Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BA: Ulovlig å strekke ladeledning over fortau

Startet av Chris Neumann Ruud, torsdag 14. juni 2018, klokken 19:48

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Paywall (men kan jukses frem for noen med abonnement i en annen a-media avis...)

https://www.ba.no/elbil/arstad/nyheter/mange-elbil-eiere-har-fatt-en-ubehagelig-beskjed-fra-kommunen/s/5-8-816829

SitatJeg ante ikke at det ikke er lov å lade slik. Derfor skjønte jeg ikke hva jeg hadde gjort galt da jeg fikk brevet fra kommunen med «Forhåndsvarsel om fjerning av ladeledning», sier Kristine Myklebust til BA.

Hun bor i St. Sunnivas vei nær Haukelandshallen og Brann Stadion. Det er ingen parkeringsplass til boligen hennes.

Elbilen hun eier, en Peugeot iOn, parkerer hun derfor, som mange naboer, i gaten.

– Jeg har eid bilen i cirka ett år, og har hele tiden ladet den ved å trekke ladeledningen fra husveggen, over gjerde og fortauet til bilen. Det er bare snakk om en halvmeter med ledning over fortauet, forklarer Myklebust.
Ikke lovlig

Da Myklebust ringte Bymiljøetaten i Bergen kommune, fikk hun bekreftet at det ikke er lov å lade ved å trekke ladeledning over offentlig vei eller fortau.

– Det er blant annet fordi det hindrer fremkommelighet, spesielt for funksjonshemmede og synshemmede. Det hindrer også vedlikehold enkelte steder, særlig om vinteren ved brøyting, forklarer Tord Holgernes, leder for myndighetsseksjonen i Bymiljøetaten.

Elektrolux på forumet er kanskje kjent med problemstillingen ?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Orbit

Bergensere er visstnok ekstra breie i kjeften, men jeg visste ikke at også halvmeterene deres var større enn andres  ;). Det er vel mer halvannen meters bredde på fortau der, men det kan jo være journalisten som har rotet det til.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Up_&_Away

lag et stativ og la ledningen bli "airborn"  :D da ligger den ikke på fortauet
VW e-Up! nybil fra august 2018

Tønsberg

Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

cra

Det er jo uendelig mye mer til hinder enn en tynn ledning, men det er kanskje en måte å omgå det på. Men en slags bom som gjør at kabelen går over folk hadde vært enkelt å lage.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erikf

Etter min mening belyser dette en av de store utfordringene jeg gjerne skulle hørt litt konkret statistikk rundt:
Hvor mange kan ikke skaffe seg elbil pga de ikke har parkeringsmulighet der de vet de får ladet om natten?
Tror dette er et av de store hinderne for en 100% elektrifisert bilpark, og er ganske underkommunisert.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Gordon Retriever

Sitat fra: EL_Trond på fredag 15. juni 2018, klokken 14:50
lag et stativ og la ledningen bli "airborn"  :D da ligger den ikke på fortauet

Det kan være et problem at denne løsningen blir ennå mer synlig, og lettere å klage på for enkelte.

Ellers er området dette gjelder et veldig godt eksempel på noe som i dag er et problem uten noen nærliggende løsning:  Et stort antall boligeiere som er uten annen parkeringsløsning enn langs fortauskanten - og dermed uten mulighet for å lade elbil daglig.

elektrolux

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:48
Paywall (men kan jukses frem for noen med abonnement i en annen a-media avis...)

https://www.ba.no/elbil/arstad/nyheter/mange-elbil-eiere-har-fatt-en-ubehagelig-beskjed-fra-kommunen/s/5-8-816829

SitatElektrolux på forumet er kanskje kjent med problemstillingen ?

I vårt tilfelle er det ren maktmisbruk fra kommunens side:

Først trekker de tilbake en over 60 år gammel rett til å parkere inntil huset der vi tidligere hadde hage, og så sier de at vi ikke kan strekke ladekabelen over fortauet.

De vet nok godt at den enkle løsningen er å la gamle tillatelser gjelde, spesielt nå når behovet for å stå inntil huset er aktualisert.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BJjEW9/Risikerer-bot-for-a-drive-firma-i-bolig

Det verste er at kommunen med en slik opptreden skaper splid i nabolaget som er helt unødvendig. Artikkelen viser godt hvordan saker blandes sammen for å sverte en hardt arbeidende borger og skattebetaler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Luftstrekk burde være mulig om dette kan ordes slik at ingen blir hindret? Enlest om det tilfeldigvis står en lyktestolpe på stedet som kan brukes.

Sette opp ladestolpe og «grave ned» ledningen i asfalten?
(Finnes det slave-ladebokser? Dvs, kun stikk type 2 i boksen og elektronikken lenger «bak»? Da kan gateskapet minimeres. )


fredag

Et annet problem er jo at huseier ikke har noen reservert plass. Plutselig har noen andre parkert på p-plassen nærmest huset, og dermed kan huseier ikke lade bilen sin.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Electrix

Løsningen på slike steder er nok mange offentlige ladestasjoner med parkeringsavgift eller fortum/grønnkontakt + påbud om lading. Med stadig økning av elbiler blir disse selvfinansierende etter hvert.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Blir vel heller ikke rammet av forbudet mot tomgangskjøring før batteriet er fulladet.  ;D

Om en blir populær i gata er en annen sak, men da blir det kanskje mer aksept for en skjøteledning.

elektrolux

#13
Stemmer det. Dette blir vel nødlading i rette forstanden. Må huske på å avslutte ladingen 23:00 for å ikke forstyrre naboene unødvendig.

Ofte blir reguleringer møtt med kreative løsninger som egentlig ikke forbedrer situasjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

 :blank:

Blir sikkert trivelig med 10-12 slike nedover gaten.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA