Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

(Poll) Signert kontrakt?

Startet av andy99, mandag 18. juni 2018, klokken 10:23

« forrige - neste »

Kjetil1986

Forhandler sa at både hvit, grå, blå og rød var populære valg. Grønn og oransje var det knapt noen som hadde bestilt hos dem.
Model 3 long range 2021

Turbato


Gordon Retriever

Er ikke Acid Yellow (syregul?) en grønnfarge, da? ;D

trykkertor

Sitat fra: Navl1 på torsdag 21. juni 2018, klokken 18:26
Sitat fra: trykkertor på torsdag 21. juni 2018, klokken 18:23
Kan være fordi han bestilte Pulse Red. Den mest bestilte fargen. ...

Hvor har du det fra? Bryter jo med alle tradisjoner den norske befolkning har for fargevalg på bilene sine.
Det var selgeren min som sa det da han så på forhåndskonfigureringene. Men det var 1 uke før deadline, så kan jo ha endret seg de siste dagene før 17.juni.

Jorgensen

Fikk telefon fra forhandler i går, og jeg får bilen min i slutten av september.
Har bestilt Pulse Red m/soltak. Kø nummer 178.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

tugit

Kønummer på lavt 800-tall og får ikke bil før nov-des. Kanskje det ikke kommer mer enn 1000 biler til landet i år.

Counterpointer

Huyndai startet med å si 3000 biler. Dette ble senere til 2500. Så begynte de å komme med tallet 2250. De siste dagene høres det ut som 2000 er maks......

Blir spennende å se facit av registreringer etterhvert. Og ikke minst når de får startet levering, ser ut som alt forsinkes!

Heimdal-eGolf

Kønummer 131x, levering desember/januar
Galactic Grey, teknikk, skinn + vinterhjul

Selger hadde også to kunder med kønummer 7xx som har fått leveringsdato november/desember.
2018 eUp
2021 eC4
2019 TM3 LR
2015 eGolf solgt
2014 eUP solgt

ca119

Fortsetter det slik blir det snart samme som med Opel Ampera.
Kønummer 148x, levering oktober / seinest Desember skrev han på kontrakten min igår?
Galactic Grey, teknikk, skinn UTEN vinterhjul.

"Kønummer 131x, levering desember/januar"   ....... håper ikke prisen går opp da.
Hvis du trekker deg fra kjøp kan man risikere å må betale 5-10% jmf. kontrakten.
Dumt at jeg ikke tok med i kontrakten at jeg forbeholder meg retten å trekke med ved prisforandring.

Biff


creal

Opprinnelig kønummer 26xx. Antatt levering i mars.

Vidar_S

Sitat fra: ca119 på fredag 22. juni 2018, klokken 12:21

"Kønummer 131x, levering desember/januar"   ....... håper ikke prisen går opp da.
Hvis du trekker deg fra kjøp kan man risikere å må betale 5-10% jmf. kontrakten.
Dumt at jeg ikke tok med i kontrakten at jeg forbeholder meg retten å trekke med ved prisforandring.

Sier du at det ikke er en standardformulering i kontrakten om at kjøper kan trekke seg dersom pris heves samtidig som de selv forbeholder seg retten til å øke prisen?

Gordon Retriever

Bilbransjen er generelt litt urolige om dagen, da innføring av WLTP kan føre til at fossilbiler (som det fortsatt selges endel av) kan bli tildels vesentlig dyrere fra kontraktsinngåelse til levering.

Norges Bilbransjeforbund har derfor gått ut med veiledning til sine medlemmer, der det blant annet heter:

Sitat«Salgs- og leveringsvilkårene i NBFs forbrukerkjøpskontrakt pkt. 3 regulerer tilfeller der blant annet engangsavgiften økes. Kjøper må i slike tilfeller akseptere en økning på 6 prosent i forhold til avtalt pris. Utover dette kan kjøper som hovedregel gå fra avtalen. Unntatt er tilfeller der bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner eller leveringstiden er lengre enn 6 måneder.

[...]

«Dersom bilforhandler mener at denne standardpassusen i NBFs kjøpekontrakt ikke er tilstrekkelig for å dekke opp eventuell avgiftsøkning, vil det måtte gjøres en ekstra påtegning på kjøpekontrakten. Enten som et vedlegg eller under punktet særlige merknader på side 1 i kjøpekontrakten.


Kilde, bilnorge.no: Link

ca119

Standard kontrakt:
7. Avbestilling og erstatning
Avbestiller kjøper etter at kjøpekontrakt er signert og før levering er skjedd, plikter kjøper å dekke selgers tap. Det er avtalt at det ved avbestilling skal betales
slik erstatning med 10 % av kjøpesummens størrelse. Avbestilling skal skje skriftlig, og være selger i hende før angitt tidspunkt for levering.
8. Forsinket levering
Ved forsinket levering kan kjøper kreve oppfyllelse, heving og/eller erstatning etter reglene i forbrukerkjøpsloven. Dette gjelder likevel ikke der selger kan godgjøre at forsinkelsen
ligger utenfor hans kontroll. Forsinkelse fra selgers side ved oppfyllelse av sideforpliktelser gir ikke kjøper rett til heving eller erstatning.
9. Prisendring
Hvis skatter, toll, valutakurser eller offentlige avgifter økes/endres etter signert avtale, men før levering og dette påvirker leveransens totalpris, plikter kjøper å betale økningen.
Dette gjelder tilsvarende hvis fabrikk eller importør øker sine priser. Dersom samlet prisøkning overstiger 8 %, har kjøper rett til å fragå avtalen.
Melding om dette må gis skriftlig, innen en uke etter at prisøkningen ble kjent for kjøper.

Turbato

Med tanke på moms er punkt 9 ganske klar på at det gir tillatelse til å fragå avtalen. Det er bra.

Når det gjelder forsinket levering blir spørsmålet mitt hva det betyr at jeg ikke kan fragå avtalen "der selger kan godgjøre at forsinkelsen ligger utenfor hans kontroll". Selger er her å forstå som bilforhandler? Det er jo utenfor deres kontroll om Hyundai som sådan leverer for få biler i året, så med dette punktet kan bilforhandler med kontrakten i hånd utsette levering inn i evigheten. Eller forstår jeg det feil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA