Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Charge Efficiency

Startet av Egilzen, mandag 18. juni 2018, klokken 09:14

« forrige - neste »

Egilzen

Hei godtfolk!

Har noen spørsmål vedrørende forbrukt strøm ved hjemmelading og effektiviteten av dette.
Har en Tesla Wall charger, satt opp med 3fas 32A.
Bilen er en model X, uten oppgradert / dobbelt lader.

Som dere kan se i vedlegget så får jeg veldig dårlig charge efficiency, er det Teslafi som viser feil, eller er tapet faktisk er så mye?
Charge 2, er på offentlig ladeplass i Brumunddal, dette med vanlig 13A ladestolpe. Her er efficiency mye høyere enn hva jeg får hjemme.

Av 100kWh strømforbruk på veggladeren hjemme, sitter jeg igjen med 30kWh som går til bilen, resten blir borte?
Isåfall er dette veldig dårlig økonomi, bruk 100,- få strøm for 30,- på bilen, er dette normalen?

Kan det være innstillinger på Teslafi som er feil, eller er det faktisk så "dårlig" ?


geear

Den rapporterer 84A, så det er åpenbart noe feil i beregningene?

Espen Hugaas Andersen

Det er garantert ikke så dårlig. 84A gir ingen mening - selv om dette skulle vært totalt antall ampere, og man måtte dele på tre, så er det 28A. Det maksimale bilen kan ta uten oppgradert lader er 16A trefase, altså 11 kW. Da er det maksimale som kan tilføres bilen på f.eks 6,5 timer 71,5 kWh.

Og du er sikker på at kursen er 32A trefase, altså 400V TN? Det er ikke tofaselading på 230V IT nett?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Man fikk ihvertfall 88% effektivitet på 13A enfase med TMS i sin tid, litt bedre med høyere effekt. Så det er nok ikke så aller verst :)

Egilzen

Er helt sikker på at oppsettet er 230v 32A 3-fas. I bilen rapporterer den dog ikke høyere enn 28A som du sier Espen.
Men at bilen viser feil ved 3-fas oppsett er vel ikke noe nytt, det er vel en kjent "bug" i systemet om jeg har skjønt det riktig?

Espen Hugaas Andersen

#5
BIlen viser feil, ja, den antar trefase når du bare bruker to faser. Tallene ser ut til å stemme med tofaselading. Stilt inn på 28A vil du få ca 1,1547 x 28A x 233,5V x 6,5h = 49 kWh. Med 45 kWh mottatt er virkningsgraden ca 92%.

Se f.eks https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=26865.msg458761#msg458761
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Egilzen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. juni 2018, klokken 09:45
BIlen viser feil, ja, den antar trefase når du bare bruker to faser. Tallene ser ut til å stemme med tofaselading. Stilt inn på 28A vil du få ca 1,1547 x 28A x 233,5V x 6,5h = 49 kWh. Med 45 kWh mottatt er virkningsgraden ca 92%.

Se f.eks https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=26865.msg458761#msg458761

Herlig, da var det ikke så ille som jeg trodde :)
Skjønner ikke helt hvorfor det bare vises 28A heller, burde vel ha vært 32A? Mulig jeg må åpne Wall Chargeren å se om den er stilt inn riktig, er vel ett hjul der som skal skrues rundt for å stille inn Ampere?

Cries

Bare en mistanke, men det at du får 28A kan være om du har 11kW lader eller 16,5kW "on-board charger". På "tofase" vil du ikke få mer futt enn 1-fase etter ca 28A (igjen, litt usikker her) da du får ca 15% økt effekt/utbytte på "tofase" kontra 1-fase.

28A*1,15=32.2A. Kan være at bilen/laderen synes det da er bedre å gi 28A på tofase, kontra å gi 32A på enfase, siden den ikke er stilt til dette. Og da kan det være at bilen også begrenser inntaket til 28A fordi den ikke går høyere.

Noen andre teorier?

Når hentet du ut bilen?

Egilzen

Sitat fra: Cries på mandag 18. juni 2018, klokken 09:59
Bare en mistanke, men det at du får 28A kan være om du har 11kW lader eller 16,5kW "on-board charger". På "tofase" vil du ikke få mer futt enn 1-fase etter ca 28A (igjen, litt usikker her) da du får ca 15% økt effekt/utbytte på "tofase" kontra 1-fase.

28A*1,15=32.2A. Kan være at bilen/laderen synes det da er bedre å gi 28A på tofase, kontra å gi 32A på enfase, siden den ikke er stilt til dette. Og da kan det være at bilen også begrenser inntaket til 28A fordi den ikke går høyere.

Noen andre teorier?

Når hentet du ut bilen?

Hentet ut bilen i Juni 2017, så den har nettopp fylt 1år :)

Rett før de endret premium pakken  :'(

Cries

Ser ut som du har en X75, og da har du nok "bare" 11kW lader, som kanskje beviser min teori. Har selv X75 hentet ut i September-17 (bestilt Mai-17) med 11kW lader.

Det vil også være verdt å legge merke til at tofaselading ikke gir noe reell verdi og ladefart når man likevel har 32A tilgjengelig på kursen, og samtidig har 11kW lader. I grunn er det mest å hente på å legge to-fase når man enten skal ha 2stk elbiler, og trenger å dele på "tilgjengelig antall Ampere", eller har 16-20A kurs og vil ha størst mulig ladefart.
I tillegg medfører "tofase" også en del "grums" som feil visning av 3-fase i display i bilen, feil visning kW (lading), men rett visning på km/t i ladefart. Det kan også være grunnen til at Teslafi viser informasjonen den gjør.

Dersom logging og statistikk er viktig for deg, bør du vurdere om det er verdt å koble om til 1-fase. Om det ikke har noen som helst verdi for deg, så er det bare å la den være slik den er. I praksis har det ingen betydning, da du får ladet bilen som normalt. Dog viktig å vite at det er kun Tesla som da kan lade på "to-fase", ingen andre elbiler (som jeg er kjent med).

Egilzen

Sitat fra: Cries på mandag 18. juni 2018, klokken 10:23
Ser ut som du har en X75, og da har du nok "bare" 11kW lader, som kanskje beviser min teori. Har selv X75 hentet ut i September-17 (bestilt Mai-17) med 11kW lader.

Det vil også være verdt å legge merke til at tofaselading ikke gir noe reell verdi og ladefart når man likevel har 32A tilgjengelig på kursen, og samtidig har 11kW lader. I grunn er det mest å hente på å legge to-fase når man enten skal ha 2stk elbiler, og trenger å dele på "tilgjengelig antall Ampere", eller har 16-20A kurs og vil ha størst mulig ladefart.
I tillegg medfører "tofase" også en del "grums" som feil visning av 3-fase i display i bilen, feil visning kW (lading), men rett visning på km/t i ladefart. Det kan også være grunnen til at Teslafi viser informasjonen den gjør.

Dersom logging og statistikk er viktig for deg, bør du vurdere om det er verdt å koble om til 1-fase. Om det ikke har noen som helst verdi for deg, så er det bare å la den være slik den er. I praksis har det ingen betydning, da du får ladet bilen som normalt. Dog viktig å vite at det er kun Tesla som da kan lade på "to-fase", ingen andre elbiler (som jeg er kjent med).

Stemmer det, har en X75.
Logging og statistikk er ikke så veldig viktig, men fikk nesten litt hakeslepp når jeg så på Teslafi og den viste så dårlig efficiency. Men det er helst sikkert rett som dere skriver her, at det blir feil og at reelt så er ikke tapet så mye. Fordi det hadde vært lite økonomisk gunstig å dytte ut strøm for 100,- også sitter man igjen med strøm på bilen for 35,-  :laugh:

Cries

For å si det slik, da hadde du ikke trengt snøfres om vinteren, og kunne bare latt bilen stå på gårdsplassen, da all den overskuddsvarmen fra ladetap hadde gjort susen.

Muffinman

Sitat fra: Egilzen på mandag 18. juni 2018, klokken 10:49
Fordi det hadde vært lite økonomisk gunstig å dytte ut strøm for 100,- også sitter man igjen med strøm på bilen for 35,-  :laugh:
Lite gunstig, men fremdeles litt bedre enn dealen man får med en fossilbil ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA