Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eldre i3

Startet av Rooki3, søndag 17. juni 2018, klokken 15:33

« forrige - neste »

Rooki3

Jeg har akkurat kjøpt en brukt i3 og lurer på om det er noen som har eldre i3 (2015 og eldre) som har erfart slitasje i noe? F.eks. Hjuloppheng, foringer?
Er det noen som merker stor forskjell mellom ny og en som har gått langt? Og i tilfelle, hvor langt har den gått da?
Jeg vet om bremseklosser og skiver, men er det noen som har skiftet noe annet?

bromm

Min er fra mars 2014 og har akkurat passert 100.000 km. Bilen er som ny - har ikke hatt noen problemer med den. Byttet skiver og klosser én gang (på siste service 93.000 km). Spurte om det var noe jeg kunne forvente fremover, men de sa at det ikke var noe deler som forventes utslitt før neste bremseskift :D

Touring

Min har kjørt 93.000. Skifter bremser.  Ellers ble navi skjermen , ladekontakten og høyre bakfjær byttet på garanti

lillemarius

Kjøpt vår 2014, nettopp passert 100 000 km. Kjempebil!
Følgende er byttet på garanti: Knekt fjør framme, ladekontakt og håndtak til dør baksete (kosmetisk problem). Ellers byttet klosser og skiver én gang.

Klykken

Ikke noe grovt som har skjedd her heller. Ikke skiftet bremseskiver, men skiftet klosser frem. Etter 73.000km. dørhåndtak på passasjersiden ble skiftet, samt rattstamme på de to første årene. Støtdempermansjetter nå på siste service. Ellers ingenting å sette fingeren på, som jeg kan huske.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rooki3

Sitat fra: bromm på søndag 17. juni 2018, klokken 17:58
Min er fra mars 2014 og har akkurat passert 100.000 km. Bilen er som ny - har ikke hatt noen problemer med den. Byttet skiver og klosser én gang (på siste service 93.000 km). Spurte om det var noe jeg kunne forvente fremover, men de sa at det ikke var noe deler som forventes utslitt før neste bremseskift :D

Det var betryggende å lese  :+1:

Rooki3

Dette virker jo lovende. Er det noen som har merket reduksjon av batterikapasitet da? Er det 10-20% reduksjon som er vanlig etter 3 år?

02jan

Kjørt 91.000 , av slitedeler  kun byttet klosser og skiver foran  (skivene kunne holdt lenger om ikke for mye rust). Nye vinterdekk i vinter.

Bilen oppfører seg likt , som da den var ny. Nylig EU-godkjent , sommerdekkene holder til 100.000 km.

Har byttet den eksterne  ladekladden på garanti.





Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

Sitat fra: Rooki3 på søndag 17. juni 2018, klokken 20:55
Dette virker jo lovende. Er det noen som har merket reduksjon av batterikapasitet da? Er det 10-20% reduksjon som er vanlig etter 3 år?
Ingen merkbar forskjell her. Har derimot nesten aldri hurtigladet, så usikker på om slikt påvirker batteri i nevneverdig grad.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

#9
Trolig varer batteriet lenger enn de fleste biler. Når det gjelder i3 blir vel neppe rust noe problem, men eltronikk og bevegelige deler slites og varer ikke evig her heller.

https://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Har ikke hørt om et eneste tilfelle av redusert kapasitet på i3. Noe reduksjon må det nødvendigvis være, men ikke nok til at noen har merket det ennå. Det har i hvert fall ikke vært slått opp noe sted som jeg har fått med meg. De eldste i3-ene nærmer seg vel 5 år nå(?) Levert fra høsten 2013 svjv. Jeg er mest bekymret for kraftelektronikken, og hva den koster å reparere.

Blodstrupmoen

Teoretiske beregninger sier at batteriene i i3 skal tåle 600.000 til 950.000 km basert på gjennomsnittlig forbruk og ladesykluser før det kommer under 80% restkapasitet. Det vil si at man må over dette før man merker kapasitetsreduksjon, siden i3 kun bruker ca. 80% av batteriet når den viser 100%. Med andre ord, vil nok batteriene vare lengre enn resten av bilen.
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV

soletti

#12
Sitat fra: Klykken på søndag 17. juni 2018, klokken 20:37
Ikke noe grovt som har skjedd her heller. Ikke skiftet bremseskiver, men skiftet klosser frem. Etter 73.000km. dørhåndtak på passasjersiden ble skiftet, samt rattstamme på de to første årene. Støtdempermansjetter nå på siste service. Ellers ingenting å sette fingeren på, som jeg kan huske.

Jeg ser Støtdempermansjetter knapt henger sammen hos meg, er det på garanti, eller betalte du? Nettopp vært inne på andre service uten at det ble gjort eller kommentert noe.

Klykken

Betalte ikke for det, nei. Kun for service og bytte av bremseklosser.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DieselVegard

#14
Kjøpte i3 april 14. Har nå gått 106000. Det eneste som er byttet er:

-Bremser foran (ikke bak)
- Fjærbeinslager foran (fikk i tillegg nye dempere på garanti)
- Er på ladekladd nummer 3.
- Bakdekk på sommerhjulene. Framdekkene holder ut denne sesongen. (20")
- 4 vinterdekk
- begge dørhåndtakene. (Keyless go virket ikke)

Rekkevidde....Ja, synes den er ned ca 10%
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA