Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strøm er farlige greier....

Startet av cra, tirsdag 19. juni 2018, klokken 22:04

« forrige - neste »

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Burger

Dette bildet blir bare bedre og bedre dess lengre man ser på det.

Det som er komisk at det fikk rett på kabelrotet som finnes i en del land, så ofte slik ut i Portugal :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Trekkoppbil

Det minner meg om Thomas Edison som kjørte harde kampanjer mot vekselstrøm som han mente  skulle være farlig, og han gikk til krig mot Tesla som satsa på vekselstrøm.
Nå klarte vel Edison kun å levere kraft noen få km fra DC-kraftverkene sine.

bosonic

Problemet til Edison var at likestrømmen ikke kunne transformeres opp til høyspenning, noe som er essensielt ved kraftoverføring på lange avstander. I dag brukes faktisk likestrøm til oversjøiske kabler. Dette gir mindre tap enn vekselstrøm, men krever kostbare omformere i "begge ender". Det er utviklingen i design av kraftelektronikken som har gjort dette mulig.

Vekselstrøm og likestrøm har for øvrig begge sine fordeler og ulemper.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA