Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

God eller ubrukelig bil - bruksmønster

Startet av ThomasEL, søndag 17. juni 2018, klokken 17:19

« forrige - neste »

ThomasEL

Mens jeg venter på min Leaf 2018 N-Connecta (som jeg tidvis er usikker på om jeg angrer på at jeg har bestilt - tidvis gleder meg til å få), så har jeg prøvd å tråle så mye brukererfaring fra diverse forum som jeg har klart.

Jeg har per nå kommet til følgende subjektive oppsummering vedrørende bilens temperaturproblemer:

- For de som kun bruker bilen til kortere kjøreturer uten hurtiglading (20-25 mil), så fungerer den utmerket. Både på motorvei og vanlig landevei.

- For de som kjører på landevei og noen ganger trenger en hurtiglading, så fungerer bilen fint og uten problemer.

- For de som kjører på landevei og vanligvis klarer seg med én hurtiglading, men noen ganger trenger to hurtigladinger, så fungerer bilen tilfredsstillende, men kan få noe redusert lading på andre hurtiglading.

- For de som kjører på landevei og relativt ofte har behov for minimum to hurtigladinger, så er ikke bilen særlig grei. Høy batteritemperatur og ladebegrensning blir en irriterende faktor.

- For de som kjører ofte (ukentlig) på motorvei (og vil ligge i 100km/t +) med behov for én hurtiglading per tur, så risikerer man ladebegrensning allerede på første hurtiglading. I tillegg vil ofte batteriet ha en temperatur som er høyere enn hva sunt er.

- For de som ofte kjører på motorvei (100km/t + ) og svært ofte har behov for mer enn én hurtiglading i forbindelse med motorveikjøring, så er bilen bortimot ubrukelig. I tillegg til mye venting på grunn av ladestruping, så utsettes batteriet for en temperatur som nesten uungåelig vil føre til hurtig degradering.


Vel, dette var min lille subjektive oppsummering av det jeg mener å ha observert og lest av brukererfaringer. Synspunkter?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Synes å oppsummere bra det der. Og det betyr at det er et fåtall som kommer å "plages" av bilen. Alt overveiende er folk storlig fornøyd, det er "promiller" som kommer til å "plages".
Dog ser jeg ikke frem til å stå i ladekø fordi det har vært dobbel ladetid på de Leaf som var før meg, og den som står bruker og opp tiden jeg kunne ladet på. Det er/skulle være kjipt det. :-\
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Niklas

Håller med om det mesta utom detta:

"I tillegg til mye venting på grunn av ladestruping, så utsettes batteriet for en temperatur som nesten uungåelig vil føre til hurtig degradering."

Leaf 40 begrenser hurtigladding ca 10 grader tidligere än Leaf 30. När Leaf 24/30 visar 8 av 12 bars (två kvar till rött) på termometer i bilen är den ~50
grader, då är Leaf 40 redan uppe på rött.Den ser ut att bli veldigt varm snabbt, men faktisk temperatur är inte så hög som den kan bli i tex Leaf 30. Jag tror Nissan har betydligt bedre säkerhetsmarginaler med avseende på degradering än tex Leaf 30. Det gir en del problem med långsam snabbladdning när man kör längre än 40-50 mil, men det skyddar batteriet bedre.

Har kört Leaf 40 sedan mars (skall uppdatera signatur!)
Nissan Leaf -14 sedan dec -15

tuono

Noe som gjør mangelen på temperaturregulering i form av luft og/eller væske på en 2018 modell bare ennå mer uforståelig.....

Joltus


Jamesbond

Bestilt BNH Lillestrøm i april. Fikk beskjed om levering november.
Hørte med de idag om det er endringer. Levering fortsatt i november.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA