Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser hurtiglading

Startet av PionerThink, onsdag 20. juni 2018, klokken 11:44

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 11. januar 2020, klokken 12:15
Hvis du skal sitja med ein eingen diselbil bare for å kjøre langturer med så vært da MYKJE dyrare enn om du heller tar elbilen og lader på den såkalla "dyre ladinga".

Husk å sjå alle utgiftene på bilen over 1 år og ikkje bare for den eine langturen.
Hva med oss som kjører mye langturer?

Den siste tidens utvikling av hurtigladeprisene tilsier at vi kan like godt gå tilbake til rent eksosbilhold.

pudderjagar

Eg er ein av dei som kjører MANGE langturer. Vinterstid har eg 300km til hytta på fjellet kor eg er kvar held da er skiføre. Kjører nedover Europa på bilferie kvart år. Og kjører Bergen Oslo nesten kvar måned.

Dette utgjer 70 000km i året for meg.

I mitt rekneskap så er ikkje fossilbilen i nærheten av å være like billig som elbil sjøl med alle hurtigladingane eg har.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. januar 2020, klokken 09:06
Sitat fra: emurof på fredag 10. januar 2020, klokken 23:17
Snip

Slik jeg har hørt er det bare de som selger strøm som kan ta betalt per kWh i hht lovverket. Man kan si at hurtiglading er det samme... men de må ta betalt pr tid og ikke per kWh.

Leste en artikkel der dette var tatt opp, og der jeg mener det var NVE som uttalte at Ladeoperatørene fritt kan velge å selge strømmen til elbillading etter kWh-pris. Den regelen som skulle hindre hvem som helst fra å bli strømleverandører, treffer visstnok ikke i slike tilfeller.

Orker ikke lete etter artikkelen i dag, men mulig jeg får funnet den frem i morgen kveld eller på mandag, siden jeg er bortreist, og er på vei til sengs siden jeg skal tidlig opp i morgen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Det har aldri vært, og er heller ikke, noen regler som hindrer ladeoperatører å selge strøm per kWt på ladestasjoner.

Det kreves konsesjon for å selge strøm, men det er utformet for å sikre strømtilgang for et helt annet formål.

At strøm på ladestasjoner har blitt solgt per minutt har en historisk begrunnelse, der elbilene hadde omtrent lik ladefart. Nå varierer ladefarten på elbiler fra 25-35kW for e-golf/Leaf til 170kW for Tesla3. Dermed er ikke minuttpris «like godt» egnet som enhetspris ved hurtiglading.

Jeg jobber i Circle K, som var første selskapet som tok betalt for hurtiglading
https://web.archive.org/web/20111128192421/http://www.elbil.no/ladestasjoner/530-sa-dyrt-at-du-ma-droppe-polsa. Selv om vi har fått penger av våre eiere til å utforske fremtidens drivstoff, har vi et krav på lønnsomhet. Da er det dessverre slik at alle investeringer må forsvares med at det vil gi overskudd i fremtiden. Da må prisen på det vi selger dekke kostnader på infrastruktur, strøm og annen drift. Ser våre eiere at de får mer igjen ved å investere i Australia, gjør de heller det. Får vi det til i Norge, skal det skaleres opp til de andre markedene som Circle K er inne i.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Counterpointer

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 11. januar 2020, klokken 23:36
Da er det dessverre slik at alle investeringer må forsvares med at det vil gi overskudd i fremtiden. Da må prisen på det vi selger dekke kostnader på infrastruktur, strøm og annen drift.
Har stor forståelse for at kommersielle aktører må ha avkastning på tilbudet. Men når hurtiglading blir dyrere enn fossilt så er det en stor utfordring for nyadopsjon da «folk flest» sammenligner med strømprisen hjemme.

Hvor stor trafikk må en hurtiglader ha for å være lønnsom for dere i Cirkle K?

Lars C. Krogenæs

#35
Per nå selger vi strømmen til e-tron kunder billigere enn innkjøpspris på strøm og avgifter. Det betyr at det går 0kr til nedbetaling av infrastruktur og drift. (150kW ladere).

For biler med lavere ladehastighet er inntekten noe større. Det som er viktig er at ladestasjonene blir brukt jevnlig. Ikke bare en topp i 4 timer fredag og søndag ettermiddag. Får vi et jevn belegg, får vi fordelt effektavgiften på mange ladesesjoner. Skal effektavgiften på opp til 25.000kr per mnd for en 150kW lader betjenes, krever det at det er mange brukere å fordele avgiften på. Vi må nok over 4-5kr per kWt før regnestykket går i pluss på de stasjonene med mest lading. For lokasjoner med lavt ladevolum, vil ladingen aldri gå med overskudd, selv der prisen hadde vært 10kr kWt. Det er noe av grunnen til at det er få/ingen som vil sette opp ladestasjoner i Finnmark  Selv ikke der staten betaler 100% av infrastrukturkostnaden.

Det ligger nok i kortene at dagens minuttbaserte prising må justeres i fremtiden   
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 12. januar 2020, klokken 08:35
Det ligger nok i kortene at dagens minuttbsserte prising må justeres i fremtiden
Både minuttbasert og effektbasert prising har sine utfordringer, så jeg skjønner godt at det blir gått for en kombinasjon.

Så gjelder det å finne en prismodell som oppleves riktig og forståelig for kunder. Og da tenker jeg ikke på de som synes 2kr/kWh er ågerpris for hurtiglading.

Batteribanker for å ta effekttopper burde vel hjelpe, men da blir kanskje etableringskost for stor?

Til syvende og sist er det effektavgiften som er problemet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Nå kjem det eit nytt forslag snart (etter det forrige var skrota), men å avveie at det skal være enkelt, forutsigbart og effektivt er ei utfordring. Det jo ikkje forbruket til kvart enkelt forbruker som bør/må strupes/jevnes ut heile tida, det er totalen i flaskehalsene i distribusjonsnettet som må begrenses, og det må lages incentiv til å lage effektbegrensinger lokalt som er styrt sentralt, men i dag med internett bør ein kunne operere med nettleige som varierer etter flaskehalsutnyttinga i virkelig tid.
Er jo ein del større fabrikker som har dette implementert i dag (aluverket på Husnes, Basefarm i allefall), men dette er av andre grunner (ved utfall av energiproduksjon).
VV. berederen min kan godt kobles ut nokre timer no og då, lading av bilen også så lenge eg får kokt middag.


Counterpointer

Det kunne godt nå i en oppstartsperiode vært gitt unntak for effektariff for ladestasjoner som er viktige for infrastruktur (type utkant/grisgrendt), og redusert effektariff for ladestasjoner i sentrale strøk.

Dette kunne hjulpet til å fått etablert et godt fungerende og utstrakt ladenettverk frem til det er nok biler til å opprettholde mer vanlig kommersiell drift av hurtigladere.

Enova burde også utvidet støtteordninger for batteribanker i privat eie som kun bidra til effektutjevning. Når en ser hvor effektivt dette er på den store i Australia så burde dette brukes mer.

KjellG

Hvis det skal være hold i påstanden om at effekttariff skal redusere behovet for nettutbygging, så burde den være belastningsstyrt. Gir liten mening å snakke om effekttopper på en varm sommerdag mens alle panelovnene er skrudd av og alle bedriftenehar ferie. Effekttariff er nok mest forå tjene mer.

Lars C. Krogenæs

Effektavgiften varierer fra nettselskap til nettselskap. Hafslund har 3 mnd med høy avgift, noen måneder med middels avgift og noen sommermåneder med tilnærmet null effektavgift. Trønder Energinett har høy avgift hele året, så dette varierer.

Står litt om mangel på hurtigladeutbygging i en artikkel i Nettavisen i dag: https://www.nettavisen.no/okonomi/naf-varsler-lade-krise-i-2020/3423906083.html
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rollep

Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. januar 2020, klokken 20:37
Det kunne godt nå i en oppstartsperiode vært gitt unntak for effektariff for ladestasjoner som er viktige for infrastruktur (type utkant/grisgrendt), og redusert effektariff for ladestasjoner i sentrale strøk.

Dette kunne hjulpet til å fått etablert et godt fungerende og utstrakt ladenettverk frem til det er nok biler til å opprettholde mer vanlig kommersiell drift av hurtigladere.
Et eller annet må definitivt gjøres, ellers kan vi bare glemme elektrifiseringen av bilparken.

Her i Stavanger området finnes etter hvert rimelig mange hurtigladere, både 50 kW og 150 kW. Felles for alle er at de står i stort sett ubrukte.

Man trenger ikke å være siviløkonom for å skjønne hvorfor det er blitt slik. Etter den siste tidens prisøkninger på hurtiglading er det selvsagt ingen med tilgang til hjemmelading som bruker dem, ikke en gang sporadisk.

Dem som ikke har mulighet for hjemmelading men fremdeles har vettet i behold kjøper selvfølgelig ikke elbil i det hele tatt slik situasjonen er i dag.

Så har vi dem som allerede har elbil og hjemmelading men som dessuten kjører mye på langtur. Dem har helt sikkert oppdaget at drivstoffkostnaden nå er blitt minst like høy som med dieselbil. Da sitter dem igjen med elbil-ulempene og det er vel heller tvilsomt at de velger elbil neste gang det blir bilbytte.

Rollep

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 11. januar 2020, klokken 16:50
Eg er ein av dei som kjører MANGE langturer. Vinterstid har eg 300km til hytta på fjellet kor eg er kvar held da er skiføre. Kjører nedover Europa på bilferie kvart år. Og kjører Bergen Oslo nesten kvar måned.

Dette utgjer 70 000km i året for meg.

I mitt rekneskap så er ikkje fossilbilen i nærheten av å være like billig som elbil sjøl med alle hurtigladingane eg har.
Da sammenligner du sannsynligvis med fossilbil typ Chevrolet Suburban eller lignende. Alternativt så kjører du kanskje bare i "hypermiling" fart  :D

stefse

Sett utfra marginalmerkostnad prinsippet er det på avståelse av bompenger og sponsing av lading og evt parkering og fergebiletter at staten får mest elbil og utslippskostnad for pengene.

Dvs at når staten først har sponset laderne, bør også ladingen sponses, f.eks gjennom avståelse av nettavgift, og en regulering av hvor mye lading skal koste. Ellers blir det taxisjåførstilstander på ladeoperatørene hvor enhver nedgang i kundegrunnlaget skal kompenseres med høyere pris. Regjeringen bør ta innover seg at elbillading antagelig fremdeles er for ungt og lite opparbeidet til at det kan overlates til det frie marked. Jeg stiller iallefall spørsmål om det er lurt å legge opp til flere ladeoperatører som skal konkurrere med hverandre om å tilby det som i utgangspunktet er et fellesgode, etter at de samme operatørene har brukt statens penger på å opprette tilbudet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på mandag 13. januar 2020, klokken 16:00
Et eller annet må definitivt gjøres, ellers kan vi bare glemme elektrifiseringen av bilparken.

Her i Stavanger området finnes etter hvert rimelig mange hurtigladere, både 50 kW og 150 kW. Felles for alle er at de står i stort sett ubrukte.

Man trenger ikke å være siviløkonom for å skjønne hvorfor det er blitt slik. Etter den siste tidens prisøkninger på hurtiglading er det selvsagt ingen med tilgang til hjemmelading som bruker dem, ikke en gang sporadisk.

Dem som ikke har mulighet for hjemmelading men fremdeles har vettet i behold kjøper selvfølgelig ikke elbil i det hele tatt slik situasjonen er i dag.

Så har vi dem som allerede har elbil og hjemmelading men som dessuten kjører mye på langtur. Dem har helt sikkert oppdaget at drivstoffkostnaden nå er blitt minst like høy som med dieselbil. Da sitter dem igjen med elbil-ulempene og det er vel heller tvilsomt at de velger elbil neste gang det blir bilbytte.

Må være noe spesielt for Stavanger dette. Her på østlandet blir det mer og mer kø på hurtigladerne, også i litt mer grisgrendte strøm som f.eks i Dokka, Hov eller på Gran.

Men jeg hadde ikke kjøpt elbil uten tilgang på lading enten hjemme eller billig lading på jobb. Det er ikke dette hurtigladerne er for, da sliter man ut batteriet.

Med 80% hjemmelading til 1,- pr. kWh og 20% hurtiglading til 4,- pr. kWh blir snittprisen 1,60 pr. kWh. Med et forbruk på 200Wh/km gir det en kilometerpris på 32 øre. Det synes jeg er klart godkjent, en dieselbil ligger typisk på 3 ganger så mye. Og 20% hurtiglading er godt over snittet.

Selv med 50% hurtiglading er man bare på 2,50 pr. kWh og 50 øre/km, fortsatt nesten bare halvparten av en dieselbil.

Med 100% hurtiglading er det ca. ingenting å spare, men da kaster man i tillegg bort en hel masse tid samt sliter ut batteriet tidlig. Så de kan jeg som sagt ikke anbefale, uansett om hurtiglading var gratis. Jeg har gratis superharging på den ene Teslaen, men står allikevel ikke mer enn akkurat lenge nok til at jeg kan komme hjem med 5% eller deromkring på batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA