Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12v-batteriet på Soul'en vil ikke lenger lade - laderen går i feilmodus

Startet av kenneho, tirsdag 05. mars 2019, klokken 16:54

« forrige - neste »

kenneho

Hei.

Jeg har en https://www.defa.com/product/smartcharge-4a/ som jeg har brukt for å lade 12v-batteriet på Kia'en tidligere, og det har fungert utmerket.

I sted gikk 12v-batteriet tomt ute på tur, og jeg fikk hjelp av NAF for å starte bilen slik at jeg kunne komme meg hjem for å lade. Når jeg plugget inn ladere vil den ikke lenger lade batteriet, og går i feilmodus. Har time på verksted på torsdag for å få nytt batteri, men det hjelper meg ikke i morgen. Nå står Kia'en til og med og blokkerer for stasjonsvogna vår, så jeg er nødt til å få flyttet den.

Går det an å bruke SmartCharge'en for å "kickstarte" 12v-batteriet? Eller ser det mørkt ut nå som den ikke engang vil lade? Hva kan i tilfelle NAF gjøre annet enn å taue den inn til verkstedet?

Usikker

Du kan fint starte den på sånne 12v kikk startere... har en så  liggende i bilen selv har brukt den en gang
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

kenneho

Takk for svar.

Den laderen jeg har er så vidt jeg kjenner til ikke laget for slik kickstart, men heller ordinær lading av batteriet. Men skal det allikevel kunne gå an å koblet til laderen, og starte bilen mens laderen står tilkoblet?

Usikker

Du kan prøve, skjer ikke noe annet enn at laderen ikke gidder å gi strøm... står den allerede i error får du nok ikke starta... startkabel fra fossilen ??
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA