Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris på vinterhjul

Startet av Pilot, søndag 17. juni 2018, klokken 08:30

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Theppan på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:32
Sitat fra: JorgenM på onsdag 22. januar 2020, klokken 10:45
Blir nok så jeg demonterer selv og tar med til nærmeste Vianor for plugging.

Dra på Jula og kjøp et pluggesett, så gjør du det selv på 5 min uten å ta av dekket. koster 200kr.
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/dekkverktoy/reparasjonssett-600209/
Det er ikke lov med utvendig plugging. Det skal brukes paraplyplugg innenfra ved permanent reparasjon. Det er også spesifikke krav til hvor plugg kan settes.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Theppan på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:32
Sitat fra: JorgenM på onsdag 22. januar 2020, klokken 10:45
Blir nok så jeg demonterer selv og tar med til nærmeste Vianor for plugging.

Dra på Jula og kjøp et pluggesett, så gjør du det selv på 5 min uten å ta av dekket. koster 200kr.
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/dekkverktoy/reparasjonssett-600209/
Det er ikke lov med utvendig plugging. Det skal brukes paraplyplugg innenfra ved permanent reparasjon. Det er også spesifikke krav til hvor plugg kan settes.

Det er mye som ikke er lov, som å kjøre 115km/t i 110-sona på motorveien. Ikke dermed sagt at det er forbundet med noe særlig risiko eller på noen som helst måte vil bli oppdaget eller få konsekvenser. Dekk ble alltid plugget på denne måten før i tiden, uten at jeg kan huske at det noensinne har ført til ulykker i Norge.

Er man av typen som liker å dra på i 200km/t+ på Autobahn så kan det kanskje være greit å få lappet fra innsiden. For oss andre som aldri er over 130km/t spiller det nok fint liten rolle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2020, klokken 21:01
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Theppan på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:32
Sitat fra: JorgenM på onsdag 22. januar 2020, klokken 10:45
Blir nok så jeg demonterer selv og tar med til nærmeste Vianor for plugging.

Dra på Jula og kjøp et pluggesett, så gjør du det selv på 5 min uten å ta av dekket. koster 200kr.
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/dekkverktoy/reparasjonssett-600209/
Det er ikke lov med utvendig plugging. Det skal brukes paraplyplugg innenfra ved permanent reparasjon. Det er også spesifikke krav til hvor plugg kan settes.

Det er mye som ikke er lov, som å kjøre 115km/t i 110-sona på motorveien. Ikke dermed sagt at det er forbundet med noe særlig risiko eller på noen som helst måte vil bli oppdaget eller få konsekvenser. Dekk ble alltid plugget på denne måten før i tiden, uten at jeg kan huske at det noensinne har ført til ulykker i Norge.

Er man av typen som liker å dra på i 200km/t+ på Autobahn så kan det kanskje være greit å få lappet fra innsiden. For oss andre som aldri er over 130km/t spiller det nok fint liten rolle.
Kan uansett være greit å vite at det finnes regler om dette. Er du i en ulykke og de finner en plugg så «kan» det bli noe.
Men folk får gjøre egne vurderinger.

Jeg ville ikke hatt plugg i mine 20' på min preformance, men hadde det i flere år i et dekk på en Pajero på 1990 tallet.

Theppan

Interessant. Jeg har i hvertfall plugget egne dekk i mange år uten problemer. Nå betyr jo ikke det at dette er en fullgod løsning for alle. Av nysgjerrighet, hvor står det at det ikke er lov å plugge egne dekk fra utsiden???
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

Counterpointer

Sitat fra: Theppan på onsdag 22. januar 2020, klokken 23:15
Interessant. Jeg har i hvertfall plugget egne dekk i mange år uten problemer. Nå betyr jo ikke det at dette er en fullgod løsning for alle. Av nysgjerrighet, hvor står det at det ikke er lov å plugge egne dekk fra utsiden???
Det var i en av de tekniske trådene her. Det var en som jobbet med dekk som refererte til nye regler om dette. Tipper det er en forskrift eller retningslinje.

Thomas Parsli

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 17:10
Sitat fra: Theppan på onsdag 22. januar 2020, klokken 23:15
Interessant. Jeg har i hvertfall plugget egne dekk i mange år uten problemer. Nå betyr jo ikke det at dette er en fullgod løsning for alle. Av nysgjerrighet, hvor står det at det ikke er lov å plugge egne dekk fra utsiden???
Det var i en av de tekniske trådene her. Det var en som jobbet med dekk som refererte til nye regler om dette. Tipper det er en forskrift eller retningslinje.

Forskriften er vel ikke endret siden 2014 -så dette er kanskje interne retningslinjer?

Det jeg har fått med meg fra kompetente verksteder er kun plugging i kjørebanen, ikke nære kanten og ikke store hull (forskriften sier noe om <6mm og spesielle krav for større hull).

Uansett kan man lovlig plugge sine egne dekk, men det er nok lurt å anse som en nødreparasjon :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

JorgenM

Fikk i alle fall dekket plugga hos Dekkmann Namsos for 580,- idag. Bar veg så kjørte de 4 milene tur/retur med ett sommerhjul. Har heldigvis identiske felger :)

Det sto en skru i dekket :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Sitat fra: JorgenM på torsdag 23. januar 2020, klokken 18:31
Fikk i alle fall dekket plugga hos Dekkmann Namsos for 580,- idag. Bar veg så kjørte de 4 milene tur/retur med ett sommerhjul. Har heldigvis identiske felger :)

Det sto en skru i dekket :)
Regner med dette var innvendig plugg?

Ingeniøren

Sitat fra: JorgenM på torsdag 23. januar 2020, klokken 18:31
Fikk i alle fall dekket plugga hos Dekkmann Namsos for 580,- idag. Bar veg så kjørte de 4 milene tur/retur med ett sommerhjul. Har heldigvis identiske felger :)

Det sto en skru i dekket :)

Det samme hos meg, eksakt midt i dekket - er vi utsatt for misunnelige sabotører... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA