51,2 kWh) til min Kona, og enda dyrere for de med større batteri.

Legg så til prispåslaget til f.eks. plugfsurfing, siden app/kortbetaling på stasjonen suger. Mange som sliter med å betale på annen måte enn ved brikke.

Hos meg, og de jeg har observert, så timer det ut ved bankid-verifiseringen, selv om jeg bruker bankid på mobil. Skjønner ikke at man ikke kan registrere brikken sin direkte hos Ionity, siden de uansett aksepterer at man registrerer visakortet sitt (men fremdeles må verifisere med bankid).

Dette var skuffende.

https://ionity.eu/where-and-how.html#pricing
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:35
Ionity med horrible priser på hurtiglading fra 31.01.20. De nye prisene står nederst på siden her, og prisene må jeg si er skremmende.

Tror de virkelig vi vil akseptere 8,40 NOK per kWh? Det er 430,08 for å fylle fra 0 til 80 % (51,2 kWh) til min Kona, og enda dyrere for de med større batteri.

Legg så til prispåslaget til f.eks. plugfsurfing, siden app/kortbetaling på stasjonen suger. Mange som sliter med å betale på annen måte enn ved brikke.

Hos meg, og de jeg har observert, så timer det ut ved bankid-verifiseringen, selv om jeg bruker bankid på mobil. Skjønner ikke at man ikke kan registrere brikken sin direkte hos Ionity, siden de uansett aksepterer at man registrerer visakortet sitt (men fremdeles må verifisere med bankid).

Dette var skuffende.

https://ionity.eu/where-and-how.html#pricing
Alt dette diskuteres allerede her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50226.0
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:52
Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:35
Ionity med horrible priser på hurtiglading fra 31.01.20. De nye prisene står nederst på siden her, og prisene må jeg si er skremmende.

Tror de virkelig vi vil akseptere 8,40 NOK per kWh? Det er 430,08 for å fylle fra 0 til 80 % (51,2 kWh) til min Kona, og enda dyrere for de med større batteri.

Legg så til prispåslaget til f.eks. plugfsurfing, siden app/kortbetaling på stasjonen suger. Mange som sliter med å betale på annen måte enn ved brikke.

Hos meg, og de jeg har observert, så timer det ut ved bankid-verifiseringen, selv om jeg bruker bankid på mobil. Skjønner ikke at man ikke kan registrere brikken sin direkte hos Ionity, siden de uansett aksepterer at man registrerer visakortet sitt (men fremdeles må verifisere med bankid).

Dette var skuffende.

https://ionity.eu/where-and-how.html#pricing
Alt dette diskuteres allerede her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50226.0

Takker, hadde ikke sett den tråden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Apache

Og der gikk Circkle K opp med prisene:
Sitat
Fra og med 6. februar 2020 vil du som registrert kunde hos Circle K Charge lade til følgende priser*:

Hurtiglading inntil 50 kW:
Kr 4,49 per kWt

Lynlading inntil 150 kW:
Kr 4,99 per kWt

Utklipp fra en mail jeg fikk i dag.

stefse

Flere ladeoperatører som har kjøpt Tesla-aksjer?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA