Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Press på ladeplasser i Oslo

Startet av aalbork, onsdag 07. september 2011, klokken 11:28

« forrige - neste »

aalbork

Hadde ikke tenkt å lade i byen i dag, men hjemme natt til i morgen ettersom det var nesten 60% lading da jeg parkerte i går. Men, da jeg plutselig måtte kjøre Kona til et møte et stykke oppi bakken på den andre siden av byen, er det nå bare 20% igjen etter å ha kjørt forsiktig til jobb. Her i området er det to steder hver med 4 ladeplasser. Alle 8 var opptatt av elbiler. Bare en stod på lading. Det var ikke noe problem for meg å finne annen ledig kommunal plass. Det var ledige plasser både med og uten tidsbegrensning i området.

Nå som antallet elbiler heldigvis er økende, vil det også bli flere som har behov for lading. Vil det ikke da være naturlig at vi er såpass solidariske med hverandre at vi lar ladeplassende være ledige til de som trenger lading, så lenge det finnes andre gratisplasser med eller uten tidsbegrensning tilgjengelig? Selv føler jeg i alle fall ikke jeg har vondt av en 5 min pause for å løpe ned og flytte urviseren hver 2. time.

Kim
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Go-carter

Dette problemet oppstår flere steder. Jeg pleier som regel å parkere et annet sted, med mindre jeg MÅ lade(som jeg ofte må). Det som derimot er et større problem, er fossilbiler som parkerer på elbilplasser. DET er irriterende det!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Thomas Parsli

Sitat fra: Go-carter på onsdag 07. september 2011, klokken 11:43
Det som derimot er et større problem, er fossilbiler som parkerer på elbilplasser. DET er irriterende det!

Jeg opplever det som en lite problem, selv om irritasjonen kanskje er større.

På de stedene jeg parkerer regelmessig (Trondheimsveien, Kirkegårdsgata, Asker stasjon og Sandvika Storsenter) er det stort sett bare elbiler som tar opp plassene. Og som regel lader rundt halvparten.
(På Aker Brygge og Saga P-hus ser det ut til at under halvparten lader).

Min konklusjon er at ladeplasser som oftest brukes som parkeringsplasser -i mangelen av parkeringsplasser.
Kanskje på tide med reserverte parkeringsplasser for elbiler (lang billigere enn ladeplasser for kommunen)?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

Hadde de fått i stand en regel for at elbiler også skal kunne parkere gratis på privatregulerte plasser utleid av kommunen, så hadde vel mye av problemet vært løst. Behøver ikke kreve at det er tilrettelagt for lading, kun gratis parkering.

Synes det burde være lite problematisk når det uansett er kommunen som tjener penger (sammen med parkeringsselskapet) på slike plasser.

Chris.

Elmo

#4
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. september 2011, klokken 12:09
Min konklusjon er at ladeplasser som oftest brukes som parkeringsplasser -i mangelen av parkeringsplasser.
Kanskje på tide med reserverte parkeringsplasser for elbiler (langt billigere enn ladeplasser for kommunen)?

Årsaken er ikke mangel på parkeringsplasser, men at det er tidsbegrensning på vanlige parkeringsplasser mens det er lang eller ingen tidsbegrensning på de fleste ladeplasser.
Den aller enkleste løsningen å dette er at rette myndighet vedtar at tidsbegrensning på vanlige offentlige parkeringsplasser ikke gjelder for elbiler.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

gbzdoc

Det er jeg ikke enig i. Langt på vei alle de tidsbegrensede plassene jeg passerer daglig i Oslo sentrum er det fullt belegg på, av fossilbiler.

Chris.

aalbork

I området der jeg parkerer har jeg sjelden måtte lete mer enn 2 - 3 minutterfor å finne en plass med tidsbegrensning. Det er kanskje større press andre steder i byen, det har jeg forståelse for. Men da må en jo også kjøre lengre unna for å få parkert bilen og gå langt for å hente den når en av ladeplassene blir ledig. Etter Murphys lov blir da plassen tatt av en frekk fosilbilist mens du hentet bilen for endelig å få ladet såpass at du kan komme deg hjem.

Jeg er jo vant til å gå ned og betale hver annen time på fosilbilen. Mulig derfor jeg synes det er luksus å bare stikke ned og stille urskiva. Hadde jeg bare hatt visshet om å finne en ladeplass når behovet melder, seg hadde lykken vært fullkommen.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

El rayo

Skulle hatt en Buddy eller Reva i dag. Planla å lade i Roald Amundsens gate mens jeg handlet i nærheten, men der var det bare halve plasser ledig. Turte ikka å parkere på tvers slik som en ny-Th!nk hadde gjort.

Det er utvilsomt behov for flere ladeplasser i Oslo sentrum.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

 Å flytte urskiven er ikke nok hvis P-vakten er nidkjær, det er tidsbegrensning på vanlige parkeringsplasser, det gjelder også elbiler.
( Hittil har de vært uvanlig snille med oss!)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Phuc

#9
Sitat fra: El rayo på fredag 13. april 2012, klokken 17:06
Skulle hatt en Buddy eller Reva i dag. Planla å lade i Roald Amundsens gate mens jeg handlet i nærheten, men der var det bare halve plasser ledig. Turte ikka å parkere på tvers slik som en ny-Th!nk hadde gjort.

Det er utvilsomt behov for flere ladeplasser i Oslo sentrum.
Det samme tenkte jeg når jeg kom til Saga P-hus i dag. Det var vel 5-6 ledige plasser til korte elbiler, mens det var fullt for trilling/leaf-klassen.
Det kjedelige da var at det var flere korte biler som hadde parkert på de "romslige" plassene.

Fant meg en plass på Filipstad og fikk meg en fin luftetur i flott Oslovær, så skal ikke klage, men kan jo uansett oppfordre de som kjører korte biler til å parkere på de "trange" plassene  ;)
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

foxy

Å finne parkeringsplass med lading på ukedagene rund aker brygge og omg. blir bare vanskeligere og vanskeligere... før noen uker siden var det fortsatt fin mulighet å finne parkering på tyvholmen kl 8:15 nå kan man bare glemme det.. :(
I-miev 2011
Asker

Go-carter

Trooor det har litt med beliggenhet å gjøre. På Grünerløkka hvor jeg parkerer hver dag er det stort sett alltid ledig plass, for en bil eller tre.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

Kan vel oppfordre all med store eller små elbiler å unngå elbilplasser med lademuligheter der gatebildet forøvrig gir samme betingelser for elbiler dog uten lademuligheter.

Er innom Strømmen storsenter for tid til annen å der er det jo gratis for alle uansett og oftest plenty med ledige plasser. HVORFOR skal noen på død å LEAF? parkere på de eneste fire plassene med lademuligheter når de ikke lader? Kom haltende en gang å trengte strøm. Fikk siste ledige av fire plasser der tre av dem var okkupert av elbiler som ikke ladet. Plenty av ledige plasser forøvrig.  ???

I Kongensgate er det like gunstig å parkere en elbil uansett om du står der du kan lade eller ei. En oppfordring må jo være å få de som ikke må lade å bruke alternativer som ikke tilbyr strøm. En vakker dag er det "deg" som står der strømtom å sikler på en ledig plass foran en kontakt der det er fullt av biler som ikke lader.  :-[
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Thomas Parsli

Sitat fra: foxy på mandag 16. april 2012, klokken 09:54
Å finne parkeringsplass med lading på ukedagene rund aker brygge og omg. blir bare vanskeligere og vanskeligere... før noen uker siden var det fortsatt fin mulighet å finne parkering på tyvholmen kl 8:15 nå kan man bare glemme det.. :(

Dette varierer mye gjennom året og det er vanskelig å se noe mønster.
Jeg parkerer daglig i området rundt legevakten og det er samme variasjon der.

Thomas
(Kona parkerer periodisk på Aker Brygge og synes det er få plasser der etter 08:15)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA