Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?

Startet av Joltus, søndag 17. juni 2018, klokken 20:57

« forrige - neste »

Trig8

Sitat fra: Beckern på torsdag 21. juni 2018, klokken 22:32
Hvordan får man satt det i manuell?
Det du justerer selv går over i manuell styring. Resten forblir i auto. Auto-lyset slukker så du vet at noe (eller alt) er på manuell styring.
Jeg ser ingen grunn til at det skulle vært et auto-lys for hver funksjon...

Joltus

Når man skifter mode gir det ingen mening at auto skal slukke. Siden Auto ikke endrer noe på mode avhengig av dugg etc......

hma

Enig i at klimaanlegget er litt pussig. I auto modus "forventer" jeg at anlegget regulerer den temperaturen jeg har satt, uavhengig av hvor lufra blåses ut.

Er det fuktig slår man på både heat og A/C. Det fungerer bra.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

meitran

Holder det ikke at man setter ting i auto altså for å holde temperaturen på det man ønsker? Ikke fått bilen enda, men når jeg prøvekjørte husker jeg at luften var "tung" i bilen selv i auto.

Joltus

Sitat fra: hma på fredag 22. juni 2018, klokken 14:55
Enig i at klimaanlegget er litt pussig. I auto modus "forventer" jeg at anlegget regulerer den temperaturen jeg har satt, uavhengig av hvor lufra blåses ut.

Ja den gjør dette....... Som.sagt.i.denne.tråden....

Joltus

Sitat fra: meitran på fredag 22. juni 2018, klokken 15:12
Holder det ikke at man setter ting i auto altså for å holde temperaturen på det man ønsker? Ikke fått bilen enda, men når jeg prøvekjørte husker jeg at luften var "tung" i bilen selv i auto.
Jo men man må av og til sende lufta andre steder. Og da lyser det ikke på auto lengre selv om den fungerer på auto mtp viftehastighet og temperatur regulering.

AppleKnocker

Oppfører ikke automatiske klimaanlegg i alle biler seg på den måten det klages over her?

Auto styrer vifte og luftstrøm. Hvis man vil overstyre en av dem kan man det, mens den andre fortsatt styres automatisk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Joltus

Ja... Tråden startet med spørsmål om det at lyset slukker seg. Eg trodde auto da gikk av. Det var feil....

Så har me fått bekreftet at klimaanlegget styres automatisk selv om det ikke lyser.


Trig8

Er ønsket da ett lys for 'full auto' og et annet lys for 'delvis auto'?
Eller at det står 'auto' over hhv temperatur, luftfordelig og viftehastighet i klimadisplayet?
For min del synes jeg det fungerer bra som det er.

Beckern

Sitat fra: Trig8 på fredag 22. juni 2018, klokken 21:16
Er ønsket da ett lys for 'full auto' og et annet lys for 'delvis auto'?
Eller at det står 'auto' over hhv temperatur, luftfordelig og viftehastighet i klimadisplayet?
For min del synes jeg det fungerer bra som det er.
Nei, det holder med at auto lyser så lenge klimaanlegget justerer etter en gitt temperatur.
Det er på en måte det som er auto i sin enkleste form.

Joltus

Sitat fra: Trig8 på fredag 22. juni 2018, klokken 21:16
Er ønsket da ett lys for 'full auto' og et annet lys for 'delvis auto'?
Eller at det står 'auto' over hhv temperatur, luftfordelig og viftehastighet i klimadisplayet?
For min del synes jeg det fungerer bra som det er.
På skjermen lyd/klima står det hva man har av innstilling på klima.
Der forsvinner auto når man skifter mode.

Artig påfunn av Nissan... Men betyr jo nada når man vet om det.

AppleKnocker

Så konklusjonen er at klima i Leaf oppfører seg likt som alle andre biler...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Joltus

Vil nesten si det. Bortsett fra at den sparer på ac eller heat på en helt annen måte enn en diesel/bensin bil.

Dermed får man mer dugg.

Beckern

Tja, temperaturreguleringen ser også ut til å være litt på bærtur. I en varm bil men med litt kjølig uteluft var det nesten umulig å få den til å regulere rett. Den satt stadig på heat til tross for at innetemp var flereogtjuegrader, target sto på 19 -18. Men uteluften ble målt feilaktig til 14 når vi startet i 14:30 tiden i går. De som var på østlandet i går vet at tempen var mye mer i går. Ca 20 på det tidspunktet.
Mens vi kjørte steg den langsomt (utetempen) og langsomt gikk klimanlegget over til å kjøle og sette ned temperaturen i bilen og vi måtte skru opp target.
Med settpunkt på 22 etter en times kjøring var det mye kaldere i bilen enn ved etter avgang når settpunkt var 18 (og utetemp påstått 14. Den andre bilen viste 19 et par timer før avgang.

Joltus

Høres ut som noe galt i din bil. Vår har hverfall ikke målt en grad feil....

Du hadde ikke noe fremme på dashbordet under vinduet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA