Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser hurtiglading

Startet av PionerThink, onsdag 20. juni 2018, klokken 11:44

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Kristian O på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:29

For dei få dagane av året dette gjeld så er det ei dårlig løsning på eit faktisk problem.

Etter at vi fekk effekt-tariff fra nyttår så blir mine to elbiler gjerne ladet med ca 2 kW fra ca 18.00- 07.00. Tidligere var det 6 kW etter midnatt. Kva er best for nettet?  :P
Etterspørselskurven antas å være lite elastisk på et slikt tidspunkt, så det er mye mulig du har rett.

For den Nordiske samkjøringen er det best å lade om natta, men om hele nabolaget gjør det, så kan det bli mye for den lokale fordelingen. Det kan synes som at for lite av pengene som er betalt i nettleie opp gjennom årene, har gått til utbedringer i det lokale distribusjonsnettet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Kristian O

Ja, det har nok vært noen grådige fingre med i bildet. Eg trur at variabel kWh- pris gjennom døgnet, «rushtidsavgift», varslede dyre dager eller ein kombinasjon av desse hadde vore bedre.
Gjerne i kombinasjon med premiering av forbrukere som stiller store laster tilgjengelig for nedjustering ved behov. Elbiler, VV-tanker, varmekabler etc kan slås av i korte perioder etter tur hos ulike forbruker. Ingen merker at slike ting er avslått 10 minutt i løpet av en time. Har man 1000 husstander med på dette så blir det effekt av det. Det kan styres pr trafokiosk om man vil, så ulike sløyfer kan styres etter behov.
Teknologien er her allerede, så det står nok hovedsaklig på vilje og tankegods fra 70- tallet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Kristian O på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:29
Etter at vi fekk effekt-tariff fra nyttår så blir mine to elbiler gjerne ladet med ca 2 kW fra ca 18.00- 07.00. Tidligere var det 6 kW etter midnatt. Kva er best for nettet?  :P

Hvilket kraftlag/netteier er det du har?

Det er helt klart best for alle at elbilen lades med høy effekt nattestid, enn 2kW, samtidig med bruk av andre strømkrevende apparater som stekeovn/komfyr, varmtvann osv.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: stefse på onsdag 15. januar 2020, klokken 18:23
For den Nordiske samkjøringen er det best å lade om natta, men om hele nabolaget gjør det, så kan det bli mye for den lokale fordelingen. Det kan synes som at for lite av pengene som er betalt i nettleie opp gjennom årene, har gått til utbedringer i det lokale distribusjonsnettet.

Det skal veldig mye til før et lokalt nett kneler av lading nattestid. Sammenlikner vi med Ola Nordmann sitt forbruk er det høyest rundt kl 17-18, når alle lager mat (7kW), setter på oppvaskmaskin (2kW), setter på vaskemaskin (2kW) og termostaten på VVB slår inn for å varme opp det vannet som er brukt under middagsforberedelser (2kW). Det er tilnærmet fraværende etter kl 24.00, så 7kW til lading blir ikke noe utfordring for nettet. Dersom det er en utfordring, er nettet grovt underdimensjonert i utgangspunktet.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kristian O

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 15. januar 2020, klokken 22:38
Sitat fra: Kristian O på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:29
Etter at vi fekk effekt-tariff fra nyttår så blir mine to elbiler gjerne ladet med ca 2 kW fra ca 18.00- 07.00. Tidligere var det 6 kW etter midnatt. Kva er best for nettet?  :P

Hvilket kraftlag/netteier er det du har?

Det er helt klart best for alle at elbilen lades med høy effekt nattestid, enn 2kW, samtidig med bruk av andre strømkrevende apparater som stekeovn/komfyr, varmtvann osv.
Nordvest nett på Sunnmøre.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 15. januar 2020, klokken 22:38
Sitat fra: Kristian O på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:29
Etter at vi fekk effekt-tariff fra nyttår så blir mine to elbiler gjerne ladet med ca 2 kW fra ca 18.00- 07.00. Tidligere var det 6 kW etter midnatt. Kva er best for nettet?  :P

Hvilket kraftlag/netteier er det du har?

Det er helt klart best for alle at elbilen lades med høy effekt nattestid, enn 2kW, samtidig med bruk av andre strømkrevende apparater som stekeovn/komfyr, varmtvann osv.

Det er samme greia her. Norgesnett. Effektavgift på drøye 60,- pr. kW. Lader stort sett på 10A, både dag og natt. 16A ved behov. Har to ladestasjoner men bruker de svært sjelden samtidig. Hender jeg kobler til begge samtidig og setter timer på ene bilen så den starter å lade når den første er ferdig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Det kan synes som noen av kraftprodusentene ikke kommer til å være helt i synk med netteierne fremover. Netteieren vil ha jevn belastning hele tiden, mens en produsent kan være interessert i å bli kvitt mye kraft på kort tid, når det blåser mye f.eks.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Kristian O

Sitat fra: stefse på torsdag 16. januar 2020, klokken 00:32
Det kan synes som noen av kraftprodusentene ikke kommer til å være helt i synk med netteierne fremover. Netteieren vil ha jevn belastning hele tiden, mens en produsent kan være interessert i å bli kvitt mye kraft på kort tid, når det blåser mye f.eks.
Veldig godt poeng! Ei online-løsning tvinger seg fram. Den vil ta seg av både vind og ekte effekt-begrensninger.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

emurof

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. januar 2020, klokken 09:06
Sitat fra: emurof på fredag 10. januar 2020, klokken 23:17
En gammel tråd, men kom over en artikkel som virker relevant:

https://evannex.com/blogs/news/california-s-ban-on-time-based-billing-has-huge-implications-for-the-charging-industry

California forbyr tilsynelatende betaling basert på hvor lang tid man betaler, og krever at det tas betalt for antall kWh. Dette gir jo mening, i og med at man ofte/som regel ikke får full effekt på ladingen og derfor betaler veldig mye mer enn det som faktisk står på ladestasjonen.

Vil vi kunne se noe slikt i Norge i fremtiden? Dagens merkelige prising er både forvirrende og uredelig. Kombinasjoner av ladeeffekt og tid, priser basert på teoretisk hastighet når man uansett må stå mye lenger. Man betaler for et produkt man ikke egentlig får.

Slik jeg har hørt er det bare de som selger strøm som kan ta betalt per kWh i hht lovverket. Man kan si at hurtiglading er det samme... men de må ta betalt pr tid og ikke per kWh.

Det bør være omvendt, at de blir pålagt å ta betalt per kWh og ikke for tid, eller en eller annen pervers kombinasjon av kWh og tid som gjør det vanskeligere for kunder å vurdere den reelle prisen (særlig siden man som regel aldri får ladet på full effekt).

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Kristian O på onsdag 15. januar 2020, klokken 23:08
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 15. januar 2020, klokken 22:38
Sitat fra: Kristian O på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:29
Etter at vi fekk effekt-tariff fra nyttår så blir mine to elbiler gjerne ladet med ca 2 kW fra ca 18.00- 07.00. Tidligere var det 6 kW etter midnatt. Kva er best for nettet?  :P

Hvilket kraftlag/netteier er det du har?

Det er helt klart best for alle at elbilen lades med høy effekt nattestid, enn 2kW, samtidig med bruk av andre strømkrevende apparater som stekeovn/komfyr, varmtvann osv.
Nordvest nett på Sunnmøre.

Nordvestnett har redusert variabel overføringspris fra 44,8 øre/kWh til 30,0 øre/kWh. Tipper du bruker mest strøm  mellom kl 17 og 19. Å legge til 2kW med lading på toppen av dette er jo ikke så smart, når du  f.eks kan lade med 4kW etter kl 24.00. Jeg ville sjekket forbruket ditt time for time, og sett hvor det er topper og unngå lading, samt varming av VVB i disse periodene.

Problemet til nettselskapene er vel mer at de må takle å gi nok strøm til alle, på den kaldeste dagen. Det hjelper jo ikke at for nettet at det er jevnt forbruk fra mars til september, når det er 2 dager i januar som er den store strømdagen. Unntaket kan være hytteområder som blir brukt mye i ferier, men lite ellers. Da får vi utslag likt det vi fikk på Hvaler.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

emurof

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 12. januar 2020, klokken 08:35Det som er viktig er at ladestasjonene blir brukt jevnlig. Ikke bare en topp i 4 timer fredag og søndag ettermiddag.

Og da hadde lavere og mer rettferdig/oversiktlig prising (betalt per kWh) vært nyttig. Hvis det blir for dyrt så vil folk strekke seg lenger for å unngå å hurtiglade.

Forresten så bør man også tenke på at Circle K ikke bare vil kunne tjene på selve ladingen, men også at folk kanskje tar seg en tur inn for å handle seg noe mat eller annet mens bilen lader.

RJK

Sitat fra: emurof på torsdag 16. januar 2020, klokken 08:22
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. januar 2020, klokken 09:06
Sitat fra: emurof på fredag 10. januar 2020, klokken 23:17
En gammel tråd, men kom over en artikkel som virker relevant:

SNIP


Slik jeg har hørt er det bare de som selger strøm som kan ta betalt per kWh i hht lovverket. Man kan si at hurtiglading er det samme... men de må ta betalt pr tid og ikke per kWh.

Det bør være omvendt, at de blir pålagt å ta betalt per kWh og ikke for tid, eller en eller annen pervers kombinasjon av kWh og tid som gjør det vanskeligere for kunder å vurdere den reelle prisen (særlig siden man som regel aldri får ladet på full effekt).

Spørsmålet er allerede avklart, og det er altså feil at de ikke kan ta betalt per kWh. Dette ble tatt opp i en artikkel fra 08.08.19:

https://www.hafslundradgivning.no/post/nve-gir-fritak-fra-omsetningskonsesjonsplikt-for-ladetjenester-til-elbil

Direkte fra oppdatert artikkel hos NVE:

"NVE har bestemt at ladetjenester for elektriske person- og varebiler skal unntas omsetningskonsesjonsplikt. Dette inkludere tilbydere av ladetjenester i borettslag/sameie, i tilknytning til næringsbygg samt hurtigladestasjoner og offentlige parkeringsanlegg med tilgjengelige ladetjenester. Tilbydere av ladetjenester trenger dermed ikke søke om omsetningskonsesjon fra NVE.

Hvilken prismodell tilbydere av ladetjenester velger har ingen betydning for om de må ha omsetningskonsesjon eller ikke. Tilbyderne står fritt til å prise tjenestene på den måten som de finner det mest hensiktsmessig og effektivt.

Om regelverket

All omsetning av elektrisitet er omsetningskonsesjonspliktig ifølge energiloven § 4-1 første ledd. Ladetjenester for elektriske kjøretøy er unntatt omsetningskonsesjonslikt i henhold til energilovforskriften § 4-2 fjerde ledd bokstav d."


https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/omsetningskonsesjon/omsetningskonsesjon-for-ladetjenester-for-elbil/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

emurof

Så bra, da gjenstår bare at de pålegges å kun ta betalt for kWh og ikke tid.

zbk

Tar de bare pr kWh vil du bare få mere kø. Da vil det ikke være noen grunn for å kjøre videre dersom man ikke har det travelt. Sitter folk og spiser kan de sitte leeenge siden det ikke er spesielt dyrt å lade når man er nesten full.

En kombinasjon av tid og effekt er nok det aller beste, men gjerne med en minimumspris pr. minutt som må være høy nok til å stoppe de som bare skal fylle helt opp.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Orbit

Det har jo vært noen runder med diskusjon på prismodeller her, uten at jeg tror det er konsensus for hva som er "best". Personlig ønsker jeg at tidskomponenten bør ha stor (eller all) vekt, for å stimulere til effektiv bruk av laderne.

Det mest radikale forslaget mitt ville være å f.eks. ha 3 kr/min når en starter å lade, og så lenge ladeeffekten går opp. Men en gang effekten trappes ned, øker minuttprisen tilsvarende. Så om en lader på en bil som flater ut på 45kW, koster det 3 kr/min frem til det, men så kanskje 6 kr/min når effekten har falt til det halve. Det vil gjøre topplading med halv effekt fire ganger så dyrt, og for de som skal toppe helt opp blir det billigere (og ofte like raskt) å flytte over på en AC-lader på slutten. Men det blir veldig uforutsigbart hva prisen blir da.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA