Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Europatur og lading på lav SOC?

Startet av Joachim@sancon.no, søndag 17. juni 2018, klokken 09:28

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Simen1 på mandag 18. juni 2018, klokken 22:39
Det ser helt annerledes ut hos meg. Her er et bilde fra nettet:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det er fordi du har en veteranbil slik som meg ;)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Mye bedre å se nøyaktig hvor begrensningen ligger med de gamle instrumentene. Og har man det har man også "gammel" batterikjemi som øyeblikkelig gir maks effekt når man kobler til superladeren, selv på ekstremt lav soc :)

keepitsimple

Sitat fra: Ellemelle på mandag 18. juni 2018, klokken 19:13
Ja, disse gule stiplede linjene på toppen (de stiplede linjene i bunnen vil du ikke se)


Noterer at det er -20 her. Jeg har bare sett stiplede linjer ved kalt vær. Du ser altså disse i varmt vær da du nærmer deg 0 % på batteriet?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

GOS

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 20. juni 2018, klokken 07:31
Noterer at det er -20 her. Jeg har bare sett stiplede linjer ved kalt vær. Du ser altså disse i varmt vær da du nærmer deg 0 % på batteriet?


Ja.
Og dersom du drar på mye (kjører hardt) uten at du har nær 0% så vil du også få disse stiplede linjene. Dess hardere du kjører, dess kaldere batteriet er, eller dess nærmere 0% batteriet er, dess tidligere får du disse stiplede linjene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Simen1

Regenereringa har jeg sett begrense seg enten når det er kaldt eller når batteriet er nært fult

Motoreeffekten har jeg sett begrense seg enten når batteriet er nært tomt eller når det er kaldt

På en P85 fra 2013
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Du vil også få begrensning ved såpass lange pådrag at statortemperaturen blir for høy. Men noe er endret i software, for selv om man tydelig ser at strømtrekket reduseres i canbusdataene vises ikke den stiplede linja like tidlig som før. Selve reduksjonen fra nærmere 1200A til <900A er også endret fra å skje brått til å trappes ned over et par-tre sekunder.

Konklusjonen er at det kan foreligge en begrensning, spesielt på effektuttak, selv om man ikke ser den stiplede linjen.

fonberg

Kom inn på SuC med 8% igjen i helga med 90D, den var på under et halvt minutt oppe i drøyt 70 kW før den gradvis steg videre til rundt 110-115 kW.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA