Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangskjøpshjelp

Startet av Hrklev, tirsdag 19. juni 2018, klokken 15:48

« forrige - neste »

Hrklev

Hei

Nå som det er i ferd med å dukke opp elbiler med nok rekkevidde til å erstatte dieselpurka så har jeg begynt å kikke litt på dette. Det er jo lang leveringstid på Kona, og jeg har dessuten lyst å se Niro og ID Neo før jeg bestemmer meg for en bil jeg skal beholde en god stund. Jeg har forøvrig fått skikkelig lyst på en elbil nå etter å ha testa noen og lest meg opp litt på dette. Så jeg har tenkt å investere i en nå med en gang å ha ved siden av dieselbilen i et par år inntil jeg ser hvordan mottagelsen av noen av disse 400+km bilene blir.

Det jeg ser etter er en bil med adaptiv cruisekontroll som funker i saktegående kø, og best mulig annenhåndsverdi om 1-2 år. Rekkevidden er ikke veldig viktig i denne omgang siden jeg uansett vil ha dieselbilen ved siden av. Jeg vet det er umulig å forutsi dette med pris, men håper at noen som har vært med i elbilmiljøet kan synse litt rundt dette og komme med et innspill eller to.

Har kikket mye på 3-4 år gamle I3'er og golfer. Kan styre meg for utseendet og stolene i I3'en, men karbon/alu-konstrukturen og kjøreegenskapene tiltaler meg. Golfen likte jeg også godt, men den må ha skinnseter for at jeg skal velge denne foran en I3, da jeg likte sittestillingen i disse meget godt. Øvrig utstyr som jeg ønsker meg har den jo som standard, mens I3'en er det mye tynnere utvalg på pga mange har bestilt denne uten adaptiv cruise. Ser ut til å måtte legge rundt 200.000 i en sånn bil. Hvilken er tryggest å satse på mtp annenhåndsverdi om relativt kort tid?

Eller ville det vært mer fornuftig å lagt ned 300.000 og fått lenger rekkevidde og fortsatt fabrikkgaranti når jeg skal selge den? Da er jo også Hyundai Ionic aktuell, i tillegg til I3 og golf. Den har jeg ikke testa enda. Leaf passer meg dårlig, så denne står jeg over uansett. Soul og Zoe mangler vel adaptiv cruise, så de er uaktuelle.

Jeg heller litt mot å gå for en bil med lavere pris og kortere rekkevidde, da jeg regner med at prisen på disse vil bli påvirket i mindre grad av de nyere bilene med lengre rekkevidde som kommer... Eller tar jeg feil? Har ikke vært med på et "generasjonsskifte" i elbilverden, så jeg har ikke sett hvordan det påvirker prisene. Sliter med å bestemme meg, så setter enormt stor pris på råd og tips!

mvh
Steinar

Ebe

Husk å sjekke om/hvordan ACC faktisk fungerer i saktegående kø på den modellen du mangler. Men det kan kanskje folk her inne forklare.

Generelt kan jeg si at for veldig mange blir elbilen bil nr. 1 ganske fort, og da angrer du på at du ikke kjøpte en bedre en med en gang (les lengre rekkevidde). Derfor kan en brukt Ioniq også være et godt kjøp.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

1000kwh

Ioniq gir mye bil og rekkevidde for pengene. Den har adaptiv cruise, men følger vel ikke saktegående kø så vidt jeg vet.

Du kommer garantert til å parkere dieselbilen når du blir vant til elbil ;)


Crown

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 19. juni 2018, klokken 20:09
Ioniq gir mye bil og rekkevidde for pengene. Den har adaptiv cruise, men følger vel ikke saktegående kø så vidt jeg vet.

Jo den følger da køen ned til 0km/t. Går det mer enn 5 sekunder før køen starter igjen, må man trykke gasspedalen lett for at den skal fortsette. Men man kan ikke starte en "ny" ACC-sesjon i krypefart, den må være stilt inn fra vanlig fart, over 30km/t eller noe.

Men jeg synes den holder for lang avstand til bilen foran i krypekø, som de fleste andre med adaptiv cruise i sakte kø - blir for store luker og lite effektiv kø og utnyttelse av veien da, så jeg pleier å kjøre manuelt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Hrklev

Hmm.... Tenker litt på det med litt ekstra rekkevidde som du sier, Ebe. Har kikket litt på en fully charged i3 94ah, og må si jeg har utrolig lyst på en sånn. Kona kjører en Niro plug-in, så for variasjonens skyld så frister det litt mer med en tysk bil enn en Hyundai kjenner jeg. Høres det ut som økonomisk krise å gå for en 2017 fully charged i3 94ah til rett under 300.000 nå som en 120ah er "rundt hjørnet"? Jeg ser jo at 60ah versjonene (spesielt med mye utstyr) fortsatt ligger ute til relativt høye priser på finn.no, så de ser ikke ut til å ha blitt helt knust av at 94ah versjonen kom... Kommer nok isåfall til å beholde denne i 2-3 år da, minst.

1000kwh

Sitat fra: Crown på tirsdag 19. juni 2018, klokken 21:49
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 19. juni 2018, klokken 20:09
Ioniq gir mye bil og rekkevidde for pengene. Den har adaptiv cruise, men følger vel ikke saktegående kø så vidt jeg vet.

Jo den følger da køen ned til 0km/t. Går det mer enn 5 sekunder før køen starter igjen, må man trykke gasspedalen lett for at den skal fortsette. Men man kan ikke starte en "ny" ACC-sesjon i krypefart, den må være stilt inn fra vanlig fart, over 30km/t eller noe.

Men jeg synes den holder for lang avstand til bilen foran i krypekø, som de fleste andre med adaptiv cruise i sakte kø - blir for store luker og lite effektiv kø og utnyttelse av veien da, så jeg pleier å kjøre manuelt.
Ja, så ikke en "ekte" køassistent, men nyttig likevel.

Zimon

#6
Ioniq har som sagt Adaptive cruise controll helt ned til 0km/t, har testet det på min nye Ioniq. Som nevnt står køen lenge så gi ett lite trykk på gasspedalen, ACC er fortsatt active. Ang avstand til biler foran så har du avstandjustering, bruk kjørekomputer knappen på rattet og bruk ene midtknappen sølv for å bla side opp og ned. Du vil da se symbol med bil og flere hvite streker foran bilen. Bruk opp og ned til å justere avstand.

Selvsagt jo kortere avstand jo mer obs bør man være og klar til å bruke bremsen selv.

Avstand beregnes basert på hastighet man holder, slik som med "3 sekunders" regelen.

PS, så langt veldig fornøyd med min Ioniq, så tomler opp for den så lenge den vil dekke ditt behov med plass og rekkevidde etc. Har du ikke tatt en prøvetur med Ioniq så book det med en forhandler. Er litt leveringstid på de, men du finner biler som kan fås raskt på finn.no også.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

bromm

#7
Sitat fra: Hrklev på onsdag 20. juni 2018, klokken 08:19
Hmm.... Tenker litt på det med litt ekstra rekkevidde som du sier, Ebe. Har kikket litt på en fully charged i3 94ah, og må si jeg har utrolig lyst på en sånn. Kona kjører en Niro plug-in, så for variasjonens skyld så frister det litt mer med en tysk bil enn en Hyundai kjenner jeg. Høres det ut som økonomisk krise å gå for en 2017 fully charged i3 94ah til rett under 300.000 nå som en 120ah er "rundt hjørnet"? Jeg ser jo at 60ah versjonene (spesielt med mye utstyr) fortsatt ligger ute til relativt høye priser på finn.no, så de ser ikke ut til å ha blitt helt knust av at 94ah versjonen kom... Kommer nok isåfall til å beholde denne i 2-3 år da, minst.
Du kan trygt kjøpe en brukt 2017 i3 94Ah, ja. Den kan du regne med å beholde over 3 år uten problem. Selv har jeg en 60Ah 14-mod som har rundet 100.000 km uten så mye som et knirk (bare byttet vindusviskere og bremser ved 93.000 km). Det er heller ikke målbart tap av batterikapasitet på de 4 årene jeg har hatt min - går minst like langt nå som da den var ny. På i3 får du EKTE køassistent - hvis den ser bil foran seg fra 0 så kan du også aktivisere ACC...

Når det gjelder prisjustering når 120Ah lanseres, så tipper jeg det blir som sist da 94 kom istedet for 60 - det gjorde ingen utslag i bruktprisene for 60, siden prisen på 94 ble priset inn et lite knepp opp. Uansett er etterspørselen fortsatt så stor at det nesten ikke er bevegelse i prisene på brukt i3...

Hrklev

Godt å høre, for det var det jeg endte opp med å gjøre :) Handla en svart fully charged marathon edition for 3-4 dager siden. Så langt svært fornøyd, så tror dette kan bli bra! Så får bruktbilprisene bli som de blir, det er ikke helt umulig at vi beholder denne lenger enn planlagt. Falt godt i smak hos kona og, så da er det vel gode muligheter for det. :)

Elbil fundamentalist

Gratulerer! Høres ut som ett bra valg!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA