Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fransk-importert Nissan Leaf Tekna

Startet av Lars Ivar Hukkelås, søndag 17. juni 2018, klokken 01:06

« forrige - neste »

Lars Ivar Hukkelås

Jeg vurderer å kjøpe en Nissan Leaf Tekna, men det er et par ting som gjør at magen vrir seg. 

Selger påstår at det er en 2015 modell.  Nå ble den registrert første gang i Norge i januar 2015.  Den ble første gang registrert i Frankrike i juni 2014. 

Det andre er at selger hevder at den har vinterpakken.  Jeg har snakket med firmaet som importerte bilen hit til Norge, men de nekter å gi meg en skriftlig bekreftelse på at dette er tilfellet.  Jeg spurte om det var noe sted jeg kunne ringe og spørre eller noen jeg kunne kontakte, men det var det ikke ifølge denne selger. 

Jeg bryr meg hovedsaklig om at batteriet er pakket inn med mulighet for varme om vinteren.  Den har ihvertfall ikke lyktespylere slik de nordiske leafene har.

Siden selger nekter å gå ned noe i pris på grunn av det jeg har påpekt og jeg er urolig for hva dette vil gjøre med prisen på bilen når jeg ønsker å selge den igjen på ett eller annet tidspunkt. 

Innspill mottas med takk.

Rav4_EV

Nissan hadde kunstig høye priser i Norge når Leaf ble lansert. Samtidig ble det solgt mange Leaf i Europa med statlige og lokale subisidier. Mange av disse bilene havnet i Norge til slutt, også fordi Nissan ikke leverte nok biler.
Nissanforhandlerne kjørte en skremselspropaganda med blant annet at importbilene manglet et fancy "varmeteppe" som var særdeles viktig i Norge. Etter å ha demontert flere Nissan Leaf batterier fra biler som er kondemnert har jeg funnet ut at dette "varmeteppet" er små elektriske elementer som er plassert på ulike steder i ytterkant av batteripakken. De kan ha en effekt dersom bilen står stille og lader i svært kalde omgivelser, men er verdiløse under kjøring. Med eller uten "varmeteppe" vil batteriet ha samme temperatur uansett årstid.
De som selger brukte biler som er spec'et for Norden liker selvfølgelig å briljere med hvor viktig "varmeteppet" er for å få høyere pris. Samtidig kan de skryte av lyktespylere som neppe har noen annen effekt enn at du bruker mere spylervæske om vinteren.

Jeg sitter ikke med sikre data, men har aldri sett at en Tekna fra 2014 ikke har "varmeteppe". Etter det jeg vet er det kun 1. gen Leaf (Med elektrisk håndbrekk, produsert i Japan) som eventuelt mangler "varmeteppe" på enkelte utgaver.

Alle europeiske Tekna er laget på samme fabrikk i England.

Om du mener at du får mindre igjen for denne "europeiske" Leafen ved senere salg er helt avhengig av om du er villig til å betale mer for en "Nordic" i dag.

Selv hadde jeg vært mer opptatt av hvordan bilen ser ut og om batteriets restkapasitet står i stil med kjørelengden.

Videre er det viktig at ditt bruksbehov blir dekket. Har du behov for å kjøre slik at batteripakken stadig blir dyputladet til 10% eller lavere ville jeg heller funnet en med 30 kWh batteri.
Dyputladinger forkorter levetiden.

Dette med årsmodeller og registreringsår er vel noe som tilhører steinalderen.
Fler og fler produsenter kommer nå med løpende endringer og lanserer nye modeller til forskjellige tider.
Om "årsmodellen" her er viktig er igjen spørsmål om du er villig til å betale mer for en tilsvarende bil med 3-4 måneder senere produksjon. Da skjedde det svært lite kjente endringer hos Nissan.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Lars Ivar Hukkelås

Hvordan vil reklamasjon fungere i forhold til en "norsk" leaf?  Så vidt jeg har forstått, så vil en "norsk" leaf dekkes av 5 års reklamasjon fra Nissan, selv om den selges via en privatperson, mens jeg er mer usikker på en franksimportert?

Lars Ivar Hukkelås

Er 160 000 for en stort sett strøken 2014 tekna som har gått 38 000, innafor eller for mye?

EV-FTW

Her er det viktig å ha tungen bent i munnen.

Det er stor forskjell på reklamasjon og garanti.

Leafer solgt nye i Norge ( ikke import altså) har 5 år fabrikkgaranti eller 100 000 km.

Importbiler har 2 til 3 år avhengig av hvor de kommer fra. USA har 0 år i Norge.
Reklamasjon derimot er noe du har krav på i følge norsk lov. Denne retter du mot forhandler du kjøpte importbilen fra. Den er på 5 år.

Det er derimot veldig viktig å si at å få ting gjennom på reklamasjon ofte er svært vanskelig. Det kan ikke sammenlignes med fabrikkgaranti.

Noen forhandlere selger med garanti fra en tredjepart. F.eks Autoconcept.
Dette er ofte ikke verdt mer enn papiret du får. Så anbefaler ikke slike garantier.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Lars Ivar Hukkelås

Dersom jeg kjøper av en person som kjøpte bilen fra et firma som hadde importert den fra Frankrike, kan jeg da gå på det firmaet som importerte den ved en eventuell garantisak, eller vil dette kun gå på personen jeg kjøpte bilen av?

EV-FTW

Sitat fra: Lars Ivar Hukkelås på søndag 17. juni 2018, klokken 18:11
Dersom jeg kjøper av en person som kjøpte bilen fra et firma som hadde importert den fra Frankrike, kan jeg da gå på det firmaet som importerte den ved en eventuell garantisak, eller vil dette kun gå på personen jeg kjøpte bilen av?

Så lenge bilen er under 5 år, kan du gå mot firma som solgte bilen i Norge med reklamasjonen din. Men som sagt, det er ofte svært vanskelig og tidkrevende å få gjennomslag for en reklamasjon.

Garanti derimot er noe annet, men der spørs det om denne bilen har garanti, det tviler jeg på.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

2015 blei vel prodsat ca april 14. I alle fall i Nordamerika.
På interiørbildene kan du sikkert se om bilen har brytere til varme i seter og ratt.

Leaftekna2018

Hei

Hvis magen knyter seg så drop kjøpet..
Det vil neppe bli noe positiv opplevelse tror jeg..
Du vil alltid gå rundt å tenke på det ene og det andre samt gruble over ting..
Så kommer du tilbake til forumet med problemer og søker råd

Stol på magefølelsen



Sent from my iPhone using Tapatalk
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Limodriver

Import vs norsksolgt er ikke så viktig. Den såkalte vinterpakken er jeg usikker på nytten av. Lyktespylere er etter min mening uten nytte.

Det viktigste er at du skal ha bilen uten å være irritert og angre - derfor følger du magefølelsen og finner en annen Leaf som du har mer lyst på. lLeafer er det nærmest overflod av.

EV-FTW

Sitat fra: Limodriver på onsdag 20. juni 2018, klokken 20:15
Import vs norsksolgt er ikke så viktig. Den såkalte vinterpakken er jeg usikker på nytten av. Lyktespylere er etter min mening uten nytte.

Det viktigste er at du skal ha bilen uten å være irritert og angre - derfor følger du magefølelsen og finner en annen Leaf som du har mer lyst på. lLeafer er det nærmest overflod av.


Uenig.

Dersom du er opptatt av garanti, har det alt å si om det er importbil eller ikke.
Som sagt, å tenke at reklamasjon skal redde deg, da lurer man stort sett seg selv.

Og , stort sett de bilene som har mistet mest kapasitet på batteriet, er importbiler. Da fra USA.

Så, er det tryggheten en er ute etter, kjøp norsksolgt bil, med 5 års garanti.
Er man ute etter å få en billigere bil, og ikke bryr seg om at bilen ikke har garanti, kjøp import.

Det er generelt lite feil på Leaf, så stort sett går det bra
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA